Sida 1 av 1

Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 31 jul 2022 20:41
av unumlapis
Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
TrafikAnalys2020.png

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 31 jul 2022 22:19
av Fredrik j
unumlapis skrev:
Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
TrafikAnalys2020.png
Naturligtvis kan man inte dimensionera efter något slag genomsnittligt dygn utan det är ju peakarna som får bestämma antal och plats.
3 miljoner betyder ju att dom är så tätt att man inte ens behöver planera längre utan leta laddplats där man behöver.

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 01 aug 2022 00:55
av Legato
unumlapis skrev:
Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
TrafikAnalys2020.png
Tycker faktiskt tvärtom att det låter lite.

Vi har ca 4,8 miljoner hushåll. Gissar att ca 3,5 miljoner av dessa har bil. Är väl rimligt att alla på sikt har laddare i hemmet eller på sin nattparkering? I flerbilsgarage skulle man kunna dela lite, men känns ändå som det är rimligt med runt 3 miljoner laddare enbart för "nattladdning".

Sen tillkommer alla snabbladdare för resa och destinationsladdare. Snabbladdare räcker nog med några tio-tusental, men destinationsladdare blir nog rätt många?

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 01 aug 2022 07:25
av mati
Det som stör mig i dessa så kallade undersökningar och rapporter är att man aldrig pratar om laddeffekt. Avses det snabbladdare eller vanliga vägguttag? Det är ju faktiskt en jäkla skillnad. Det känns som att man tänker bensinpump. Laddare som laddare liksom.
Kritikerna tolkar detta alltid som att det menas snabbladdare, vilket ju naturligtvis är helt tokigt.
Själv anser jag att målet inte ligger så långt bort som det kanske låter, nämligen om man räknar med att de flesta skulle klara sig med 16A enfas, 3.6kW, till vardags. Och då pratar vi upphottade vägguttag. Det borde inte vara omöjligt att lösa.

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 01 aug 2022 12:41
av dstr
Vem har betalat BCG för rapporten?

Om man räknar långsamladdning så är nog 3 miljoner uttag lagom. Hur många eluttag finns det i Sverige?

Trams och ett icke-problem.

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 22 aug 2022 17:28
av andyb
Funderar på det där med att 60% av bilarna skulle behöva ladda varje dygn, kan det vara en effekt av att det finns väldigt många laddhybrider med små batterier på vägarna just nu. En kall vinterdag behöver nog de flesta laddhybrider laddas varje dygn för att klara av att köra fram och tillbaka till jobbet på enbart el.

Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige

Postat: 22 aug 2022 19:41
av nek0
andyb skrev:
Funderar på det där med att 60% av bilarna skulle behöva ladda varje dygn, kan det vara en effekt av att det finns väldigt många laddhybrider med små batterier på vägarna just nu. En kall vinterdag behöver nog de flesta laddhybrider laddas varje dygn för att klara av att köra fram och tillbaka till jobbet på enbart el.
Kanske det, men alla kör inte varje dag. Min bil står 3-4 dagar på parkeringen helt oanvänd (går till jobbet) . Kan tänka mig att det är fler 'än jag som har det så.