Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Polestar 3

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Storleksmässigt är den väl iofs mer Y än X?

Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?

Utvändiga mått är ju rätt nära Y/X, men bagageutrymmet i Teslorna är ju typ 90-150% större... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Den här är då sämre sett till hur långt man kommer/kWh.
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Jag tror att om man sätter på 22" fälgar på MX så hamnar den ganska nära förbrukningen på PS3 Performance. Sen skiljer det 35 mm i markfrigång så det är nog också en förklaring till att PS3 inte är bättre än vad den är men är en ganska viktig komponent om det är en SUV man vill ha.

MX och MY är mer nån form av Crossover enligt mig.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Storleksmässigt är den väl iofs mer Y än X?

Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?

Utvändiga mått är ju rätt nära Y/X, men bagageutrymmet i Teslorna är ju typ 90-150% större... :?

/fth

Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.

Sen är MX troligen större än PS3 i innermått, intressant för förbrukning är väl yttermått och vikt.
MY har så gott som ingen utrustning i form av hårdvara/isolering o.s.v. så vikten blir väldigt låg. Stoppar man in stora stereosystem, premium ljudisolering och luftfjädring och ett stort batteri m.m. så går vikten fort upp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Polestar 3

Inlägg av fth »

backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Ah, så detta är inte standardiserat på något sätt?

Är inte det lite märkligt, det måste väl vara en rätt viktig faktor för bilval? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Storleksmässigt är den väl iofs mer Y än X?

Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?

Utvändiga mått är ju rätt nära Y/X, men bagageutrymmet i Teslorna är ju typ 90-150% större... :?

/fth
Ne, storleksmässigt är den helt klart närmare en X och än en Y vad gäller utvändiga mått. Även om bagageutrymmet är mindre så kan kupéutrymmet vara större, att bara gå på litermåtten från tillverkarna säger inte heller så mycket då alla mäter olika. Om vi kollar på uppmätta dimensioner så verkar bredd och djup på bagageutrymmet vara kring en 5 sätes Model X. Sedan kan det såklart vara större fack i Teslan eller högre höjd osv men så stor skillnad verkar det inte vara.
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Ah, så detta är inte standardiserat på något sätt?

Är inte det lite märkligt, det måste väl vara en rätt viktig faktor för bilval? :?

/fth

Det är nog rätt standardiserat bland de flesta biltillverkare, men Tesla kör ofta sin egen väg på gott och ont.

En fots utrullning när man mäter 0-100 är inte något du ser hos andra biltillverkare, speciellt inte om man ska jämföra mellan två likadana bilar men med olika motorer, blir rena vilseledningen av kunder.

MY och MYP t.ex.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11860
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
1500 i bokningsavgift. Jag bokade en, känns som ok pris jämfört med var jag tror tyskarna kommer hamna med sina motsvarande modeller.
1.500 bara? Vi har 10.000 i Norge :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4932
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev:
Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:

- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.

Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.
Ja de är en tung bil och därför har den utrustats med torque vectoring så den ändå ska få bra kör egenskaper.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

tesla newbie skrev:

Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Ja men Polestar 3 är också bredare än Model Y (mer som Model X) vilket märks i bagageutrymmets dimensioner (de uppger t.ex. 109 cm mellan hjulhusen där Model Y verkar ha 94 cm och Model X). Vi kan såklart inte lita helt på tillverkares uppgifter utan att dubbelkolla såklart men om de stämmer så verkar det vara relativt bra utrymme där bak iaf, så får vi ser hur kupéutrymmena är såklart. De hade säkert kunnat utnyttjat utrymmet bättre om de optimerade mer såklart men allting blir en kompromiss.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 697
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av flamman »

backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Polestar 3

Inlägg av P_EL »

Synd på Polestars i grunden snygga design, men det känns som de smetat en PS2 över en BMX X6 (i mitt tycke den mest svårbegripliga bilen som tillverkats i modern tid, bara meningslöst stor)
Model S90D -16
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.

Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.

