Sida 1 av 2

STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 15:06
av R2D2

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 16:12
av Fredrik j
Har man skakat av sig konkursen helt nu då? Har man gjort några andra förändringar? Konkursen berodde väl primärt inte på att bilarna gick på bensin?

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 16:26
av MWall
Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 17:25
av Kriper
MWall skrev:
Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 17:41
av MWall
Kriper skrev:
MWall skrev:
Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.

Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.

Det var väl inget misogynt alls? Min poäng var att det blir knas när de som i grunden ändå inte är intresserade jublar över en förändring eftersom det är i linje med deras intressen. Jag värderade inte damfotboll öht.

Är väl ganska få som är intresserade av racing som inte tittar på tävlingarna som en klimatprotest och som nu kommer börja titta?

Vad gäller ev utförsäljning av Camp Nou så handlar det väl litegrann om prisskillnader för biljetterna också om man nu ska vara sån...

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 17:45
av Mathias B
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 17:45
av jonasl
Det är ju en dålig liknelse. Jag känner flera fotbollsintresserade som hellre kollar på damfotboll på landslagsnivå än herrarna. Det är mer spel med bollen och inte massa filmningar. Men vad vet jag, är fullkomligt ointresserad av att titta på andra som idrottar även om jag själv tränar dagligen, sprungit 150+ gånger hittills iår.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 17:48
av MWall
jonasl skrev:
Det är ju en dålig liknelse. Jag känner flera fotbollsintresserade som hellre kollar på damfotboll på landslagsnivå än herrarna. Det är mer spel med bollen och inte massa filmningar. Men vad vet jag, är fullkomligt ointresserad av att titta på andra som idrottar även om jag själv tränar dagligen, sprungit 150+ gånger hittills iår.
Jag ger upp. Det var inte det jag skrev.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 18:32
av Esterox
Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
Nja bra racing är att ta i och det visar ju även i intresset kring just Formula E.
Team är ju inte heller så jätteintresserade att vara kvar samt att serien är grovt subventionerad för att överleva.

STCC kommer nog få en kortvarig uppsving pga detta men som Mwall är inne på är det inte rätt personer som det kommer attrahera utan några få som kommer skrika ut i världen att detta är framtiden sen är det konkurs igen för STCC. STCC har haft problem i flera flera år, intresset har mer legat hos exempelvis Porsche och Camaro som har erbjudit betydligt bättre racing. Porsche var ett sådant stort dragplåster att STCC till och med ändrade i körschemat för att publiken inte skulle gå hem när Porsche hade kört klart.

Kul med ett försök för elbilar inom racing men hade nog slagit bättre om det varit racing tillsammans med dagens bilar.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:11
av Robin_j
Jag tror verkligen att det kan bli hur bra som helst om dom gör det möjligt för någon att se det på tv utan någon egen streaming tjänst...

Kan man följa det lätt växer intresset fort och efter att varit på race of champions i Piteå i vintras och sett när dom körde deras el rallycross bil så kommer folk bli imponerande över både ljudet och farten som finns i bilarna.

Jag som alltid varit super intresserad av racing ser detta som fantastiskt när man kommer lättare kunna komma och köra på fler banor och städer och troligen lättare för dom att få träna utan samma ljud

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:24
av LarsL
Jag är ju ett stort F1-fan och jag vet att det finns flera elbilsintresserade som också gillar motorsport. Hittills har ju deeldrivna serierna varit ganska lama och Jaguar därför inte varit så intresserad av tex Formula E. Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:38
av martinot
Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:44
av Fredrik j
martinot skrev:
Mathias B skrev:
Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.
Var på Porsche supercup på Anderstorp för ett par veckor sedan och reagerade på hur tysta bilarna var. Lätt obetydligt mer än en vanlig motorväg och det lät som det mest var däcken och transmissionen som lät.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:45
av Fredrik j
LarsL skrev:
Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:47
av iAkita
Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:54
av Fredrik j
iAkita skrev:
Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
Inbitet F1-fan här också. Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Mwall må ha en bristande fingertoppkänsla men vill man förstå vad han menar så ligger det någonting i det. Jag tror inte nya grupper plötsligt kommer köpa dyra biljetter till motorsport bara för att bilarna är eldrivna. Det blir mest signalpolitik. Min bedömning är att formula-e inte är någon succé direkt. Många spådde att F1 skulle dö snabbt.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 20:57
av martinot
Fredrik j skrev:
Min bedömning är att formula-e inte är någon succé direkt. Många spådde att F1 skulle dö snabbt.
F1-fan här också, men det där har jag aldrig hört talas om att F1 skulle dö ut.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:00
av martinot
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:04
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?
Ja, men det finns alltid reglementen som sätter gränserna för hur snabba bilarna blir. Dessutom ska banorna passa bilarna så att det känns snabbt och spännande.

Att de kör med Tesla Model 3 bäddar ju för hyggliga fart resurser i alla fall.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:06
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:16
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:23
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).
Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.
Man överskattar racingpublikens intresse. Men vi får väl se. Helsingborg? Någon som vet hur banan kommer gå?

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 21:43
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).
Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.
Man överskattar racingpublikens intresse. Men vi får väl se. Helsingborg? Någon som vet hur banan kommer gå?
Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 22:25
av Fredrik j
martinot skrev:
Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.
Ja, jag vidhåller faktiskt det. Om man jämför med Baku och Monaco tycker inte jag att banan i Miami är en statsbana även om den ligger i Miami. Jag tror ingen allmän väg togs i anspråk utan banan är specialarrangerad. Inte heller sotji tycker jag är en stadsbana i ordets rätt bemärkelse.
Men visst, det är ju inte omöjligt att lyckas med en stadsbana om man har tillräcklig entusiasm och resurser.
Kan vi vara överens om att stadsbanor av den sorten som kommer vara aktuellt för STCC har förutsättningar att bli en ganska ljumna tillställningar?

Re: STCC blir eldrivet

Postat: 09 jun 2022 23:48
av R_Edvinsson
iAkita skrev:
Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.

Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
Verkar inte som att varken drivlinan eller batterierna har något med karossen att göra, utan här bygger de en enhetsklass med nya prylar och pluggar i det i olika former av bilmodeller från olika tillverkare.

Sen borde väl 45kW batteri räcka till en del racing baserat på en 550hk motor och en hel del regenerering.

Iofs när man räknar på det så kör de full trottel så blir det typ 9minuter om inte min matte sviker mig helt. :roll: :mrgreen:

Men oavsett skall det bli spännande att se hur detta fallet ut, stcc har ju knappast lockat de senaste 10åren.