Sida 1 av 2
Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 02 sep 2022 15:33
av Nogo
Eftersom elpriserna skenar och bufferten sinar så måste man börja planera för de stora kostnaderna.
Vad har ni som kört över 10000 mil fått byta utöver däck, bromsar, kupefilter och vindruta?
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 02 sep 2022 22:12
av sTorM3
8000 mil, bakdäck på sluttampen, filter bytt, vindruta 2 ggr, men bromsar… de är ju fortfarande i nyskick. Skulle väl vara bromsvätskan som behöver en översyn möjligen
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 02 sep 2022 23:45
av NiklasTesla
+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 07:17
av Lacho
NiklasTesla skrev:+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
Torkarblad en gång på 12500mil?

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 10:37
av taliz
Ja hur ofta byter folk torkarblad egentligen?
Jag bytte aldrig på min M3P på 3600 mil, inte på ID4an heller på 2700.
Tyckte det såg ut att vara mkt kvar på båda.
Jag använder dom dock inte så mkt, spolar nästan aldrig rutan tex.
Fyllde bara på spolarvätska 1 gång på båda bilarna.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 13:09
av NiklasTesla
Lacho skrev:NiklasTesla skrev:+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
Torkarblad en gång på 12500mil?

Nej kupéfilter en gång och torkarblad och spolarvätska 3ggr vardera IAF (totalt ca1000sek)
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 13:15
av niklas12
Det finns en bra sammanfattning av Mats där milkostnader för en model3 landade på 31kr/mil vilket är billigt för en bil i den klassen
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 13:35
av Nogo
Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 16:56
av sunq
Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller?
Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.
Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 18:29
av BrooklynS
Körde 10.200 mil på 2,5 år. Fyllde spolarvätska 5 eller möjligen 6 gånger (ej tomt).
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 18:36
av nek0
sunq skrev:Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller?
Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.
Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Har kört 1600mil på 1,5 år och fyllt på spolarvätska 1 gång ca 2l. Inga fel på torkarblad, än. Kör i Småland. Skåne, Västergötland och Östergötland. Har Aquapel på rutan och det hjälper enormt mycket.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 19:01
av bjelkeman
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 19:12
av Nogo
bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Måste vara något som är uppgraderat. Min 2021 har inte fått det felet och har rullat betydligt mer än din.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 19:33
av Kentoa
Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 04 sep 2022 19:47
av niklas12
Just bilglas har man gjort stora kostnadsbesparingar på i form av tunnare glas vilket gjort nyare rutor betydligt mer ömtåliga.
https://www.werksta.se/aktuellt/blogg/n ... -omtaliga/
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 05 sep 2022 19:39
av Dafro
Kentoa skrev:Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.

Låter nästan som om halva bytet redan ör gjort.

Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 06 sep 2022 06:51
av Antti V
Har kört 9 000 mil sedan juni 2019.
Bytt två bakrutor på garantin, det var för hög effekt på bakrutevärmaren.
En vindruta p.g.a. stenskott. Servat bilen vid 8 000 mil på SC.
Spolarvätska 4 gånger och nya torkare. Nya sommardäck också..
That´s it.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 06 sep 2022 09:26
av Jaegaern
bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 06 sep 2022 17:18
av pawweshark
Nogo skrev:Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
ca 2500 mil 2020 long range.
4st länkarmar. Känns som alla har det problemet
Kondens i bakljusen
Knarrande dörrar (Lång väntan på reservdelar)
Byte av diverse inredning som gav knakande ljud
Kupefilter
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 06 sep 2022 21:51
av NiklasTesla
Jaegaern skrev:bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 07 sep 2022 06:42
av Jaegaern
NiklasTesla skrev:Jaegaern skrev:bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.
MVH
Se där! Måste kolla upp någon guide på youtube bara. Har du bra tips?
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 07 sep 2022 09:53
av Flajjan
7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 07 sep 2022 09:59
av Jaegaern
Flajjan skrev:7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 07 sep 2022 10:11
av bjornnilsson
Jaegaern skrev:Flajjan skrev:7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?
Flajjan, vad tyckte du om Elsa i jämförelse med din trea? (Ser i din signatur att du haft en MS med det namnet)
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Postat: 07 sep 2022 13:07
av Flajjan
Stämmer har en amerikansk bil, en 3P 2019, väldigt bullrig. Har en kollega som har en longrange med 18" hjul, hennes är oxå bullrig.
Elsa vår S var betydligt tystare att åka i, behaglig på motorvägen. Satt bättre i dom stolarna oxå. Det som S har emot sig är den skenande försäkringen och allt som stökade. Läckande taklucka (3 ggr var ranger ute och meckade) blev bättre men inte bra. Sådär att komma ut ur bilen när det regnar med "kissfläck" på byxorna.. Bytte flera handtag. Bärarmarna råkade inte jag utför, har kompis som råkade ut för det. Komfort mässigt slår S 3an alla dagar i veckan. Däremot är inte S en kör bil, det är en åkbil.
Kan tänka mig att köpa en ny 3 till frun om något år, fast med 17" hjul så hon kan valla bilen utan att fälgarna går sönder.

som andrabil är den perfekt kan jag tycka, inte som tjänstebil på långresa.