Sida 1 av 1

Twike 5 med dubbelriktad laddningsteknik för V2G och V2H

Postat: 23 aug 2022 14:10
av Zalman3
Twike 5 med dubbelriktad laddningsteknik för V2G och V2H.

Elfordonstillverkaren Twike har meddelat att nya Twike 5 kommer att kunna laddas i två riktningar. Twike har ingått ett samarbete med Ambibox för detta.
Med deras teknik är inte bara AC-laddning med 22 kW och en DC-snabbladdningsfunktion via CCS möjlig. Den har också en direkt AC-utgång i form av ett
11 kW CEE-uttag integrerat i fordonet och ett 3,5 kW Schuko-uttag för att ge energi från fordonets traktionsbatteri tillbaka till ägarens hus eller till andra konsumenter.


Ambibox och Twike förvandlar nu modeorden Vehicle to Grid (V2G) eller Vehicle to Home (V2H) till verklighet, med början i den exklusiva serien av Twike 5.
Ambibox GmbH fungerade som utvecklingspartner och integrerade sin dubbelriktade DC-laddare i fordonet arkitekturen hos Twike 5.
Ambibox SiC-baserade kraftelektronikplattform kan därmed användas som en mycket effektiv inbyggd laddare.

“ Twike-piloter blir entreprenörer inom området förnybar energi och hållbarhet. De använder sin Twike som en pojkscout använder en schweizisk armékniv ,
säger företaget i ett uttalande nyligen. Det var förutsägbart att nya Twike 5 skulle behöva erbjuda ytterligare kundfördelar genom att också vara ett energilagringssystem för det egna hushållet och därmed även för det allmänna nätet.
Förutom Twike arbetar även andra tillverkare med V2G-lösningar. Volkswagens elektriska byggsats MEB, som alla fordon i den rent elektriska ID-familjen är baserade på, klarar också av dubbelriktad laddning.
Volkswagen testar redan testfordon; Under loppet av 2022 ska varje ny elbil från koncernen som bygger på det modulära eldrivsystemet MEB kunna ladda och returnera el.
https://www.elektroauto-news.net/2022/t ... ie-v2g-v2h