Reflektioner efter en vecka på Malta
Postat: 08 aug 2022 16:42
En vecka av årets sommarsemester tillbringade vi på Malta. En fantastisk ö med både fina badmöjligheter och mycket intressant historia. Eftersom detta är ett elbilsforum så tänkte jag dela med mig av lite bilrelaterade reflektioner.
Vi hyrde en dieselbil (Ford Focus automat) och en sak som slår mig när jag nu kört elbil i snart ett år, är hur värdelös en fossilbilsdrivlina är! Forden var i mångt och mycket en riktigt bra bil som var både komfortabel och hyfsat körglad. Och hade jag inte varit elbilsskadad (:-) ) så hade jag nog tyckt om den mer. Men den var hopplöst seg i reaktionerna. Skulle man in i en av Maltas många rondeller så hände först ingenting när man trampade på gasen och sedan tog bilen ett skutt framåt. Samma när man skulle smyga fram i en korsning för att se om det var fritt. Jag misstänker att bilen hade dubbelkopplingslåda istället för traditionell automat vilket sannolikt bidrog till ryckandet. Men det är mig ärligt talat en gåta hur någon skulle kunna föredra denna drivlina framför en elbil. Sedan hade det varit fantastiskt att kunna kyla bilen i förväg istället för att komma tillbaka till en kupe som var 60 grader varm.
En annan sak som slår mig är att Malta borde vara ett föregångsland inom elbilar, ön är nämligen som skräddarsydd för elbilism. Vi körde bil under 6 av de 7 dagar vi var där och var runt i stort sett hela Malta samt även delar av ön Gozo som ligger norr om huvudön. Den totala körsträckan blev 32 mil! Dessutom är maxhastigheten 80 km/h. Vi hade alltså sannolikt kunnat köra en elbil med medelstort batteri och klarat hela veckan på en laddning. På grund av de korta avstånden så lär ingen snabbladdning längs vägarna behövas heller. Malta är också perfekt för solenergi. Antalet soltimmar är 3000 om året och stora delar av ön består av kala berg med minimal växtlighet. Man borde alltså kunna täcka stora delar av ön med solpaneler och det borde inte behövas så stora batterilager heller med tanke på mängden soltimmar
Hur ser det ut i verkligheten då? 2019 var andelen elbilar bara 1.1 procent och endast 8,2 procent av elen kommer från förnybara källor. Resten är från gas och olja.
Här har man alltså en ö som borde kunna vara i mångt och mycket självförsörjande på energi, men istället så importerar man fossila bränslen och eldar upp dem. Malta skulle behöva ett miljöparti!
Vi hyrde en dieselbil (Ford Focus automat) och en sak som slår mig när jag nu kört elbil i snart ett år, är hur värdelös en fossilbilsdrivlina är! Forden var i mångt och mycket en riktigt bra bil som var både komfortabel och hyfsat körglad. Och hade jag inte varit elbilsskadad (:-) ) så hade jag nog tyckt om den mer. Men den var hopplöst seg i reaktionerna. Skulle man in i en av Maltas många rondeller så hände först ingenting när man trampade på gasen och sedan tog bilen ett skutt framåt. Samma när man skulle smyga fram i en korsning för att se om det var fritt. Jag misstänker att bilen hade dubbelkopplingslåda istället för traditionell automat vilket sannolikt bidrog till ryckandet. Men det är mig ärligt talat en gåta hur någon skulle kunna föredra denna drivlina framför en elbil. Sedan hade det varit fantastiskt att kunna kyla bilen i förväg istället för att komma tillbaka till en kupe som var 60 grader varm.
En annan sak som slår mig är att Malta borde vara ett föregångsland inom elbilar, ön är nämligen som skräddarsydd för elbilism. Vi körde bil under 6 av de 7 dagar vi var där och var runt i stort sett hela Malta samt även delar av ön Gozo som ligger norr om huvudön. Den totala körsträckan blev 32 mil! Dessutom är maxhastigheten 80 km/h. Vi hade alltså sannolikt kunnat köra en elbil med medelstort batteri och klarat hela veckan på en laddning. På grund av de korta avstånden så lär ingen snabbladdning längs vägarna behövas heller. Malta är också perfekt för solenergi. Antalet soltimmar är 3000 om året och stora delar av ön består av kala berg med minimal växtlighet. Man borde alltså kunna täcka stora delar av ön med solpaneler och det borde inte behövas så stora batterilager heller med tanke på mängden soltimmar
Hur ser det ut i verkligheten då? 2019 var andelen elbilar bara 1.1 procent och endast 8,2 procent av elen kommer från förnybara källor. Resten är från gas och olja.
Här har man alltså en ö som borde kunna vara i mångt och mycket självförsörjande på energi, men istället så importerar man fossila bränslen och eldar upp dem. Malta skulle behöva ett miljöparti!