Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10406
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Legato »

wannabee skrev:
Legato skrev:
wannabee skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
Kärnkraftsverk eller inte, vill en främmande makt orsaka skada som berör strålning så kan det lika gärna ske med kärnvapen som att ett kärnkraftsverk attackeras… Och OM en främmande makt är intresserad att kunna nyttja territoriumet så kan jag lova att orsaka en katastrofal skada på ett kärnkraftsverk inte är önskvärt av uppenbara skäl. Så den här diskussionen är ett icke problem. Vill de orsaka en katastrof finns det betydligt enklare sätt än att attackera ett kärnkraftsverk… (kärnvapen).

Däremot vill man som första steg slå ut samhällsviktiga funktioner där elförsörjningen är en av sakerna. Men att det sker genom direkt attack på just ett kärnkraftverk kan vi glömma… Och sker det är vi rökta ändå. För då är man inte är intresserad av att beträda territoriumet och attacken kunna lika gärna skett med kärnvapen. Det man kommer göra är att försöka ta kontroll över verket lika som det skett i Ukraina för att minska/stoppa produktionen. Och ingen kommer vilja skjuta tillbaka.
Du tycks helt ha missat att det är en gigantisk eskalering av en konflikt att sätta in kärnvapen.

Ett kärnkraftverk kan man dock "råka" träffa precis på samma sätt som man "råkat" träffa otaliga sjukhus, bostäder, köpcentrum, skolor mm.

Med tanke på ryssarnas smått ofattbara inkompetens skulle de dessutom faktiskt kunna råka utan att de ens har avsikt...

Jag tror inte det finns någon som kan hävda att riskerna kring ett kärnkraftverk är lika låga som runt exempelvis en solcellspark. Man kan diskutera hur mycket större riskerna är men knappast om de är större.
Ukraina verkar inte heller så ansvarsfulla, men det kanske du bara missat eller glömt nämna?

https://omni.se/ukraina-sager-sig-ha-bo ... a/a/JQWlj4
Ukraina säger sig ha bombat nära Zaporizjzja
Men det sägs ju att Ukraina fått precisionsvapen av Väst, men de lär ju inte ha så väldigt lång övning på dem.
Ansvarsfulla? Jämför du på fullt allvar att försvara sig och bomba motståndarens ammunitonsförråd med den dagliga terrorbombning Ryssland sysslar med mot sjukhus, skolor mm?
Du tycker det är okej att Ukraina bombat skolor och sjukhus i Donetsk sedan 2014 alltså? (I Donetsk bor mest Rysktalande) Vet inte om det var 7000 eller 9000 personer Ukraina dödade men nåt i den stilen. Så ryssarna kände sig väl tvungna att göra något åt det. Ukraina slutade också betala ut pensioner till pensionärer i Donetsk och förbjöd användande av Ryska i radio och hos lokala myndigheter. Så jag tycker inte Ukrainare verkar vara några att hylla direkt.
Wow. Att ryssar som matas med Kremls propaganda varje dag har svårt att skilja på lögn och verklighet förstår jag, men det är tragiskt när någon i västvärlden luras av de oändliga lögnerna.

Vänligen ta fram källor på att Ukraina någonsin avsiktligt bombat sjukhus och skolor. Något som Ryssland gör konstant.

Vidare, har du överhuvudtaget läst på om Butja? Teatern i Mariupol där man nu rest insynsskydd runt om för att kunna "städa" resterna av alla utplånade barn och föräldrar? Ju mer Ukraina tar tillbaka av sitt land ju mer kommer rader av krigsbrott uppdagas.

"Göra något åt det"? Genom att försöka utplåna hela Ukraina? Med särskilt fokus på just civilbefolkning och rödljuspersonal?
Du tycker det är rimligt att man jämnat en lång rad städer med marken? Att man systematiskt bombar och sedan inväntar ambulans och brandkår för att kunna bomba dem också? Att Ukrainare blir fråntagna sina identiteter och skickas till interneringsläger i avlägsna delar av Ryssland? Att skolbarnen tvingas läsa ren rysk propaganda? Osv, osv, osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
227 svenska företag ger forskarna stöd: "Politiker, sluta bromsa klimatomställningarna."

