Sida 1 av 1
Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 10:58
av AndyEngel
Bytte precis till vinterdäck på min 85D efter ca 2000 mil. Däckkillen påpekade att det inte är mycket kvar av sommardäcken (original Michelin 19 tum). Lite förvånad då jag inte kört speciellt hårt med bilen. Någon med liknande erfarenheter? Har aldrig behövt byta sommardäck efter en säsong på någon annan bil.
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 11:05
av Pontus
Inte själv efter 1300 mil på mina original 19" men däremot så sa dom på en däcksverkstad att däcken på Teslabilarna slits hårt, då gällde det däremot de tvåhjulsdrivna bilarna. Dock skickade jag mina gamla däck då jag tänkte byta fälgar till sommaren ändå men tror det var 5mm+ kvar.
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 11:18
av lator
Pontus skrev:Dock skickade jag mina gamla däck då jag tänkte byta fälgar till sommaren ändå men tror det var 5mm+ kvar.
Jag kan inte låta bli att fundera på vart du "skickade" dina lätt beggade däck...
För övrigt så är väl de flesta D-ägare väldigt nöjda med gummislitaget. Att de bakhjulsdrivna sliter bakdäck är ju inget konstigt om de inte sitter på en Schippol-taxi...

Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 17:50
av Leo
P85 bakhjulsdriven och slitaget var 1-1,5mm på drygt 800mil. Inte mycket att bråka om de såg ut som nya också.
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 19:10
av far1far2
Ett halvt ton mer i vikt än de flesta andra jämförbara bilar, kanske spelar roll. Hade en XC90 (samma vikt som mod S). Slet betydligt mer däck än mina Subaro Forrester,vikt 1600 kg.
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 19:39
av Niclas
Kört 2500 mil med P85+ på rwd med michelin ps2 och har hälften kvar bak.
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 21:13
av MEL
Däckslitage
Inläggav Teslaägare MEL » 17 jun 2015 22:54
I veckan har jag bytt mina utslitna bakdäck; PS2 21" (265/35). Var nära redan när sommardäcken åkte på tidigare i år men bestämde mig då för att köra denna säsong ut. En spik i ena däcket gjorde dock att jag bytte redan nu. Jag har kört knappt 3000 mil, men endast dryga 2000 på sommardäcken. P85+ från senhöst 2013, kör med 3.2 bar i däcken, inte kört på bana men hyfsat aktiv vardagskörning.
Samtidigt är framdäcken i princip i nyskick. Ska bli intressant att få rapporter från P85D - ingen vild gissning att fyrhjulsdriften leder till mindre (jämnare) slitage...
Re: Däckslitage
Postat: 09 dec 2015 22:43
av kontakten2
Nu glömde jag mäta gummit vid leverans. Någon som vet djupet på Michelin ps3?
Tror inte det är mer 5 mm kvar efter 1900mil
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 08:14
av HelectriC
verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 11:00
av BigDaddyT
HelectriC skrev:verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Man mäter däckdjup på alla (baserar "alla" på de fyra olika märken jag kört senaste åren

) märken, när bilen är på service.
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 11:47
av HelectriC
BigDaddyT skrev:HelectriC skrev:verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Man mäter däckdjup på alla (baserar "alla" på de fyra olika märken jag kört senaste åren

) märken, när bilen är på service.
fast jag hade inte bilen på service och ändå mätte dom.
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 12:57
av BigDaddyT
HelectriC skrev:BigDaddyT skrev:HelectriC skrev:verkar som det generellt är något TM är intresserade av. Jag hade inne bilen för nåt helt annat (AP-kalibrering), men ser i servicerapporten att dom har mätt däcksdjupet på alla fyra hjul. Kan ju vara så att dom försöker vara uppmärksamma på bilar som sliter snett?
Man mäter däckdjup på alla (baserar "alla" på de fyra olika märken jag kört senaste åren

) märken, när bilen är på service.
fast jag hade inte bilen på service och ändå mätte dom.
Jag menade verkstad rent allmänt, det förstod du väl

Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 13:27
av HelectriC
BigDaddyT skrev:HelectriC skrev:
fast jag hade inte bilen på service och ändå mätte dom.
Jag menade verkstad rent allmänt, det förstod du väl

?? du menar att så fort bilen är på en verkstad så mäter personalen däckdjupet? varför det? hej, jag har fel på radion. ok, vänta, vi ska bara mäta däcksdjupet

Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 15:53
av kontakten2
Vet du inte att däcksdjupet påverkar radiomottagaren?
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 16:20
av BigDaddyT
HelectriC skrev:BigDaddyT skrev:HelectriC skrev:
fast jag hade inte bilen på service och ändå mätte dom.
Jag menade verkstad rent allmänt, det förstod du väl

?? du menar att så fort bilen är på en verkstad så mäter personalen däckdjupet? varför det? hej, jag har fel på radion. ok, vänta, vi ska bara mäta däcksdjupet

Ha ha, men faktiskt både på BMW, Mazda och Mini har jag fått någon form av standard verkstadsrapport där de fyllt i däckdjup och lite andra grejer de har kollat t.ex. spolarvätska.
Fick bland annat detta när jag var inne och fick GPS:en aktiverad i Mazdan, där står även om de har upptäckt några synliga skador i lacken, lampor osv.
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 21:03
av kanylbullen
Jag har en 85D som bara har körts landsväg/motorväg. Bytte nu efter 3400 mil. Finns en dryg millimeter kvar så inget man slänger på i början av april med risk för snö och is nån månad till.
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 22:16
av HelectriC
BigDaddyT skrev:HelectriC skrev:
?? du menar att så fort bilen är på en verkstad så mäter personalen däckdjupet? varför det? hej, jag har fel på radion. ok, vänta, vi ska bara mäta däcksdjupet

Ha ha, men faktiskt både på BMW, Mazda och Mini har jag fått någon form av standard verkstadsrapport där de fyllt i däckdjup och lite andra grejer de har kollat t.ex. spolarvätska.
Fick bland annat detta när jag var inne och fick GPS:en aktiverad i Mazdan, där står även om de har upptäckt några synliga skador i lacken, lampor osv.
Jag funderar lite på vad verkstaden ser som vinst med att meddela däcksdjupet? Är det för lågt, så lär de flesta beställa däck från sin lokala däckleverantör och inte från märkesverstaden, så merförsäljning är det ju knappast som lockar. Att helt enkelt bara erbjuda lite extra service är ju schysst, men varför? För att det är en enkel aktivitet, som dom tror att kunderna sätter stort pris på? Aningen diffust för mig men ok, det kanske är kutym i branschen.
Re: Däckslitage
Postat: 11 dec 2015 22:20
av Martinen
kanylbullen skrev:Jag har en 85D som bara har körts landsväg/motorväg. Bytte nu efter 3400 mil. Finns en dryg millimeter kvar så inget man slänger på i början av april med risk för snö och is nån månad till.
Ungefär samma som här.
Bytte efter 3500 mil och däcken var nästan slut blir nya till nästa säsong.
Re: Däckslitage
Postat: 12 dec 2015 13:12
av lator
Kollade däckspriser på "däckonline". Michelin Primacy 3 kostar 2425kr st. 4 st inkl omläggnig =ca 10000 kr som räcker i bästa fall 4000 mil. Det innebär en milkostnad av 2,50 kr! Inte riktigt som en standardbil (205/55 R16) som drar däck för knappt en krona...

Re: Däckslitage
Postat: 12 dec 2015 13:20
av e5m1r
lator skrev:Kollade däckspriser på "däckonline". Michelin Primacy 3 kostar 2425kr st. 4 st inkl omläggnig =ca 10000 kr som räcker i bästa fall 4000 mil. Det innebär en milkostnad av 2,50 kr! Inte riktigt som en standardbil (205/55 R16) som drar däck för knappt en krona...

Det är en del pengar men det är billigt i sammanhanget då bilar i samma prisklass har dyrare däck som standard
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Däckslitage
Postat: 12 dec 2015 19:59
av HelectriC
lator skrev:Kollade däckspriser på "däckonline". Michelin Primacy 3 kostar 2425kr st. 4 st inkl omläggnig =ca 10000 kr som räcker i bästa fall 4000 mil. Det innebär en milkostnad av 2,50 kr! Inte riktigt som en standardbil (205/55 R16) som drar däck för knappt en krona...

Jag kommer ihåg första generationens Volvo S60 som min far hade. Ca 220Hk på framhjulen. Vinterdäcken, 17" Vredestain gick slut på 1500mil. Där snackar vi dyra däcksmil. Det beror nog väldigt på vad man jämför, vilken typ av däck och vilken typ bil. Min förra Volvo XC70 bytte jag inte däck nån gång under fyra år och 8000mil. Det var många lagliga millimeter kvar när den såldes.