Next gen 4680 battery
Postat: 31 aug 2022 04:33
https://www.newstalkflorida.com/feature ... ergy-bill/
The new law will offer a tax credit for the production of battery cells at a rate of $35 per kilowatt hour the battery can store.
Så sa man om deras bilar också när de byggde några tusen om året.spacecoin skrev:Tesla är bara hype när det gäller betterier, och mycket annat. Det är bara snack, medan andra levererar.
Inte nog med att man i antal snart passerar vissa tyska premium märken.taliz skrev:Så sa man om deras bilar också när de byggde några tusen om året.spacecoin skrev:Tesla är bara hype när det gäller betterier, och mycket annat. Det är bara snack, medan andra levererar.
I år går man väl om BMW, Mercedes och Audi i produktion.
Tesla tillverkar inga batterier och har aldrig gjort, det är bara FUD. Däremot är de fastighetsägare som hyr ut lokaler till underleverantörer.Zalman3 skrev:Teslas 4680 batteri produktion i USA kan bli en god affär på grund av stödet på 35 dollar per kWh.
https://www.newstalkflorida.com/feature ... ergy-bill/
The new law will offer a tax credit for the production of battery cells at a rate of $35 per kilowatt hour the battery can store.
Fear, uncertainty and doubt för vem tänkte du?d3marcus skrev:Tesla tillverkar inga batterier och har aldrig gjort, det är bara FUD. Däremot är de fastighetsägare som hyr ut lokaler till underleverantörer.Zalman3 skrev:Teslas 4680 batteri produktion i USA kan bli en god affär på grund av stödet på 35 dollar per kWh.
https://www.newstalkflorida.com/feature ... ergy-bill/
The new law will offer a tax credit for the production of battery cells at a rate of $35 per kilowatt hour the battery can store.
Det var samma sak när man skalade upp produktionen av Model 3.spacecoin skrev:"They can produce in small volume, but when they started big volume production, Tesla ended up with many rejects, too many," one of the sources with ties to Tesla told Reuters.
Production yields were so low that all the anticipated cost savings from the new process were lost, the source said.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-09-06/
Det var det säkert. M3 problemen var väl främst Elons övertro på automatisering som orsakade? Man kan inte, i min mening, jämföra att sätta ihop en bil, även om det var en massa nytänk, med lite med lite mer riktig vetenskap som det här handlar om. Tesla får säkert till det förr eller senare. Om ett par veckor är det 2 år sedan battery day...taliz skrev:Det var samma sak när man skalade upp produktionen av Model 3.
Massa nyheter om hur mkt material Tesla wasteade.
Alltså tekniken funkar ju, de kan bygga fungerande celler. Dvs "vetenskapen" finns där.spacecoin skrev:Det var det säkert. M3 problemen var väl främst Elons övertro på automatisering som orsakade? Man kan inte, i min mening, jämföra att sätta ihop en bil, även om det var en massa nytänk, med lite med lite mer riktig vetenskap som det här handlar om. Tesla får säkert till det förr eller senare. Om ett par veckor är det 2 år sedan battery day...taliz skrev:Det var samma sak när man skalade upp produktionen av Model 3.
Massa nyheter om hur mkt material Tesla wasteade.
https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... nfang-2023Teslas batterianläggning startar i början av 2023.
Ett år efter starten av biltillverkningen vill Tesla även tillverka batterier i Brandenburg från 2023. Biltillverkaren presenterade sin nya batteriteknik i Grünheide på söndagen.
Jag gillar Volvo av flera skäl som svensk, men det känns ju verkligen som ett klart exempel på en tillverkare som länge snackat visionärt om elbilar, men som i verkligheten levererat extremt dåligt. Mycket snack och väldigt lite verkstad där, tyvärr.taliz skrev:Så sa man om deras bilar också när de byggde några tusen om året.spacecoin skrev:Tesla är bara hype när det gäller betterier, och mycket annat. Det är bara snack, medan andra levererar.
I år går man väl om BMW, Mercedes och Audi i produktion.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-46 ... ction/amp/
Tesla Semi production could kick battery cell production into overdrive.
The Tesla Semi could face battery production limits as cell production fights already high demand.
Tesla has long faced an overarching problem, too much demand, and too little supply. No other car maker on the planet can say that there are multi-month (and sometimes year) long waiting lists for every vehicle they manufacture. But as Tesla hopes to introduce the Tesla Semi by the end of the year, they may only exacerbate their already supply-constrained production numbers.
Breaking it down by the numbers gives a better picture of the battery cell issue the Tesla Semi could face. Tesla’s 4680 cells each have an energy capacity of 98Wh; for context, 828 cells are needed to make a single Tesla Model Y with an 81.1kWh battery. With this capacity-per-cell spec and the specs that have been published by Tesla about the Tesla Semi, we can estimate the capacity of the truck’s (likely enormous) battery.
The Tesla website states that the Tesla Semi, while fully laden, will have a max range of 500 miles and use under 2kWh per mile. Assuming a worst-case scenario where the truck uses exactly 2kWh per mile for 500 miles, the Tesla Semi would have a battery capacity of 1000kWh. And even if the Tesla Semi could achieve 1kWh per mile, the battery would be 500kWh.
At 1000kWh, or 1 million Wh, this would require 10,204 Tesla 4680 cells or 5102 cells for the 500kWh battery. This enormous amount of cells could be used on 12 Tesla Model Y batteries.
Perhaps more interestingly, from the battery capacity, you can also infer the charging speed that Tesla will aim for. The Tesla Semi site advertises charging “up to 70% of range in 30 minutes.” Assuming the 1000kWh battery, and even if Tesla is referring to charging from 10% to 70% (a 60% gain or 600kWh of energy), the charger would have to output 1,200kWh (1.2MWh) of power to achieve that or 600kWh for the 500kWh battery.
However, this leads to more questions than answers. Will Tesla cap Tesla Semi production to protect their consumer offerings? Will Tesla consumer vehicles shift away from 4680 cells? Or will Tesla vastly expand battery cell production to keep up with demand for all of its products? Tesla has not indicated any changes, but facing brutal math, they may be forced to make some hard decisions.
Här är vad som sades på conferance callen efter Q3-resultaten:Zalman3 skrev:Nu har man tydligen startat upp 4680 batteri tillverkning även i Kina.
1. Man säljer redan MY i USA med 4680 batterier.
2. Det sas att Tesla SEMI inte skulle börja säljas innan man fått ordning på 4680 produktionen, eftersom SEMI behöver väldigt mycket batterier. Och att densiteten på batterierna är viktig. Nu börjar officiella leveranser av SEMI 1 december.
3. Man lovar att bilar med 4680 batterier börjar levereras från Berlin i år.
4. Och nu verkar man vara på gång med 4680 batterier även i Kina.
5. Uttalanden om att man inte längre har en brist på batterier. Gör att Powerpack och Megapack tillverkningen rampas snabbt upp. Vet inte om de har 4680 batterier.
Om inte annat så frigör leveranser av 4680 batterier till biltillverkningen, att flöden av icke 4680 batterier kan styras om till Powerpack och Megapack istället.