Sida 1 av 2

Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 08:11
av Hmpftfhdns
8EFFF778-1C74-4D7F-A3BD-7D55BEA501ED.jpeg
Marknadsavdelningen har tänkt till:
”Elbilar är visst poppis”
”Men vi har ju nästan inga elbilar kunderna vill ha”
”Nej, det ju sant… men jag vet — vi kan ju kalla våra hybrider för Elbilar!”
”Ja, vilken bra idé!”

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 08:40
av chaffis75
Jag kan nog tycka reklamen är ärlig, inte som Toyota som kallar kallar sina bilar självladdande..

Sen självklart så vill ju Volvo sälja de bilar de har i sitt modell program.. De har väl insett att de är sena med rena elbilar och då gäller de överleva tills dess att man har elbilarna på marknaden..

Man ja de vore ju mycket bättre om de kunde sälja riktiga elbilar redan idag, c40 och xc40 räcker inte till.

Ja första riktiga elbilen kommer väl mot slutet av året typ eller början på nästa.. Undrar hur snabbt de sen ska fylla på med fler modeller.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 08:57
av mati
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 09:12
av Jerka
Jag tycker de hittade en perfekt benämning på laddhybrider: plan B.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 09:29
av Bjelke
Jag ser det enbart som att Volvo vill cementera att elbilar inte funkar pga långresor,
ungefär som Toyota, dvs bygga vidare på en (numera iaf) myt, tills dom själva har hunnit
ikapp verkligheten.
Det handlar inte så mycket om utbudet av elbilar (för det saknas förvisso fortfarande vissa
modeller för att utbudet ska passa nästan alla) utan mest att dom vill fortsätta som vanligt nåt år till.
Uselt helt enkelt, eller kanske mer korrekt - fegt.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 10:04
av mati
Det är säkert nån på Volvo som är jättenöjd med idén att kalla bensindrift för Plan B. Men det är ju urbota korkat. Man har ju kört på bensin i 120 år. Hur kan det vara en Plan B? Man vill komma bort från fossila bränslen, det är förlegat på alla sätt. En Plan B i min värld är en ny idé, visserligen en som är bara näst bäst (sämre än Plan A) men som man ändå kan leva med i det långa loppet.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 10:17
av Curik
mati skrev:
Det är säkert nån på Volvo som är jättenöjd med idén att kalla bensindrift för Plan B. Men det är ju urbota korkat. Man har ju kört på bensin i 120 år. Hur kan det vara en Plan B? Man vill komma bort från fossila bränslen, det är förlegat på alla sätt. En Plan B i min värld är en ny idé, visserligen en som är bara näst bäst (sämre än Plan A) men som man ändå kan leva med i det långa loppet.
Till deras försvar så är ju hybrid-drift (mig veterligen) en relativt ny idé, även om inte förbränningsmotorn är det.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 12:36
av Jeppe_E
Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 12:52
av chaffis75
Jeppe_E skrev:
Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.
Sen är ju elbilar på gång från Volvo, men de tar tid att få ut dessa, de var sena med att starta upp de projekten.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 13:55
av SwedishAdvocate
chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.
Sen är ju elbilar på gång från Volvo, men de tar tid att få ut dessa, de var sena med att starta upp de projekten.
Jag gissar att en kombiversion av Polestar 2 skulle sälja rätt bra. Skulle väl inte behöva ta sådär jättelång tid att få ut heller. Sen om de kallar det för en Polestar eller en Volvo spelar väl mindre roll. Det är väl mer eller mindre samma bolag ändå...

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 14:33
av Jeppe_E
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.
Sen är ju elbilar på gång från Volvo, men de tar tid att få ut dessa, de var sena med att starta upp de projekten.
Jag gissar att en kombiversion av Polestar 2 skulle sälja rätt bra. Skulle väl inte behöva ta sådär jättelång tid att få ut heller. Sen om de kallar det för en Polestar eller en Volvo spelar väl mindre roll. Det är väl mer eller mindre samma bolag ändå...

