tesla newbie skrev: ↑21 mar 2023 16:19Tesla har reducerat antalet styrenheter och mängden kablage som behövs dramatiskt. Dessutom så utvecklar de mjukvaran till merparten av alla styrenheter själva. Vilket gör att de t.ex har ett egenutvecklat antispinnsystem som ligger direkt i styrenheten för motorerna, vilket är ett av de absolut bästa som finns i dagsläget. De har också värmepumpen med octovalve vilket gör det möjligt att ha värmepump utan ett extra PTC element. Tesla har också ett fantastiskt antisladdsystem, som gör att Model 3 och Model Y klarar undanmanöverprov med lysande resultat.mikebike skrev: ↑21 mar 2023 14:56Näe. Med tanke på hur dåligt alla assistanssystem fungerar så är inte Tesla premium. Parkeringsassistansen fungerar ju inte alls på nya Teslor.tesla newbie skrev: ↑21 mar 2023 14:50Om man med premium menar fina material i interören så visst. Men tittar man på elektronikarkitektur och mjukvara så är Tesla riktigt premium.
Elektronikarkitektur = ingen regnsensor, inga ultraljudssensorer, ingen radar?
Köpare av premiumbilar lär inte heller bli imponerade av påståenden som "det blir bättre vid nästa uppdatering, OTA är fantastiskt."
En bil skall bara funka, man skall inte behöva bli förvånad och förbannad när man kör. Egentligen oavsett prisklass, men köpare av dyra bilar är lite mer kräsna.
Dock håller jag med om att det är dåligt av Tesla att ta bort hårdvara innan mjukvaran som ska ersätta den är klar. Man borde fortsatt leverera med USS, men köra vision-mjukvaran i bakgrunden tills den blivit tillräckligt bra.
Att köpare av premiumbilar inte kan acceptera att det blir bättre vid nästa uppdatering beror bara på att övriga premiummärken inte har kommit så långt när det gäller egenutvecklad mjukvara. Titta på Lucid till exmpel, som ska vara ett premiummärke. De har stora problem med mjukvaran, eftersom de vill göra det mesta själva. Att det funkar bättre på BMW och Mercedes till exempel beror ju på att de inte gör mjukvaran själva utan köper in färdiga "lådor" från bl.a. Bosch och Continental. När de också ska gå över till att bli "Software defined car" så kommer det bli minsta lika "illa" för dem. Troligen värre eftersom de inte alls har samma erfarenhet av mjukvaruutveckling som Tesla.
Du talar om saker som främst är en fördel för Tesla och inte för kunden.
Frågan är om de andra verkligen behöver göra sin egen mjukvara. Jag tror det är bättre att använda sig av "färdiga lådor" samt Apple Carplay/Android Auto.