Nu är det upp till väljarna att visa om de bryr sig om vad Sveriges forskare och företag anser behövs, eller om de hellre röstar på populistiska partier som anser att vi ska köra på ungefär som vanligt och att någon förändring inte är nödvändig.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9zl ... tallningen

Oj.. 227 av 1 194 496 företag i sverige.

0.00019% av sveriges företag..
Kanske dags att sluta greppa efter halmstrån.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av fth »

Gargamel skrev:
Oj.. 227 av 1 194 496 företag i sverige.

0.00019% av sveriges företag..
Kanske dags att sluta greppa efter halmstrån.
Nu var det ju inte vilka företag som helst, om du tittar i listan så ser du några av Sveriges största arbetsgivare.

Din jämförelse med det totala antalet företag i Sverige haltar också betänkligt eftersom totalen innehåller kanske 40% enskilda firmor.

Din siffra är dessutom fel, det totala antalet företag är drygt 1.6 M.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1629
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
Kärnkraftsverk eller inte, vill en främmande makt orsaka skada som berör strålning så kan det lika gärna ske med kärnvapen som att ett kärnkraftsverk attackeras… Och OM en främmande makt är intresserad att kunna nyttja territoriumet så kan jag lova att orsaka en katastrofal skada på ett kärnkraftsverk inte är önskvärt av uppenbara skäl. Så den här diskussionen är ett icke problem. Vill de orsaka en katastrof finns det betydligt enklare sätt än att attackera ett kärnkraftsverk… (kärnvapen).

Däremot vill man som första steg slå ut samhällsviktiga funktioner där elförsörjningen är en av sakerna. Men att det sker genom direkt attack på just ett kärnkraftverk kan vi glömma… Och sker det är vi rökta ändå. För då är man inte är intresserad av att beträda territoriumet och attacken kunna lika gärna skett med kärnvapen. Det man kommer göra är att försöka ta kontroll över verket lika som det skett i Ukraina för att minska/stoppa produktionen. Och ingen kommer vilja skjuta tillbaka.
Du tycks helt ha missat att det är en gigantisk eskalering av en konflikt att sätta in kärnvapen.

Ett kärnkraftverk kan man dock "råka" träffa precis på samma sätt som man "råkat" träffa otaliga sjukhus, bostäder, köpcentrum, skolor mm.

Med tanke på ryssarnas smått ofattbara inkompetens skulle de dessutom faktiskt kunna råka utan att de ens har avsikt...

Jag tror inte det finns någon som kan hävda att riskerna kring ett kärnkraftverk är lika låga som runt exempelvis en solcellspark. Man kan diskutera hur mycket större riskerna är men knappast om de är större.
Så då är det bara beskjutning av misstag vi ska vara orolig för? Då känner jag mig iaf tryggare. :)

Om man riskerar att missa eller är rädd för det så tror jag inte man kommer beskjuta ett kärnkraftsverk eller dess närhet. Kärnkraftsverken är inte direkt placerade mitt i en stadskärna… Men det är så klart en enkel sak att trycka på för att öka osäkerheten och rädslan för att ha kärnkraftsverk i drift.
Du lyckades alltså tolka mitt inlägg som att det skulle vara ett faktiskt misstag? Du får nog läsa en gång till och begrunda.
Du får ursäkta mig Legato helt rätt!
Men om man nu ”råkar” träffa så är det fortfarande med vilja och skadan som sker gör territoriet oanvändbart. Dvs samma som taktiska kärnvapen. Är det ena tänkbart så är det andra definitivt inte uteslutet oavsett eskalering eller ej.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Gargamel »

fth skrev:
Gargamel skrev:
Oj.. 227 av 1 194 496 företag i sverige.

0.00019% av sveriges företag..
Kanske dags att sluta greppa efter halmstrån.
Nu var det ju inte vilka företag som helst, om du tittar i listan så ser du några av Sveriges största arbetsgivare.

Din jämförelse med det totala antalet företag i Sverige haltar också betänkligt eftersom totalen innehåller kanske 40% enskilda firmor.

Din siffra är dessutom fel, det totala antalet företag är drygt 1.6 M.

