Sida 1 av 1
Himlen mörknar!
Postat: 10 dec 2015 18:58
av Elputte
Kan konstatera att rapporter om städer med så farlig luft att invånarna uppmanas stanna hemma. Eller fabriker som stängs tillfälligt ( Indien, Kina) duggar tätt. Himlens syns inte ens. Kanske lite extra beroende på klimatmötet i Paris? Men även om jag inte är någon miljömupp så ser jag allvaret.
Frågan är varför inte biltillverkarna skyndsamt ställer om helt till elbilar. Har de inget ansvarskänsla alls? Tycker de att de tjänar så lite på elbilar? Vad händer om drabbade städer/länder helt skulle förbjuda ICE-bilar? Eller är det batteribristen som är boven i dramat. I så fall lär vi få se många Gigafactory framöver. Tesla model X är ju ett genidrag med sitt gigantiska luftfilter. Proppen lär nog gå ur ICE bilarna rejält framöver.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 10 dec 2015 19:36
av TiborBlomhall
Biltillverkarna har tre stora problem med elbilarna:
- Internt inom organisationen skulle flera stora avdelningar drabbas. Motorutveckling, växellåda, avgasrening mfl avdelningar skulle plötsligt bli arbetslösa, och det är svårt att ombilda en växellådsexpert att börja utveckla drivkretsar. Hela organisationen måste rivas upp från fötterna.
- Batteriproblemet. Hur ska de tillverka de miljarder batterier som behövs till miljoner bilar? Hundratals gigafabriker behövs.
- Kunderna vill inte ha elbilar. Biltillverkarnas kunder är nämligen inte du och jag utan återförsäljarna - som mest lever på att serva bilarna. Elbilar behöver inte lika mycket service = minskade inkomster för dem.
Därför är det YTTERST svårt för traditionella biltillverkare att börja tillverka elbilar. Snarare fascinerande att de öht försöker.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 10 dec 2015 19:42
av Svenssons
Håller med Tibor. Lägg sedan till att ett företags ansvarstagande ligger mot dess aktieägarna och om de främst är intresserade av att tjäna pengar så är det detta som företaget skall göra. Stater kan förändra villkoren så att det är mer lönsamt med uthållig utveckling som t.ex. mot elbilar (likt Elons förslag om höjda koldioxidskatter). Aktieägarna kan också förändra direktiven så att företagen mer satsar på förnybara energikällor. Ett tredje alternativ är att kriser så som t.ex. konflikt med Ryssland kan leda till höjda oljepriser vilket gör alternativen bättre.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 07:53
av Elputte
Känns som om det kommer att byggas många Gigafactorys i framtiden. Samt att etablerade tillverkare har en rejäl utmaning framför sig. Läge för nya typ Tesla, Apple, Thunder Power, Faraday Future, Google etc. Men jag läste någonstans kommer ej ihåg var att det kanske inte ens blir de som tar över. Utan små tillverkare vars elfordon vi idag skrattar åt. Spännande att se. Det som jag tror kommer att ordna sig först är faktiskt infrastrukturen. Företag ser nog stor potential att tjäna en hacka när elbilen snart kommer stort. Men angående Teslas Superchargers så börjar jag undra om det finns så mycket utrymme för fler tillverkare än kanske någon enstaka.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 08:03
av HelectriC
Elputte skrev:Känns som om det kommer att byggas många Gigafactorys i framtiden. Samt att etablerade tillverkare har en rejäl utmaning framför sig. Läge för nya typ Tesla, Apple, Thunder Power, Faraday Future, Google etc. Men jag läste någonstans kommer ej ihåg var att det kanske inte ens blir de som tar över. Utan små tillverkare vars elfordon vi idag skrattar åt. Spännande att se. Det som jag tror kommer att ordna sig först är faktiskt infrastrukturen. Företag ser nog stor potential att tjäna en hacka när elbilen snart kommer stort. Men angående Teslas Superchargers så börjar jag undra om det finns så mycket utrymme för fler tillverkare än kanske någon enstaka.
funderar på om mängden små betydelselösa (för stunden) kommer hålla i sig? Antagligen kommer de stora fossilrävarna köpa upp de små om dom ser att det utvecklar sig lite väl aggressivt mot deras egna affärer. Lättare att köpa upp en liten/mellanstor elbilstillverkare med massa uppjobbad kompetens än att försöka vända sin egna tungrodda skuta. Är det inte så det går till i t.e.x. IT-branschen när Microsoft, Apple, Google köper upp mindre aktörer så fort dom fått lite fart i verksamheten?
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 09:45
av Bjelke
HelectriC skrev:Elputte skrev:Känns som om det kommer att byggas många Gigafactorys i framtiden. Samt att etablerade tillverkare har en rejäl utmaning framför sig. Läge för nya typ Tesla, Apple, Thunder Power, Faraday Future, Google etc. Men jag läste någonstans kommer ej ihåg var att det kanske inte ens blir de som tar över. Utan små tillverkare vars elfordon vi idag skrattar åt. Spännande att se. Det som jag tror kommer att ordna sig först är faktiskt infrastrukturen. Företag ser nog stor potential att tjäna en hacka när elbilen snart kommer stort. Men angående Teslas Superchargers så börjar jag undra om det finns så mycket utrymme för fler tillverkare än kanske någon enstaka.
funderar på om mängden små betydelselösa (för stunden) kommer hålla i sig? Antagligen kommer de stora fossilrävarna köpa upp de små om dom ser att det utvecklar sig lite väl aggressivt mot deras egna affärer. Lättare att köpa upp en liten/mellanstor elbilstillverkare med massa uppjobbad kompetens än att försöka vända sin egna tungrodda skuta. Är det inte så det går till i t.e.x. IT-branschen när Microsoft, Apple, Google köper upp mindre aktörer så fort dom fått lite fart i verksamheten?
