Sida 1 av 1

Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 21:18
av Allen
Önskar lite tips hur jag ska tänka när jag står i begrepp att byta min Volvo XC60 T8 hybrid till en Tesla model S.
Har tänkt mig att lägga mellan 600 - 700 tusen.
Vill gärna ha skinnklädsel, autopilot och luftfjädring.
Äldre års med låga mil eller nyare med längre mil.
Kommer att kunna ladda bilen hemma så det är inga problem.
Alla tips är välkomna

Re: Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 21:40
av mati
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.

Re: Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 21:47
av Gustafsson
Jag tror du vill ha en med 100 kWh batteri, kanske gratis laddning (= 2017 modell i huvudsak). Den ska vara uppgraderad till CCS och helst MCU2. De senaste S har betydligt längre räckvidd än de äldre, även de med 100 batteri. Drivlinegarantin är ju 8 år så det är ju bra att ha mycket kvar av.

Re: Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 21:50
av d3marcus
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.

Re: Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 21:55
av Gustafsson
d3marcus skrev:
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…

Re: Byte till Tesla

Postat: 21 jul 2022 23:26
av Allen
mati skrev:
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
Är ute efter mer generella råd. Klara mig
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 08:45
av d3marcus
Gustafsson skrev:
d3marcus skrev:
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…
På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…

Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.

Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.

Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 08:50
av mati
Allen skrev:
mati skrev:
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
Är ute efter mer generella råd. Klara mig
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.
Förstår och håller med. Det finns inte många elbilar som slår Model S utseendemässigt.
Anledningen till att jag frågar är att det förmodligen finns modernare och bättre elbilar, inte nödvändigtvis Tesla, som kan uppfylla dina behov bättre än just en gammal Model S. Men jag antar att du har kollat upp det och att du vet vad du gör. :)

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 09:05
av Gustafsson
d3marcus skrev:
Gustafsson skrev:
d3marcus skrev:
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…
På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…

Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.

Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.

Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.
Strålkastare är ju dyrt som…. Bärarmar är väl på bilar före 2017 nån stans. Även dörrhandtagen är väl förbättrade på nyare modeller (2018?). Drivlinorna har 8 års garanti. Men åter peppar peppar, min 2018 har haft några fel, men min gamla SAAB 9000 kostade väldigt mycket mer i underhåll.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 09:21
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
d3marcus skrev:
Gustafsson skrev:
d3marcus skrev:
Min erfarenhet som Model S-ägare: fin drivlina, snygg och gigantiskt bagage. Tyvärr många och dyra reparationer samt svindyr försäkring.
Vilka reparationer tänker du på? Håller med om försäkringen…
På två år efter utgången garanti: Varselljus (hela strålkastaren måste bytas), handtag, läckage sollucka, fönster som inte går upp, 12V-batteri som laddar ut snabbt, dörrlist som lossnat, låsmekanism till baklucka som inte låser, uppkoppling som slutat fungera, känslig lack. Väntar bara på att bärarmarna och drivenheterna skall ge upp…

Har även drivit ett ARN-ärende där Tesla tog betalt för något de aldrig gjorde.

Utgå också från bristfällig kommunikation från service center och långa väntetider på reservdelar. Har även fått felaktiga fakturor till mig efter ett försäkringsärende.

Detta är anekdoter så klart, men behövs som motvikt till alla okritiska fanboys som försvarar allt in absurdum.
Strålkastare är ju dyrt som…. Bärarmar är väl på bilar före 2017 nån stans. Även dörrhandtagen är väl förbättrade på nyare modeller (2018?). Drivlinorna har 8 års garanti. Men åter peppar peppar, min 2018 har haft några fel, men min gamla SAAB 9000 kostade väldigt mycket mer i underhåll.
Men en gammal Saab 9000 är väl inte aktuellt? Väldigt få väljer väl mellan model S och Saab 9000.
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 10:03
av malmer
Fredrik j skrev:
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 10:05
av dstr
d3marcus skrev:
Detta är anekdoter så klart...
Så vad har DU haft för problem på DIN Model S?

