Just ten days after announcing entry into the Japanese market, Build Your Dreams (BYD) has followed up with plans to sell passenger EVs in Germany and Sweden as well. As part of a new partnership with European dealer group Hedin Mobility, BYD expects to begin delivering EVs in the new EU countries before year’s end.
BYD har modeller som i storlek är nära MY och M3.
Fast mycket billigare.
Konkurrensen hårdnar.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 10:59
av taliz
Blir nog inte billiga här...
Tang kostar ju som en Model Y i Norge tex.
Om man kunde fått en Seal för sisådär 400k kunde jag kanske tänkt mig en sån. Men det lär snarare bli 600k.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 11:22
av Zalman3
taliz skrev:
Blir nog inte billiga här...
Tang kostar ju som en Model Y i Norge tex.
Om man kunde fått en Seal för sisådär 400k kunde jag kanske tänkt mig en sån. Men det lär snarare bli 600k.
Blir intressant att se prissättning.
Vet inte hur mycket det går att pruta hos kineserna.
Men när Maxus kom så fick jag 10% i rabatt.
Men det blir väl bra privatleasingpriser, enligt nu gällande tradition.
Tror att BYD med Tang vill konkurrera med dyrare bilar än MY.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:08
av taliz
Zalman3 skrev:
Tror att BYD med Tang vill konkurrera med dyrare bilar än MY.
Jag förstår inte logiken i det. Vem betalar mer för ett okänt kinesmärke?
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:12
av Fredrik j
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Tror att BYD med Tang vill konkurrera med dyrare bilar än MY.
Jag förstår inte logiken i det. Vem betalar mer för ett okänt kinesmärke?
Tror också dom får det svårt om man inte längre är ett lågprisalternativ.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:32
av Zalman3
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.
Norge.
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:35
av taliz
Jo eftersom marknaden är som den är och alla skriker efter elbilar så lär de sälja ändå.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:37
av Zalman3
taliz skrev:
Jo eftersom marknaden är som den är och alla skriker efter elbilar så lär de sälja ändå.
Om BYD har kort leveranstid, så klart de får sälja.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 12:38
av Larofo
Kina är en kommunistregim som plågar sin egen befolkning, krigsrustar till max och utgör
en stor fara för andra länders befolkningar och satt i system att stjäla företags IP.
Jag kommer därför aldrig någonsin köpa en kinaägd/kinatillverkad bil.
Det är nog illa hur beroende omvärlden är av kinesiska råvaror och tillverkning redan.
Att Tesla har tillverkning i landet gnager, den är visserligen helägd och högst lönsam
men det gnager som sagt.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 13:19
av Zalman3
Larofo skrev:
Kina är en kommunistregim som plågar sin egen befolkning, krigsrustar till max och utgör
en stor fara för andra länders befolkningar och satt i system att stjäla företags IP.
Jag kommer därför aldrig någonsin köpa en kinaägd/kinatillverkad bil.
Det är nog illa hur beroende omvärlden är av kinesiska råvaror och tillverkning redan.
Att Tesla har tillverkning i landet gnager, den är visserligen helägd och högst lönsam
men det gnager som sagt.
Håller med dig.
Men hur resonerar europeiska biltillverkare egentligen?
Exempelvis VW har plockat bort alla sina elbilar från Sverigemarknaden som kostar under 400.000kr.
Då tvingar man en kund med begränsad ekonomi att söka sig till alternativ.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 13:26
av vigge50
Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.
Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
MG gick förra året ut och sa att de satsade på att de skulle bli årets bäst säljande märke när det kom till laddbara bilar, då är det inte så imponerad att de klara det en månad.
Att det dessutom hände samtidigt som de släppte en helt ny modell för inte statistiken mindre missvisande. Annars kan vi ju konstatera att det Tesla tappade 97% av sin försäljning om vi jämför försäljningen i juli mot juni. Eller är det då helt plötsligt fel att kolla på enskilda månader?
Nä, låt oss se hur MG gör detta året, kommer de vara det bäst säljande märket av laddbara bilar eller var det bara en massa snack?
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 13:28
av vigge50
Zalman3 skrev:
Larofo skrev:
Kina är en kommunistregim som plågar sin egen befolkning, krigsrustar till max och utgör
en stor fara för andra länders befolkningar och satt i system att stjäla företags IP.
Jag kommer därför aldrig någonsin köpa en kinaägd/kinatillverkad bil.
Det är nog illa hur beroende omvärlden är av kinesiska råvaror och tillverkning redan.
Att Tesla har tillverkning i landet gnager, den är visserligen helägd och högst lönsam
men det gnager som sagt.
Håller med dig.
Men hur resonerar europeiska biltillverkare egentligen?
Exempelvis VW har plockat bort alla sina elbilar från Sverigemarknaden som kostar under 400.000kr.
Då tvingar man en kund med begränsad ekonomi att söka sig till alternativ.
Så du håller med om att vi ska hålla oss borta från Kinesiska bilar men har ändå spenderat de senaste åren med att hylla hur fantastiska de kinesiska elbilarna är?
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 13:57
av Zalman3
Så du håller med om att vi ska hålla oss borta från Kinesiska bilar men har ändå spenderat de senaste åren med att hylla hur fantastiska de kinesiska elbilarna är?
Tycker inte alls att kinesiska bilar är så fantastiska eller att folk ska köpa dom.
MEN, jag tror att det är kineserna som ser till så vi får bättre konkurrens och billigare elbilar.
Vilket gynnar alla elbilsköpare.
För när jag sitter och ska köpa den europeiska elbilen.
