Är batteribytesstationer framtiden?
Postat: 11 jul 2022 01:19
Skulle kunna vara en lösning för kommersiella fordon möjligen. Om dom ska rulla dygnet runt.niklas12 skrev:Jag tror det är för många osäkerhetsfaktorer för att detta ska fungera på ett bra sätt.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
Där tror jag absolut det kan vara gångbart tänk linjetrafik med lastbil där man har fasta sträckor man kör.Fredrik j skrev:Skulle kunna vara en lösning för kommersiella fordon möjligen. Om dom ska rulla dygnet runt.niklas12 skrev:Jag tror det är för många osäkerhetsfaktorer för att detta ska fungera på ett bra sätt.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
Dom skulle ju teoretiskt kunna användas till lagring och/eller frekvensreglering i elnätet när dom är ”lediga”.malmer skrev:Blir väldigt många batteripack som bara ligger och väntar, istället för att sitta i bilar. Inte så smart så länge det finns brist på batteripack.
Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?spacecoin skrev:Jag tror att det finns behov av både batteribyte och fast-svetsade batterier. Bussar, taxi osv är några exempel där battery swap kan vara en fördel. Om det blir något brett återstår att se, men om man vill rädda planeten vore det bra med mindre batterier i personbilar.
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/
Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
När hela bilflottan är eldriven kommer det behövas sjukt många snabbladdare överallt om det ska fungera med små batterier.spacecoin skrev:Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
Jag vet inte. Jag kör ungarna till och från skolan och gör lite ärenden i vardagen. Mest står bilen parkerad. Jag laddar 50-60% i vardagen. Jag betalar för tillgängligheten, En del som kör i tjänsten t ex behöver säkert större batterier. Kommer jag 20 mil på vintern räcker det för mig.Fredrik j skrev:När hela bilflottan är eldriven kommer det behövas sjukt många snabbladdare överallt om det ska fungera med små batterier.spacecoin skrev:Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
Inte i vardagen. Det är när man ska längre sträckor då, som inte är vardagskörning. Då skulle ett 50kW-batteri med femminuters-laddning funka lika bra, eller bättre, som ett 100kW som jag har idag med 30-40-minuters-laddning.Fredrik j skrev:Men du är ju inte beroende av 5 minutersladdning med bra tillgång. Du klarar ju dig ändå.
För att tillgången till laddare ska vara god när alla 5 miljoner bilar är elbilar kommer det ju krävas kopiösa mängder laddstationer. Många med liten utnyttjande.spacecoin skrev:Inte i vardagen. Det är när man ska längre sträckor då, som inte är vardagskörning. Då skulle ett 50kW-batteri med femminuters-laddning funka lika bra, eller bättre, som ett 100kW som jag har idag med 30-40-minuters-laddning.Fredrik j skrev:Men du är ju inte beroende av 5 minutersladdning med bra tillgång. Du klarar ju dig ändå.
Man får ju betala för extremfallet i dagsläget. Det är inte särskilt resurs-optimerat.
Jag tror tvärtom. Bussar stannar ju hela tiden. Perfekt tillfälle för en laddningsdutt från en robotladdare eller strömavtagare. Taxibilar måste ju ibland stanna för att byta förare och en autonom bil åtminstone städas ur. Också ett perfekt tillfälle att ladda.spacecoin skrev:Jag tror att det finns behov av både batteribyte och fast-svetsade batterier. Bussar, taxi osv är några exempel där battery swap kan vara en fördel. Om det blir något brett återstår att se, men om man vill rädda planeten vore det bra med mindre batterier i personbilar.
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/