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 10:43
av Fredrik j
malmer skrev:
Fredrik j skrev:
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.
Nej det skulle jag inte säga.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 12:41
av Bjelke
Allen skrev:
mati skrev:
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
Är ute efter mer generella råd. Klara mig
nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning.
Behöver inte tackräck då Model S har bra lastutrymme. Varför Model S är för att jag tycker att den är den snyggaste modellen och lastar bra.
S75D är lika bra på allt förutom räckvidd såklart men även att snabbladdningen är lite sämre (lägre
spänning i batteriet). Vi har båda varianterna och tar ofta den ”lilla” faktiskt :)

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 17:51
av SwedishAdvocate
Allen skrev:
mati skrev:
Vad vill du ha för tips? Menar du att en forummedlem kanske vill sälja sin bil eller tänker du mer på generella råd angående begagnade Model S?
Vad använder du bilen till? Behov av snabbladdning? Spelar det roll om bilen har strypt batteri? Vilken räckvidd förväntar du dig? Model S kan inte ha dragkrok, men vissa kan ha takräcke. Behövs det? Varför just Model S?
Mitt råd är att vara extremt försiktig med äldre Model S utan garanti. Det kan bli ett dyrt fiasko.
.../ Klara mig nog med en 75D. Åker ett par gånger till Tyskland och då kan man vara i behov av snabbladdning. /...
Har du matat in den Tysklandsresan i ABRP för att se hur lång tid det tar med en 75D? Kommer du behöva göra den resan under vinterhalvåret? Kollat vilken tid det kommer ta i minusgrader och med snö som nederbörd?

Och vilka är de nyaste tillgängliga 75D? 2018? Återspeglar ABRP den bilens prestanda på ett korrekt sätt idag ca fyra år senare, eller motsvarar de värden man får via ABRP istället när bilen var ny? (Om det nu är någon påtaglig skillnad dvs...)

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 19:19
av mati
malmer skrev:
Fredrik j skrev:
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.
På vilket sätt har man bättre ekonomi med ökad ålder? Det skulle jag absolut inte vilja påstå att så alltid är fallet. Det enda jag kan tänka mig, som gör att man får det mycket bättre när man är äldre, är att ungarna flyttar ut. Men jag har inga barn. För egen del hade jag det helt klart bäst för 10-15 år sedan, dvs när jag var i 30-åren. Fram tills dess ökade min lön mycket snabbt, men sedan stannade löneökningarna ungefär vid inflationstakten. Om ens det.
Mina bilar har under alla år haft mycket varierande kvalitet. Att de blivit bättre kan jag verkligen inte påstå. Inte när det gäller antal fel och verkstadsbesök. Det sker helt klart oftare idag att man får lämna in bilen.
Men det är idag andra fel än för 20-30 år sedan. Då var det mekaniska saker och möjligen rost. Idag är det elektronik och mjukvaran som utgör de största felkällorna.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 19:51
av Fredrik j
mati skrev:
malmer skrev:
Fredrik j skrev:
Jag upplever att kvalitet på bilar generellt blir bättre och bättre för varje bilbyte.
Det är väl också så att du med ökad ålder har det bättre och bättre rent ekonomiskt och har råd med bilar av högre kvalité för varje byte.
På vilket sätt har man bättre ekonomi med ökad ålder? Det skulle jag absolut inte vilja påstå att så alltid är fallet. Det enda jag kan tänka mig, som gör att man får det mycket bättre när man är äldre, är att ungarna flyttar ut. Men jag har inga barn. För egen del hade jag det helt klart bäst för 10-15 år sedan, dvs när jag var i 30-åren. Fram tills dess ökade min lön mycket snabbt, men sedan stannade löneökningarna ungefär vid inflationstakten. Om ens det.
Mina bilar har under alla år haft mycket varierande kvalitet. Att de blivit bättre kan jag verkligen inte påstå. Inte när det gäller antal fel och verkstadsbesök. Det sker helt klart oftare idag att man får lämna in bilen.
Men det är idag andra fel än för 20-30 år sedan. Då var det mekaniska saker och möjligen rost. Idag är det elektronik och mjukvaran som utgör de största felkällorna.
Naturligtvis varierar det men min nuvarande Volvo har nu rullat 10000 mil helt utan problem. Det är första gången för mig. Även Porschen har klarat sig i 13000mil med bara bromsar och glödlampor. Tidigare hade jag Saab och det var något helt annat.

Re: Byte till Tesla

Postat: 22 jul 2022 21:27
av mati
Fredrik j skrev:
Naturligtvis varierar det men min nuvarande Volvo har nu rullat 10000 mil helt utan problem. Det är första gången för mig. Även Porschen har klarat sig i 13000mil med bara bromsar och glödlampor. Tidigare hade jag Saab och det var något helt annat.
Ja, det varierar såklart. Vår e-Golf har efter 9000 mil och över 4 år nu haft första felet, nån ventil till ACn som var trasig. Annars har den varit helt felfri, och det är därmed den mest felfria bilen jag haft.
De bilarna med flest fel var mina två Model S och därefter e-tron. Alla tre bilar har varit relativt kort tid i min ägo men haft med god marginal flest verkstadsbesök. Tragiskt att de i särklass dyraste bilarna samtidigt också var de som strulade allra mest. Inget bra betyg för varken Tesla eller Audi.