Hjälp
Postat: 31 jul 2022 15:29
Jag står mellan två svåra beslut - skulle uppskatta lite input.
Jag äger just nu en M3 2022 / samt en BMW diesel och har beställt en Y performance med uppskattad leveranstid jan-mars 2023. Familjen är i behov utav två st bilar, och jag är inne på att sälja BMW diesel:n prisindikation (+-10% 400.000kr). Och därmed säkra upp det försäljningspriset och under tiden som nödlösning ordna upp en kortidsleasing tills Y:n kommer för ca 7000kr/månad. Mitt drömscenario är att Y:n kommer i Oktober - i.o.m Berlins ökade kapacitet.
Men jag kan inte bortse från att 7000kr/mån för en leasing fram till i värsta fall årsskiftet kommer att kosta mig mer en eventuell värdeminskning på BMW:n fram tills årskiftet.
Hur skulle ni resonerat om ni stod mellan de valen. Vet att det är svårt att uppskatta hur beg-marknaden kommer se ut framöver - men hur tror ni det kommer utveckla sig för stora dieselmotorer på beg-marknaden? ( Kommer priserna rasa de närmaste månaderna??)
Sammanfattar alternativen nedan:
alt 1)
- sälja BMW:n och säkra upp pengen för den - ( därmed inte riskera världens värdeminskning inför hösten)
- ordna en hyrbil/leasing för 7000kr/ månaden och hoppas på att Y:n kommer i Oktober
alt 2)
- behålla BMW:n tills Y:n kommer och därmed riskera en stor värdeminskning?
- blir värdeminskningen mindre än leasingkostnaden?
Tacksam för eran input i detta!
Jag äger just nu en M3 2022 / samt en BMW diesel och har beställt en Y performance med uppskattad leveranstid jan-mars 2023. Familjen är i behov utav två st bilar, och jag är inne på att sälja BMW diesel:n prisindikation (+-10% 400.000kr). Och därmed säkra upp det försäljningspriset och under tiden som nödlösning ordna upp en kortidsleasing tills Y:n kommer för ca 7000kr/månad. Mitt drömscenario är att Y:n kommer i Oktober - i.o.m Berlins ökade kapacitet.
Men jag kan inte bortse från att 7000kr/mån för en leasing fram till i värsta fall årsskiftet kommer att kosta mig mer en eventuell värdeminskning på BMW:n fram tills årskiftet.
Hur skulle ni resonerat om ni stod mellan de valen. Vet att det är svårt att uppskatta hur beg-marknaden kommer se ut framöver - men hur tror ni det kommer utveckla sig för stora dieselmotorer på beg-marknaden? ( Kommer priserna rasa de närmaste månaderna??)
Sammanfattar alternativen nedan:
alt 1)
- sälja BMW:n och säkra upp pengen för den - ( därmed inte riskera världens värdeminskning inför hösten)
- ordna en hyrbil/leasing för 7000kr/ månaden och hoppas på att Y:n kommer i Oktober
alt 2)
- behålla BMW:n tills Y:n kommer och därmed riskera en stor värdeminskning?
- blir värdeminskningen mindre än leasingkostnaden?
Tacksam för eran input i detta!