Vart går Diess?
Postat: 25 jul 2022 11:46
Var hamnar Diess efter VW?
Visst, men inte för tyska biltillverkare. Det tror jag inte.jeppe_sthlm skrev:Oavsett usla ledaregenskaper, så har han ju ändå lyckats vända en oljetanker mer eller mindre 180 grader, så man kan ju tycka att han borde vara intressant för både en och annan biltillverkare.
Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw
Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?
Lågt hängande frukt! Min fråga var faktiskt lite seriös. Tror inte Diess vill ha jobb i lackverkstan dock.mati skrev:Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?
De problemen hade kunnat blivit lösta för länge sedan om Tesla kunde se till att ha samma krav på produktionen som övriga tillverkare, det är inte som att Tesla inte kan bygga bilar vid det här laget utan det handlar om att de tjänar mer pengar på att inte ha någon kvalitetskontroll där bilar som inte når upp till nivån rättas till.mati skrev:Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?
Avlasta Elon och göra tesla mindre beroende av Elon.. Inte bra att vara så beroende av Elon som frontfigur, funkar på kort sikt men inte på lång.Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?
Egentligen svarade du på det några svar ner. Typ fortsätta hos vw som "rådgivare" och i praktiken inte göra något alls.mati skrev:Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw
Jaha, du menar så. Han stannar kvar utan att stanna kvar på riktigt.tor skrev:Egentligen svarade du på det några svar ner. Typ fortsätta hos vw som "rådgivare" och i praktiken inte göra något alls.mati skrev:Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw
Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Att vilja göra vinst och tjäna mer gäller väl alla i samhället, inte bara de stora företagen. För ett företag är ju vinst dessutom något helt nödvändigt för att utvecklas, förstår inte att vinstintresse tas upp som något som drabbar oss vanliga på något särskilt försåtligt och elakt vis.Gargamel skrev:Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Titta bara på alla storföretagen, ökande miljard inser och allt större utdelning till ägarna.
Mycket vill ha mer men kanske i utbyte mot mindre arbete?Gargamel skrev:Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Titta bara på alla storföretagen, ökande miljard inser och allt större utdelning till ägarna.