Tänkte att vi bör ha denna tråd för er som har redan hämtat MYLR det här kvartalet!
PS glöm inte kommentera i våran dokument om att ni har hämtat också!
All gott & grattis till er!
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 15:01
av mattiasohden
Hej!
Jag hämtade ut min MYLR (röd/svart 19" + vinterdäck) idag den 29 juni klockan 12 i Stockholm.
Här är min historia.
Jag klev in genom dörren 11:55 och det var inga köer, bara att kliva fram till första bästa lediga disk.
Efter 7 minuter utlämning - varav tre minuter kallprat med en mycket trevlig Tesla-representant - och ytterligare 10 minuter genomgång (den ser verkligen superfin ut) så bar det iväg med 48% laddning.
Inga problem med något som saknades och appen hade jag inga problem med att få igång.
Men, åhhh, bilen stod ju längst bort på parkeringen - jag fick gå såååå långt.
Jag beställde bilen 25 april och har under hela perioden fått den information jag behövt från Tesla, enbart via sms (Don't call me and I promise I won't call you. )
Leveransdatumet har flyttats framåt och bakåt några gånger men sedan stabiliserade det sig till 19-20 juni. Jag fick VIN någon gång i början av juni och bilen blev förregistrerad hos Trafikverket den 13 juni. Då var registreringsnumret klart. Slutlig utlämningsdag fastställdes till 22 juni. Och jag fick välja tid själv.
Totalt sett har det varit en suverän process.
I princip två månader från beställning till leverans tycker jag är otroligt bra. Jag har bekanta som väntar på elbilar och får leveranstider på 12-15 månader.
Något annat som varit otroligt bra är att hängt i Väntrummet för MY.
Jag har lärt mig *SÅ* mycket om Model Y-bilar av alla er som engagerar er och skriver. Tack!
Jag kommer nog att hänga kvar där ett tag till.
Vänligen Mattias
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 15:17
av Albert Andersson
Hämtade ut 28/6 på Trosta. Väldigt många bilar på parkeringen, en tesla kille sa att det var 140 st de höll på att lämna ut och att det kommer fler hela tiden.
Min bil hade inte minsta märke eller fel vad jag kunde hitta trots typ 10 varv med koll enligt https://teslaprep.glideapp.io/
Jag var 10 minuter ”tidig” men inget problem allt var klart och tog max 10 minuter innan jag hade nyckelkort, kopplad app och var själv med bilen.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 15:25
av acorn
Hämtade min bil 28/6 och allt gick överlag bra.
Det som var mindre bra var att man hade missat att lägga i vinterdäcken som jag beställt så de körde ned och lastade i dessa på 5 minuter. Jag saknade även hatthylla vilket de noterade och kommer att skicka hem en bil till mig vid senare tillfälle. Lite osäker på hur detta noterades då jag inte fått någon bekräftelse på detta.
Jag ger det starka 9.5/10. Vinterdäcken var snabbt åtgärdat och vi har alltid plockat ut hatthyllan ur våra bilar så ingen större förlust.
Någon annan kanske kan yttra sig men jag upplever den inte som speciellt stötig som många har pratat om. Kanske är det så att de uppdaterat dämparna till motsvarande som MYP eller så är det bara för att vi kommer från en relativt styv bil.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 15:51
av Yoque
Hämtade min blå 19” på trosta igår 28/6.
Vid hämtning noterade jag bara några små repor som de polerade bort direkt på plats.
Hemma upptäckte vi dock att en av fälgarna till vinterdäcken var skadad. Tyvärr hade de även skadat plasten i bakluckan och även en högtalaren bak. Vi har även hitta några väldigt små grejer i lacken samt att vi inte kan avgöra om lacken är skadad eller inte under ppfen. Även förardörren är svår att stänga man måsta ta i ganska rejält för att stänga den.
Jag har anmält allt till tesla i appen och det verkar som de vill ta in bilen på ett servicecenter, jag hade hoppats på att de skulle komma hem… men men.
Den första servicetiden de hade ledig var i augusti och innan dess ska hela bilen få ppf så tesla säger att det är upp till mig hur jag vill hantera lacken under ppfen.
Känns segt att behöva lämna in bilen för småsaker som de borde kunna gjort via ett hembesök.
