Volvo kör Toyota-style
Postat: 29 aug 2022 08:11
”Elbilar är visst poppis”
”Men vi har ju nästan inga elbilar kunderna vill ha”
”Nej, det ju sant… men jag vet — vi kan ju kalla våra hybrider för Elbilar!”
”Ja, vilken bra idé!”
Till deras försvar så är ju hybrid-drift (mig veterligen) en relativt ny idé, även om inte förbränningsmotorn är det.mati skrev:Det är säkert nån på Volvo som är jättenöjd med idén att kalla bensindrift för Plan B. Men det är ju urbota korkat. Man har ju kört på bensin i 120 år. Hur kan det vara en Plan B? Man vill komma bort från fossila bränslen, det är förlegat på alla sätt. En Plan B i min värld är en ny idé, visserligen en som är bara näst bäst (sämre än Plan A) men som man ändå kan leva med i det långa loppet.
Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.Jeppe_E skrev:Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Jag gissar att en kombiversion av Polestar 2 skulle sälja rätt bra. Skulle väl inte behöva ta sådär jättelång tid att få ut heller. Sen om de kallar det för en Polestar eller en Volvo spelar väl mindre roll. Det är väl mer eller mindre samma bolag ändå...chaffis75 skrev:Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.Jeppe_E skrev:Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Sen är ju elbilar på gång från Volvo, men de tar tid att få ut dessa, de var sena med att starta upp de projekten.
SwedishAdvocate skrev:Jag gissar att en kombiversion av Polestar 2 skulle sälja rätt bra. Skulle väl inte behöva ta sådär jättelång tid att få ut heller. Sen om de kallar det för en Polestar eller en Volvo spelar väl mindre roll. Det är väl mer eller mindre samma bolag ändå...chaffis75 skrev:Precis så är de nog.. Och ja om du ska förvara ditt företags produkter så känns de väl ganska självklart man föröker sälja dessa produkter.Jeppe_E skrev:Fan, vi reder inte ut det här med elbilar. Vi hinner inte med..... fort, kom på något bra som får det att låta som att det här med hybrider är bra, så att vi kan fortsätta att sälja bilar som folk tror är bra för miljön och plånboken.
Sen är ju elbilar på gång från Volvo, men de tar tid att få ut dessa, de var sena med att starta upp de projekten.
GustavE skrev:Såg en nyhet om att Volvo nyligen varumärkesskyddat en massa modellbeteckningar tex EX40, EX60, EV90, EXC90 och så vidare. Tidigare har man pratat om Embla och så vidare.
https://carup.se/volvos-mystiska-vandni ... odellnamn/
Kan dom ha insett att dom inte hinner göra en massa nya elbilar från grunden och istället gör som med XC40 med fler bilar, tex V60. Borde ju inte va så svårt.
Alla nya Volvo kommer på spa2 plattformen och är en ny platform som jag tror numera bara stödjer BEV.. Från början skulle den stödja bybrid och fossil också men ändrades längs vägen.GustavE skrev:Såg en nyhet om att Volvo nyligen varumärkesskyddat en massa modellbeteckningar tex EX40, EX60, EV90, EXC90 och så vidare. Tidigare har man pratat om Embla och så vidare.
https://carup.se/volvos-mystiska-vandni ... odellnamn/
Kan dom ha insett att dom inte hinner göra en massa nya elbilar från grunden och istället gör som med XC40 med fler bilar, tex V60. Borde ju inte va så svårt.
Eftersom Embla (eller blir det EXC90.) kommer motsvara XC90 så är det klart den kommer vara dyrare än en V60GustavE skrev:Då kanske dom bara vill ha lite valmöjligheter till sista stund innan dom bestämmer sig om dom ska börja med Embla och så vidare eller om dom ska fortsätta med XC90 fast med E innan.
Hur som helst lite pinsamt av Volvo som gick ut och skröt för några år sen att dom minsann bara skulle ha elbilar inom några år. I själva verket blev det 1-2 halvsmå elbilar och resten laddhybrider eller till och med mildhybrider eller vad dom kallar det, där generatorn ger en liten knuff bara.
Hoppas verkligen att Embla är riktigt fin och att dom lyckas få ut den fort. Den kommer dock vara i en högre prisnivå än vad tidigare V60 kunder är vana vid. Då blir fortsatt väntan för dom kunderna.
