Blir intressant att se NIOs 500kW laddare, om dom är på
1000V och 500A.
Re: SuC V4
Postat: 10 jul 2022 09:57
av Daven
Zalman3 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
945A vid 400V. Vad tror ni?
Utgår ifrån att V4 har minst 800V.
Blir intressant att se NIOs 500kW laddare, om dom är på
1000V och 500A.
Intressant, skulle va kul om Munro fann att de nya MY 4680 batteripack är kopplade för tex 800v eller högre.
Annars vet jag inte hur de tänkt att kontakterna ska klara av det? samt så vore det logistik om tesla följde utvecklingen mot högre volt med tanke på att de öppnar upp SuC nätverket.
Re: SuC V4
Postat: 10 jul 2022 10:00
av Mickep
Mycket troligt att det blir högre volt tal. kanske tom 900V.
Kan även bli så att kablarna då kan göras längre (därav den högre höjden)
Re: SuC V4
Postat: 10 jul 2022 10:19
av Zalman3
Tesla is considering using 800 volt architecture for the Cybertruck and the Semi, Drew Baglino, senior vice president of powertrain and energy engineering said during the Q1 earning call lasts week.
Tesla is considering using 800 volt architecture for the Cybertruck and the Semi, Drew Baglino, senior vice president of powertrain and energy engineering said during the Q1 earning call lasts week.
Det vore ganska logiskt, men semi skulle ju ha samma motorer som model 3 osv, då måste dom isf köra
med annan inverter på lastbilen eller skifta till 800V på bilarna (inte helt omöjligt det heller men det
blir då en större förändring såklart).
Ja den ska ju funka med lastbilar så ganska väntat
Re: SuC V4
Postat: 22 jul 2022 14:19
av tslaqqq
Aldrig sett andra laddare som gjort det smarta att fästa sladden på motsatta sidan av där man hänger upp handtaget = slippa ha tjocka kabeln på marken och riskera både det ena och det andra (tex snöröjning vintertid).
Re: SuC V4
Postat: 22 jul 2022 14:38
av krille
tslaqqq skrev:
Aldrig sett andra laddare som gjort det smarta att fästa sladden på motsatta sidan av där man hänger upp handtaget = slippa ha tjocka kabeln på marken och riskera både det ena och det andra (tex snöröjning vintertid).
Första V4 är på plats i Nederländerna.
615A mot dagens 425A i max borgar för möjlighet att gå över 250 kW i framtiden (dock 250kW max för stunden).
Och nästan viktigare längre sladdar som underlättar för andra bilar än Tesla att stå i rätt ruta utan att blockera flera platser:
Re: SuC V4
Postat: 16 mar 2023 11:48
av Mickep
det är en gamechanger. det v3 har som max har v4 som något som kan utökas.
Det tyder på att kommande bilar (räknar inte ct i denna) kommer ha betydligt snabbare laddning, och kommer kosta betydligt mindre. även konkurrenterna ex id2 kommer att vara bättre och billigare än id3 om bara något/några år.