Annars är bilen underbar den går riktigt bra. Jag tycker det är bra komfort och autopiloten kommer nog att bli en ny favorit.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 16:39
av acorn
Nu har jag inte hittat några problem ännu men kan inte se hur man gör anmälan via appen. Ngn vänlig själ som kan hjälpa till
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 16:45
av linx
acorn skrev:
Nu har jag inte hittat några problem ännu men kan inte se hur man gör anmälan via appen. Ngn vänlig själ som kan hjälpa till
Trycker där det står service. Men har du ingen bil i appen kan du inte se det.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 17:27
av acorn
linx skrev:
acorn skrev:
Nu har jag inte hittat några problem ännu men kan inte se hur man gör anmälan via appen. Ngn vänlig själ som kan hjälpa till
Trycker där det står service. Men har du ingen bil i appen kan du inte se det.
Det har jag sedan igår men finns inget om att anmäla fel. Enbart en chat till Trosta och vad jag tolkar som ärendet att hämta bilen
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 18:53
av jonasl
Har du redan en bokning kan du inte göra en till. Du kan skicka meddelanden "i" den bokningen.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 21:00
av acorn
jonasl skrev:
Har du redan en bokning kan du inte göra en till. Du kan skicka meddelanden "i" den bokningen.
Igen säkert jag som inte greppar detta men det är inte en bokning jag har gjort och kan inte hitta hur jag rapporterar fel. Eller så kanske det är dem som skapat serviceärendet pga min saknade hatthylla
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 21:47
av Grodan
acorn skrev:
jonasl skrev:
Har du redan en bokning kan du inte göra en till. Du kan skicka meddelanden "i" den bokningen.
Igen säkert jag som inte greppar detta men det är inte en bokning jag har gjort och kan inte hitta hur jag rapporterar fel. Eller så kanske det är dem som skapat serviceärendet pga min saknade hatthylla
Ta upp det ärendet och skriv i chatfunktionen.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 21:53
av mikebike
acorn skrev:
jonasl skrev:
Har du redan en bokning kan du inte göra en till. Du kan skicka meddelanden "i" den bokningen.
Igen säkert jag som inte greppar detta men det är inte en bokning jag har gjort och kan inte hitta hur jag rapporterar fel. Eller så kanske det är dem som skapat serviceärendet pga min saknade hatthylla
Vad händer om du klickar på pilen till höger om bokningen?
Du borde kunna kunna gå vidare och "Hantera tidsbokningen".
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 22:38
av Philippeb
Hämtade min den LRMY 20" VIT/VIT 26/6 vid Trosta. Här några klipp från det magiska ögonblicket för dig som ännu har detta att se fram emot.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 22:47
av Grodan
mikebike skrev:
acorn skrev:
jonasl skrev:
Har du redan en bokning kan du inte göra en till. Du kan skicka meddelanden "i" den bokningen.
Igen säkert jag som inte greppar detta men det är inte en bokning jag har gjort och kan inte hitta hur jag rapporterar fel. Eller så kanske det är dem som skapat serviceärendet pga min saknade hatthylla
Vad händer om du klickar på pilen till höger om bokningen?
Du borde kunna kunna gå vidare och "Hantera tidsbokningen".
Screenshot_20220629-215406_Tesla.jpg
Som jag skrev nyss, klicka på chat/pratbubblann och lämna ett meddelande om felet, då lägger dom till det.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 29 jun 2022 23:36
av saabajohan
Hämtade ut vår LR vit/svart 19” idag.
En bil, fyra hjul och en ratt och den gick att köra där ifrån . De laddade den 80% .
Allt gick smidigt.
Fyllde i dokumentet en gång men har inte uppdaterat efter alla turer fram o tillbaks med olika datum och femtioelva sms.
Tomt på bilar i Malmö nu och inga fler i sikte innan den 12 Juli sa de.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 07:33
av DanFig
Hämtade vår MYLR förra veckan och det är verkligen en speciell känsla att hämta en ny bil. Dock var det några saker som inte var tillfredsställande:
Repor på list runt det bakersta fönstret (vi var inte de enda som fått det).
Bagageluckan satt snett, inget som påverkar funktionen, men man ser det på glipor mellan paneler.
En framlampa blinkade, de försökte med alla möjliga trix att få igång den utan att lyckas. Nu en vecka senare kan de fortfarande inte svara på när en ny lampa kan komma så vi åker runt "enögda". Känns sådär att det missades på en bil för 740.000:-...
I övrigt är det mycket nytt att få grepp om hur det funkar, men jag ser fram emot lite längre utflykter under sommaren.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 12:53
av Liston
Hämtade ut min för två dagar sen i Umeå och allt var klockrent.