Typ dubbelt så dyr…Maw skrev:Eftersom Embla (eller blir det EXC90.) kommer motsvara XC90 så är det klart den kommer vara dyrare än en V60GustavE skrev:Då kanske dom bara vill ha lite valmöjligheter till sista stund innan dom bestämmer sig om dom ska börja med Embla och så vidare eller om dom ska fortsätta med XC90 fast med E innan.
Hur som helst lite pinsamt av Volvo som gick ut och skröt för några år sen att dom minsann bara skulle ha elbilar inom några år. I själva verket blev det 1-2 halvsmå elbilar och resten laddhybrider eller till och med mildhybrider eller vad dom kallar det, där generatorn ger en liten knuff bara.
Hoppas verkligen att Embla är riktigt fin och att dom lyckas få ut den fort. Den kommer dock vara i en högre prisnivå än vad tidigare V60 kunder är vana vid. Då blir fortsatt väntan för dom kunderna.
Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Känns dock verkligen som ett undantag..wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Undrar om de inte bara är Volvo som bygget en diesel pluginhybrid. Vet att den håller koll på åldern på bränslet och startar upp motorn om de blir för gammalt.mikebike skrev:Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Däremot kan det vara ett problem att bränslet blir för gammalt, men det gäller nog bara diesel?
Hade jag haft en laddhybrid så hade jag nog satsat ALLT för att bensinmotorn aldrig skulle starta. Förmodligen hade jag hellre puttat bilen för hand de sista metrarna.chaffis75 skrev:Känns dock verkligen som ett undantag..wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Min kommentar känns fullt rimlig fortfarande men visst jag har inte gör någpn u ser sökning på de..mati skrev:Hade jag haft en laddhybrid så hade jag nog satsat ALLT för att bensinmotorn aldrig skulle starta. Förmodligen hade jag hellre puttat bilen för hand de sista metrarna.chaffis75 skrev:Känns dock verkligen som ett undantag..wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Mercedes har också (haft) diesel plugin.chaffis75 skrev:Undrar om de inte bara är Volvo som bygget en diesel pluginhybrid. Vet att den håller koll på åldern på bränslet och startar upp motorn om de blir för gammalt.mikebike skrev:Man måste serva bilen årligen, även om bensinmotorn aldrig startas.wannabee skrev:Det kan också vara svårt att formulera sig så, var ju nån Toyota? kund i Asien? som enbart körde sträckor på högst ett par mil, till den grad att bensinmotorn aldrig gick igång en enda gång, var på to nåt år eller ett par år, så när det väl var dags att den skulle startas så hade bensinmotorn beckat ihop /pajat och kunden hade svårt att få bilen reparerad på garantin.mati skrev:Om de är ärliga vet jag inte. Då hade de ju också behövt förklara för folk att det inte är så många elektriska mil i ett laddhybridsbatteri som siffrorna ger sken av. Det hade varit ärligare om man hade berättat för vilka bilister en laddhybrid kan vara lämplig utan att behöva köra på bensin hela tiden. Typ om man kör mindre än 3-4 mil om dagen.
Det finns ju en aspekt till som man gärna inte berättar. Med de nya elpriserna är det fullständigt avgörande att man laddar sin bil på nätterna, annars är det ekonomiskt vansinne. Men det betyder att bilen måste ha ett batteri som är stort nog så man klarar sig en hel dag utan att behöva fylla på när det är som allra dyrast. Klarar en laddhybrid det? Tveksamt.
Så hybridbilarna pajar ihop om man enbart kör på batteriet..
Däremot kan det vara ett problem att bränslet blir för gammalt, men det gäller nog bara diesel?
Visst. Men det finns ju bilmodeller som inte finns som en ren elbil. Kombibilar till exempel. Jag har en kortare period varit inne på att skaffa en Passat GTE, just för att det är en kombi och för att den har vettig dragvikt. Men jag förkastade tanken eftersom jag troligen inte hade använt bilen till sträckor som är längre än 2-3 mil, just för att undvika köra på bensin. Och då blir det meningslöst.chaffis75 skrev:Min kommentar känns fullt rimlig fortfarande men visst jag har inte gör någpn u ser sökning på de..
Jag tror de flesta som köper en pluginhybrid idag tänker att de använder bensin motorn ibland när de kör längre än sin dagliga körning. Om man som du vägrar att använda bensinmotorn så köper man ju såklart en bev istället precis som de flesta av oss här har gjort eller siktar på att göra.