C40'n är supersnygg, men superdyr, sett till vad du får. Det är ju bara en upphottad XC40. De borde definitivt ta en V60 och göra den elektrisk.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 14:54
av GustavE
Såg en nyhet om att Volvo nyligen varumärkesskyddat en massa modellbeteckningar tex EX40, EX60, EV90, EXC90 och så vidare. Tidigare har man pratat om Embla och så vidare.
https://carup.se/volvos-mystiska-vandni ... odellnamn/

Kan dom ha insett att dom inte hinner göra en massa nya elbilar från grunden och istället gör som med XC40 med fler bilar, tex V60. Borde ju inte va så svårt.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 15:06
av Jeppe_E
GustavE skrev:
Såg en nyhet om att Volvo nyligen varumärkesskyddat en massa modellbeteckningar tex EX40, EX60, EV90, EXC90 och så vidare. Tidigare har man pratat om Embla och så vidare.
https://carup.se/volvos-mystiska-vandni ... odellnamn/

Kan dom ha insett att dom inte hinner göra en massa nya elbilar från grunden och istället gör som med XC40 med fler bilar, tex V60. Borde ju inte va så svårt.

Eh.. jo.. Extremt komplicerat att anpassa ett ICE-chassi till ett BEV. Det ser man ju på PS2/XC40 där man anpassat batteripacket efter chassit. Man kan ju tycka att de borde ha haft tid på sig att ta fram ett anpassat chassi, likt VAG, som går att användas till olika modeller. Men det är säkert på gång, bara lite sent.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 15:10
av chaffis75
GustavE skrev:
Såg en nyhet om att Volvo nyligen varumärkesskyddat en massa modellbeteckningar tex EX40, EX60, EV90, EXC90 och så vidare. Tidigare har man pratat om Embla och så vidare.
https://carup.se/volvos-mystiska-vandni ... odellnamn/

Kan dom ha insett att dom inte hinner göra en massa nya elbilar från grunden och istället gör som med XC40 med fler bilar, tex V60. Borde ju inte va så svårt.
Alla nya Volvo kommer på spa2 plattformen och är en ny platform som jag tror numera bara stödjer BEV.. Från början skulle den stödja bybrid och fossil också men ändrades längs vägen.
Man kommer uppdatera spa för att ha kvar fossil bilar ett tag till.
Ja detta är vad jag läst men kan såklart vara fel då de inte är officiella källor.

Att uppdatera V60 på existerande spa platform är MYCKET svårt.
Cma som xc40, c40 och polestar 2 bygger på var förberedd för eldrift även om de kanske inte var optimalt..

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 18:26
av GustavE
Då kanske dom bara vill ha lite valmöjligheter till sista stund innan dom bestämmer sig om dom ska börja med Embla och så vidare eller om dom ska fortsätta med XC90 fast med E innan.

Hur som helst lite pinsamt av Volvo som gick ut och skröt för några år sen att dom minsann bara skulle ha elbilar inom några år. I själva verket blev det 1-2 halvsmå elbilar och resten laddhybrider eller till och med mildhybrider eller vad dom kallar det, där generatorn ger en liten knuff bara.

Hoppas verkligen att Embla är riktigt fin och att dom lyckas få ut den fort. Den kommer dock vara i en högre prisnivå än vad tidigare V60 kunder är vana vid. Då blir fortsatt väntan för dom kunderna.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 29 aug 2022 20:41
av Maw
GustavE skrev:
Då kanske dom bara vill ha lite valmöjligheter till sista stund innan dom bestämmer sig om dom ska börja med Embla och så vidare eller om dom ska fortsätta med XC90 fast med E innan.

Hur som helst lite pinsamt av Volvo som gick ut och skröt för några år sen att dom minsann bara skulle ha elbilar inom några år. I själva verket blev det 1-2 halvsmå elbilar och resten laddhybrider eller till och med mildhybrider eller vad dom kallar det, där generatorn ger en liten knuff bara.

Hoppas verkligen att Embla är riktigt fin och att dom lyckas få ut den fort. Den kommer dock vara i en högre prisnivå än vad tidigare V60 kunder är vana vid. Då blir fortsatt väntan för dom kunderna.
Eftersom Embla (eller blir det EXC90.) kommer motsvara XC90 så är det klart den kommer vara dyrare än en V60 :)

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 05:59
av Dafro
Maw skrev:
GustavE skrev:
Då kanske dom bara vill ha lite valmöjligheter till sista stund innan dom bestämmer sig om dom ska börja med Embla och så vidare eller om dom ska fortsätta med XC90 fast med E innan.