Då kan jag säga, motsvarande kines kostar bara så här lite.
Då blir det svårt för säljaren att säga, det går inte sälja en elbil så billigt.
För ingen är gladare än jag om man kan köpa en bra och BILLIG europeisk elbil.
VW skröt ju med att ID3 skulle kosta från 25.000 euro.
Men det priset ändrades, Diess kanske satte ner foten och sa att kommer inte VW med en billig elbil, så avgår jag.
Och nu är Diess bortmanövererad, vilket jag ser som mycket oroväckande för Europeisk bilindustri.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 16:09
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.
Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
Nej Zalman, det är inte försäljningssiffror. Det är registreringssiffror. Över tid är det naturligtvis samma sak men inte sett till enskilda månader. Hur många månaders försäljning är det som levererats?
Tesla model3 hamnade väl på 0 bilar i juli. Vad drar du för slutsatser av det?
Jag drar slutsatsen att man har en ackumulerad försäljning som man kommer leverera i augusti eller senast september. Då kommer man kanske slå rekord och du kommer skriva om det.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 17:00
av spacecoin
Att bojkotta Kinatillverkat/ägt är svårt i praktiken. Jag kan tycka att det är märkligt att många "kan gå med på" att köpa en kina-tillverkad M3 eller en iPhone men kan absolut inte tänka sig en BYD på grund av regimen. Polestar verkar vara helt ok utan "kina-virus" lustigt nog, och även Volvo... Lite hårklyverier? Tesla, Apple och andra västerländska företag är jättesponsorer av kinesiska staten.
Vidare, Lucid är ju halvägt av Saudi. Osv osv.
Likt Zalman, så tycker jag att det behövs mer konkurrens - och även mindre bidrag. Ta bort skiten. Marknaden är överhettad.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 17:18
av Zalman3
spacecoin skrev:
Att bojkotta Kinatillverkat/ägt är svårt i praktiken. Jag kan tycka att det är märkligt att många "kan gå med på" att köpa en kina-tillverkad M3 eller en iPhone men kan absolut inte tänka sig en BYD på grund av regimen. Polestar verkar vara helt ok utan "kina-virus" lustigt nog, och även Volvo... Lite hårklyverier? Tesla, Apple och andra västerländska företag är jättesponsorer av kinesiska staten.
Vidare, Lucid är ju halvägt av Saudi. Osv osv.
Likt Zalman, så tycker jag att det behövs mer konkurrens - och även mindre bidrag. Ta bort skiten. Marknaden är överhettad.
Alla bidrag är nog borta 2024.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 22:46
av Credde
Zalman3 skrev:
Tror att BYD Tang skulle sälja ungefär lika bra i Sverige som i Norge, där dom sålt 2.203 st.
MG var ju Sveriges mest sålda elbilsmärke i juli.
Det är nya tider nu.
Norge.
Screenshot_20220802-122429_Chrome.jpg
Tydligen är folk sugna på att åtminstone provköra en BYD.
Från Recharge.
Går ju sådär för MG i Norge, enbart 26:e mest sålda i år (MG ZS EV) i Norge, Porsche Taycan ligger på platsen förre
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 02 aug 2022 22:55
av Zalman3
Skulle europeiska tillverkare vara seriösa elbilstillverkare,
Och sälja billiga och bra elbilar, skulle det inte gå sälja en endaste kinesisk elbil I Europa.
Finns noll kunder som endast efterfrågar en kinesisk elbil.
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 03 aug 2022 12:00
av Edward123
Zalman3 skrev:
Skulle europeiska tillverkare vara seriösa elbilstillverkare,
Och sälja billiga och bra elbilar, skulle det inte gå sälja en endaste kinesisk elbil I Europa.
Finns noll kunder som endast efterfrågar en kinesisk elbil.
Det har aldrig slagit dig att kostnadsläget, arbetsrätt osv. skiljer sig en del mellan Kina och Europa och att de därför kan nisha in sig på att tillverka enkla bilar billigt (då arbetskostnader på enkla bilar är en större del av totalkostnaden)? Kinesiska premiumbilar (om man kan kalla P2 för det) ligger på samma prisnivå som bilar tillverkade i Europa.
Det faktum att europeiska biltillverkare fokuserar på dyrare bilar är helt naturligt, varför skulle de inte göra det? Och varför skulle det göra att de inte är "seriösa"? Vill du ha en billig bil så köp från ett billigt märke, inte svårare än så. Volkswagen har sålt rätt bra även om deras fossilbilar knappast har varit de billigaste. Du verkar inte kunna ta till dig att bilmarknaden är diffrentierad och att en stor del av konsumenterna inte ser lågt pris som den avgörande faktorn (inte så att Dacia dominerat fossilbilsmarknaden eller dragit ner prisnivån för premiumbilar).
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 03 aug 2022 15:00
av spacecoin
Munro Live intervjuar Ford-exec:s inkl Doug Field och det är en det intressanta grejer, speciellt när det gäller billigare bilar och Kina:
Re: Hedin Mobility börjar sälja BYD Q4 2022
Postat: 12 aug 2022 19:57
av alvenzo
Ingen statistik ni tittar på nu har någon betydelse för om någon ”bara snackar” eller om en elbil är populär eller inte. Först när alla kan leverera vad som efterfrågas kan man dra några slutsatser kring någon alls som ni sitter och käbblar om nu. Folk har väntat i snart ett år på sin MG, precis som många andra märken, så försäljningssiffror säger inget om efterfrågan, bara om leveranskapaciteten. Ni vet ju detta egentligen, släpp sargen.