Tror du har helt rätt där, samtidigt som det Tibor nämner kvarstår som ett stort problem, att ställa om hela det stora maskineriet är inte enkelt.
Hoppas dom inte köper upp och lägger på is, eller iaf bromsar genom att inte låta det uppköpta företaget växa vidare sas.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 09:55
av HelectriC
Bjelke skrev:HelectriC skrev:Elputte skrev:Känns som om det kommer att byggas många Gigafactorys i framtiden. Samt att etablerade tillverkare har en rejäl utmaning framför sig. Läge för nya typ Tesla, Apple, Thunder Power, Faraday Future, Google etc. Men jag läste någonstans kommer ej ihåg var att det kanske inte ens blir de som tar över. Utan små tillverkare vars elfordon vi idag skrattar åt. Spännande att se. Det som jag tror kommer att ordna sig först är faktiskt infrastrukturen. Företag ser nog stor potential att tjäna en hacka när elbilen snart kommer stort. Men angående Teslas Superchargers så börjar jag undra om det finns så mycket utrymme för fler tillverkare än kanske någon enstaka.
funderar på om mängden små betydelselösa (för stunden) kommer hålla i sig? Antagligen kommer de stora fossilrävarna köpa upp de små om dom ser att det utvecklar sig lite väl aggressivt mot deras egna affärer. Lättare att köpa upp en liten/mellanstor elbilstillverkare med massa uppjobbad kompetens än att försöka vända sin egna tungrodda skuta. Är det inte så det går till i t.e.x. IT-branschen när Microsoft, Apple, Google köper upp mindre aktörer så fort dom fått lite fart i verksamheten?
Tror du har helt rätt där, samtidigt som det Tibor nämner kvarstår som ett stort problem, att ställa om hela det stora maskineriet är inte enkelt.
Hoppas dom inte köper upp och lägger på is, eller iaf bromsar genom att inte låta det uppköpta företaget växa vidare sas.
jag minns för några år sedan (säkert 10-15) hörde jag om ett nytt sätt att sätta hjul på bilar, man behövde inte längre däck. Hjulen hade en egen dämpningsfunktion. Jag minns inte alla detaljer, men det var iaf en ganska långt gången ide. Sen köpte Continental eller en av de andra stora däckstillverkarna upp nykomlingen och la hela projektet i malpåsen. Enkel lösning för att utrota teknikkonkurrens.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 09:58
av danni
HelectriC skrev:jag minns för några år sedan (säkert 10-15) hörde jag om ett nytt sätt att sätta hjul på bilar, man behövde inte längre däck. Hjulen hade en egen dämpningsfunktion. Jag minns inte alla detaljer, men det var iaf en ganska långt gången ide. Sen köpte Continental eller en av de andra stora däckstillverkarna upp nykomlingen och la hela projektet i malpåsen. Enkel lösning för att utrota teknikkonkurrens.
Så kan det vara. Men minst lika troligt är väl att det är som alla de där grejerna man läser om i Ny Teknik som alltid är hur häftiga som helst och helt revolutionerande, och som alltid är sisådär 3-5 år från att komma ut på marknaden, och som man sen aldrig någonsin hör talas om igen.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 10:00
av HelectriC
danni skrev:HelectriC skrev:jag minns för några år sedan (säkert 10-15) hörde jag om ett nytt sätt att sätta hjul på bilar, man behövde inte längre däck. Hjulen hade en egen dämpningsfunktion. Jag minns inte alla detaljer, men det var iaf en ganska långt gången ide. Sen köpte Continental eller en av de andra stora däckstillverkarna upp nykomlingen och la hela projektet i malpåsen. Enkel lösning för att utrota teknikkonkurrens.
Så kan det vara. Men minst lika troligt är väl att det är som alla de där grejerna man läser om i Ny Teknik som alltid är hur häftiga som helst och helt revolutionerande, och som alltid är sisådär 3-5 år från att komma ut på marknaden, och som man sen aldrig någonsin hör talas om igen.
absolut! den kan vara att tekniken inte var mogen för marknaden, men lite konspiratoriskt är det allt att en däckstillverkare (som ju inte har något intresse alls i att få fram ett däckfritt hjul) köper upp och sen händer inget.
Re: Himlen mörknar!
Postat: 11 dec 2015 18:18
av Leo
När man säger 3-5 år så innebär det mest att det är "drömmar/ideer" utan att man behöver visa upp det konkret för det KAN ju vara på väg att uppfinnas och det är tillräckligt nära för att locka investerare, ha nyhetsvärde osv. Säger man 5-8år så är nyhetsvärdet lågt och investerare tycker det är lite för långt bort. Skulle man säga 2-3 år så skulle man förväntas kunna visa upp någon form av modell eller liknande redan nu eftersom tester/utprovning/uppskalning/produktion/underleverantörer tar flera år att få till.
Så just 3-5år är den klassiska "tidsintervallet" när man vill ge sken av att det är ganska nära. Men sanningen är då som oftast att man inte ens kommit igång i praktiken utan möjligtvis har en ambition (oftast en nyvaknad sådan)...
Tror att Tibor är något på spåret med punkt 1 och 2 framför allt.