Hur som helst lite pinsamt av Volvo som gick ut och skröt för några år sen att dom minsann bara skulle ha elbilar inom några år. I själva verket blev det 1-2 halvsmå elbilar och resten laddhybrider eller till och med mildhybrider eller vad dom kallar det, där generatorn ger en liten knuff bara.

Hoppas verkligen att Embla är riktigt fin och att dom lyckas få ut den fort. Den kommer dock vara i en högre prisnivå än vad tidigare V60 kunder är vana vid. Då blir fortsatt väntan för dom kunderna.
Eftersom Embla (eller blir det EXC90.) kommer motsvara XC90 så är det klart den kommer vara dyrare än en V60 :)
Typ dubbelt så dyr…

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 07:35
av wannabee
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 08:04
av chaffis75
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Känns dock verkligen som ett undantag..

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 08:19
av mikebike
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.
Däremot kan det vara ett problem att bränslet blir för gammalt, men det gäller nog bara diesel?

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 09:17
av chaffis75
mikebike skrev:
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.
Däremot kan det vara ett problem att bränslet blir för gammalt, men det gäller nog bara diesel?
Undrar om de inte bara är Volvo som bygget en diesel pluginhybrid. Vet att den håller koll på åldern på bränslet och startar upp motorn om de blir för gammalt.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 09:18
av mati
chaffis75 skrev:
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Känns dock verkligen som ett undantag..
Hade jag haft en laddhybrid så hade jag nog satsat ALLT för att bensinmotorn aldrig skulle starta. Förmodligen hade jag hellre puttat bilen för hand de sista metrarna.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 09:31
av chaffis75
mati skrev:
chaffis75 skrev:
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Känns dock verkligen som ett undantag..
Hade jag haft en laddhybrid så hade jag nog satsat ALLT för att bensinmotorn aldrig skulle starta. Förmodligen hade jag hellre puttat bilen för hand de sista metrarna.
Min kommentar känns fullt rimlig fortfarande men visst jag har inte gör någpn u ser sökning på de..
Jag tror de flesta som köper en pluginhybrid idag tänker att de använder bensin motorn ibland när de kör längre än sin dagliga körning. Om man som du vägrar att använda bensinmotorn så köper man ju såklart en bev istället precis som de flesta av oss här har gjort eller siktar på att göra.

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 09:40
av mikebike
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
wannabee skrev:
mati skrev:
Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.

Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.
Däremot kan det vara ett problem att bränslet blir för gammalt, men det gäller nog bara diesel?
Undrar om de inte bara är Volvo som bygget en diesel pluginhybrid. Vet att den håller koll på åldern på bränslet och startar upp motorn om de blir för gammalt.
Mercedes har också (haft) diesel plugin.
Om bilen skall bränna allt bränsle i tanken får motorn gå rätt länge. "Lyckligtvis" använder Volvo D6 dieselvärmare för att värma kupén. :mrgreen:

Re: Volvo kör Toyota-style

Postat: 30 aug 2022 09:42
av mati
chaffis75 skrev:
Min kommentar känns fullt rimlig fortfarande men visst jag har inte gör någpn u ser sökning på de..
Jag tror de flesta som köper en pluginhybrid idag tänker att de använder bensin motorn ibland när de kör längre än sin dagliga körning. Om man som du vägrar att använda bensinmotorn så köper man ju såklart en bev istället precis som de flesta av oss här har gjort eller siktar på att göra.
Visst. Men det finns ju bilmodeller som inte finns som en ren elbil. Kombibilar till exempel. Jag har en kortare period varit inne på att skaffa en Passat GTE, just för att det är en kombi och för att den har vettig dragvikt. Men jag förkastade tanken eftersom jag troligen inte hade använt bilen till sträckor som är längre än 2-3 mil, just för att undvika köra på bensin. Och då blir det meningslöst.
Det finns såklart olika skäl varför man skaffar en laddhybrid. En del gör det för att få ett lägre förmånsvärde, och dessa personer skiter såklart i om de kör på el eller på bensin.
Andra skaffar en laddhybrid som "prova på" elbil, och när de inser fördelarna med eldriften så byter de till ren elbil.
En del skaffar en laddhybrid av samma skäl som jag nämnde ovan, att utbudet för rena elbilar är för dåligt. De vill egentligen ha en elbil, men det finns ingen som passar deras behov.
De två sistnämnda kundkategorierna är nog de som försöker köra på så mycket eldrift som möjligt.