/fth
Tog siffran från https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Foret ... i-Sverige/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10406
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Legato »

Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Nect skrev:
Kärnkraftsverk eller inte, vill en främmande makt orsaka skada som berör strålning så kan det lika gärna ske med kärnvapen som att ett kärnkraftsverk attackeras… Och OM en främmande makt är intresserad att kunna nyttja territoriumet så kan jag lova att orsaka en katastrofal skada på ett kärnkraftsverk inte är önskvärt av uppenbara skäl. Så den här diskussionen är ett icke problem. Vill de orsaka en katastrof finns det betydligt enklare sätt än att attackera ett kärnkraftsverk… (kärnvapen).

Däremot vill man som första steg slå ut samhällsviktiga funktioner där elförsörjningen är en av sakerna. Men att det sker genom direkt attack på just ett kärnkraftverk kan vi glömma… Och sker det är vi rökta ändå. För då är man inte är intresserad av att beträda territoriumet och attacken kunna lika gärna skett med kärnvapen. Det man kommer göra är att försöka ta kontroll över verket lika som det skett i Ukraina för att minska/stoppa produktionen. Och ingen kommer vilja skjuta tillbaka.
Du tycks helt ha missat att det är en gigantisk eskalering av en konflikt att sätta in kärnvapen.

Ett kärnkraftverk kan man dock "råka" träffa precis på samma sätt som man "råkat" träffa otaliga sjukhus, bostäder, köpcentrum, skolor mm.

Med tanke på ryssarnas smått ofattbara inkompetens skulle de dessutom faktiskt kunna råka utan att de ens har avsikt...

Jag tror inte det finns någon som kan hävda att riskerna kring ett kärnkraftverk är lika låga som runt exempelvis en solcellspark. Man kan diskutera hur mycket större riskerna är men knappast om de är större.
Så då är det bara beskjutning av misstag vi ska vara orolig för? Då känner jag mig iaf tryggare. :)

Om man riskerar att missa eller är rädd för det så tror jag inte man kommer beskjuta ett kärnkraftsverk eller dess närhet. Kärnkraftsverken är inte direkt placerade mitt i en stadskärna… Men det är så klart en enkel sak att trycka på för att öka osäkerheten och rädslan för att ha kärnkraftsverk i drift.
Du lyckades alltså tolka mitt inlägg som att det skulle vara ett faktiskt misstag? Du får nog läsa en gång till och begrunda.
Du får ursäkta mig Legato helt rätt!
Men om man nu ”råkar” träffa så är det fortfarande med vilja och skadan som sker gör territoriet oanvändbart. Dvs samma som taktiska kärnvapen. Är det ena tänkbart så är det andra definitivt inte uteslutet oavsett eskalering eller ej.
Let's agree to disagree. I mina ögon är det diametrala motsatser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1629
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Let's agree to disagree. I mina ögon är det diametrala motsatser.
Och i min värld är det samma effekt man är utefter oavsett vad som orsakat den.

Men det är härligt att man kan ha olika åsikter
och ändå ha en sansad och bra diskussion!
Tycker du är kanon Legato!

Tummen upp! :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10406
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av Legato »

Nect skrev:
Legato skrev:
Let's agree to disagree. I mina ögon är det diametrala motsatser.
Och i min värld är det samma effekt man är utefter oavsett vad som orsakat den.

Men det är härligt att man kan ha olika åsikter
och ändå ha en sansad och bra diskussion!
Tycker du är kanon Legato!

Tummen upp! :)
Ja det känns som det är alltför sällsynt online nuförtiden. Tack för de vänliga orden!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Nect skrev:
Legato skrev:
Let's agree to disagree. I mina ögon är det diametrala motsatser.
Och i min värld är det samma effekt man är utefter oavsett vad som orsakat den.

Men det är härligt att man kan ha olika åsikter
och ändå ha en sansad och bra diskussion!
Tycker du är kanon Legato!

Tummen upp! :)
Ja det känns som det är alltför sällsynt online nuförtiden. Tack för de vänliga orden!
Senaste halvåret växer du Legato mer och mer i mina ögon. Tummen upp för dig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7397
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Forskarsamhället ryter ifrån: Vad är det ni inte förstår

Inlägg av TiborBlomhall »

Tråden låst pga allt fler personangrepp. Har inte tid att städa upp just nu. Allmän skärpning efterfrågas.
Skriv svar