Men en nybörjarfråga, när jag försöker använda mytesla.nu så får jag bild och allt är ok men inte ljudet... Jag får inte bort radioljudet och inget ljud från webbläsaren, vad gör jag för fel? Stoppar jag radion så blir det bara mute, höjer jag volymen börjar radion om.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 13:34
av mikebike
Liston skrev:
Hämtade ut min för två dagar sen i Umeå och allt var klockrent.
Men en nybörjarfråga, när jag försöker använda mytesla.nu så får jag bild och allt är ok men inte ljudet... Jag får inte bort radioljudet och inget ljud från webbläsaren, vad gör jag för fel? Stoppar jag radion så blir det bara mute, höjer jag volymen börjar radion om.
Har du klickat på Helskärm?
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 15:02
av Liston
mikebike skrev:
Liston skrev:
Hämtade ut min för två dagar sen i Umeå och allt var klockrent.
Men en nybörjarfråga, när jag försöker använda mytesla.nu så får jag bild och allt är ok men inte ljudet... Jag får inte bort radioljudet och inget ljud från webbläsaren, vad gör jag för fel? Stoppar jag radion så blir det bara mute, höjer jag volymen börjar radion om.
Har du klickat på Helskärm?
Tack! Så enkelt var det...
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 20:45
av Are1980
Idag hämtade jag äntligen ut min MYLR. Det blev lite struligt med kommunikationen med leasingbolaget så bilen jag skulle hämtat i Söndags lämnade till nån annan så istället för en Blå/svart 19” fick jag en Blå/vit 20”. Funkar det också
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 30 jun 2022 22:14
av MelAmir
Jag är på semester i Frankrike just nu.
Så min vän som har en MYLR fick hämta min MYLR Svart/Svart 19' från TESLA Malmö med fullmakt. Han kom 30 min för tidigt. De hade några frågor som vi löste med telefon och att jag via appen fick öppna och stänga bilen. Efter 15 min körde han ut bilen och sedan hem till mig. Han hittade inga fel med bilen.
Nu får jag vänta ytterligare 7d innan jag får se den.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 01 jul 2022 14:25
av R2D2
Någon mer som upptäckt att bilen som ni hämtat ut var fullt med poler-rosor/hologram?
Polerar man verkligen en helt fabriksny bil?
Förstår att de har haft sjulk högt tryck nu, men den som polerade borde kanske tagit det lite mer lugnt...
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 01 jul 2022 14:35
av saabajohan
R2D2 skrev:
Någon mer som upptäckt att bilen som ni hämtat ut var fullt med poler-rosor/hologram?
Polerar man verkligen en helt fabriksny bil?
Förstår att de har haft sjulk högt tryck nu, men den som polerade borde kanske tagit det lite mer lugnt...
Vår kom med tåg och var inte tvättad. Inte så skitig heller, men såg att den inte var nytvättad om man säger så.
Hade också ”reporna” på svarta listen bak men det var faktiskt bara limrester så de polerade bort det med medel. Gick sedan över alla lister extra noggrannt.
Vi hade även en repa typ extremt tunnt streck i nederkant på motorhuv, i vecket där samt en repa på ena framlyktan. Så blir en service på de två punkterna.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 01 jul 2022 14:41
av wannabee
Hämtade i Göteborg och den var precis tvättad, syntes vattendroppar när man öppnat dörren typ.
Re: Vi som hämtat ut MYLR!
Postat: 01 jul 2022 14:44
av R2D2
saabajohan skrev:
R2D2 skrev:
Någon mer som upptäckt att bilen som ni hämtat ut var fullt med poler-rosor/hologram?
Polerar man verkligen en helt fabriksny bil?
Förstår att de har haft sjulk högt tryck nu, men den som polerade borde kanske tagit det lite mer lugnt...
Vår kom med tåg och var inte tvättad. Inte så skitig heller, men såg att den inte var nytvättad om man säger så.
Hade också ”reporna” på svarta listen bak men det var faktiskt bara limrester så de polerade bort det med medel. Gick sedan över alla lister extra noggrannt.
Vi hade även en repa typ extremt tunnt streck i nederkant på motorhuv, i vecket där samt en repa på ena framlyktan. Så blir en service på de två punkterna.
Jag har inga märkbara repor, utan endast polerrosor från poleringen.
Typ likt bilden nedan, dock ej min bil op bilden.
Men det tyder på för grovt medel eller för grov trissa...