Tittar man Tesla Björn så skiljer det väl en bananlåda eller något sånt mellan MY och ID4 trots att den på papperet är 50% större eller liknande.
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Det är ju också frågan om design. Model Y tycker jag är en oproportionerlig bil och, i mitt tycke, ett exempel på när lågt luftmotstånd har varit viktigare än design.
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Polestar 3

Inlägg av kaffekoko »

OfarligTesla skrev:
tesla newbie skrev:

Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Bilagan Polestar 3.JPG finns inte längre
Bilagan Model Y.JPG finns inte längre
Bilagan Lucid.JPG finns inte längre
Ja men Polestar 3 är också bredare än Model Y (mer som Model X) vilket märks i bagageutrymmets dimensioner (de uppger t.ex. 109 cm mellan hjulhusen där Model Y verkar ha 94 cm och Model X). Vi kan såklart inte lita helt på tillverkares uppgifter utan att dubbelkolla såklart men om de stämmer så verkar det vara relativt bra utrymme där bak iaf, så får vi ser hur kupéutrymmena är såklart. De hade säkert kunnat utnyttjat utrymmet bättre om de optimerade mer såklart men allting blir en kompromiss.
Spontant känns model Y bra mycket större. Tyvärr räknas det ju med VDA vilket är upp till ryggstödet. Vilket ger modeller med sluttande rutor som knappt lastar mer än en sedan. Bild från feber.se
085d6b01781535b79c6787051dbb54accd13304e2abece4d6ae53b24ca3e2267.jpg
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Det är ju också frågan om design. Model Y tycker jag är en oproportionerlig bil och, i mitt tycke, ett exempel på när lågt luftmotstånd har varit viktigare än design.
Visst är det så, men jag kan tycka att för en elbil så finns det inget viktigare än lågt luftmotstånd. Jag tycker biltillverkarna borde göra allt de kan för att hålla nere förbrukningen och storleken på batteripacken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 3

Inlägg av OfarligTesla »

kaffekoko skrev:

Spontant känns model Y bra mycket större. Tyvärr räknas det ju med VDA vilket är upp till ryggstödet. Vilket ger modeller med sluttande rutor som knappt lastar mer än en sedan. Bild från feber.se
Förstår inte vad du menar faktiskt när du säger att Model Y känns större. Måtten är måtten, sen kan vi diskutera om höjden, fack på sidorna eller utrymme under golvet osv kompenserar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4932
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Det är ju också frågan om design. Model Y tycker jag är en oproportionerlig bil och, i mitt tycke, ett exempel på när lågt luftmotstånd har varit viktigare än design.
Visst är det så, men jag kan tycka att för en elbil så finns det inget viktigare än lågt luftmotstånd. Jag tycker biltillverkarna borde göra allt de kan för att hålla nere förbrukningen och storleken på batteripacken.
Du pratar som en ingenjör nu.. Folk i allmänhet vill ha en snygg bil med bra utrymmen och den range som krävs för dem. De tänker inte på om de är mer eller mindre luftmotstånd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Det är ju också frågan om design. Model Y tycker jag är en oproportionerlig bil och, i mitt tycke, ett exempel på när lågt luftmotstånd har varit viktigare än design.
Visst är det så, men jag kan tycka att för en elbil så finns det inget viktigare än lågt luftmotstånd. Jag tycker biltillverkarna borde göra allt de kan för att hålla nere förbrukningen och storleken på batteripacken.

Jag tycker biltillverkarna ska tillverka det som vi konsumenter vill ha inom rimliga gränser. Alla vill inte åka runt i likadana bilar med samma egenskaper, därav är t.ex. F150 USA:s mest sålda bil i väldigt många år, ganska långt ifrån formfaktorn hos MY.

Sen ska man såklart försöka hålla nere förbrukningen såklart men det får inte bli den enda faktorn.

Vill jag ha en SUV t.ex. så vill jag inte att den har en markfrigång på 15 cm utan då vill jag helst ha +20 cm även om det är sämre för förbrukningen.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Polestar 3

Inlägg av Arctic Drifter »

fth skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Ah, så detta är inte standardiserat på något sätt?

Är inte det lite märkligt, det måste väl vara en rätt viktig faktor för bilval? :?

/fth
Det vanligaste inom EU är att man anger ett mått enligt VDA. Sen kan det vara olika om man mäter upp till taket, upp till fönsterlinjen eller ovankant ryggstöd.
Finns lite vettig info här: https://www.wayke.se/artiklar/valja-bil ... se-upp-med

T.ex. första generationens Volvo XC90 hade ett VDA-mått på 530 liter, jag har ägt en sådan och det är lastmässigt bästa bilen vi haft. Där måste man ha gått på ryggstödens ovankant eller fönsterlinjen som begränsning, t.ex. en BMW 5-serie har ett högre VDA mått men å andra sidan knappt någon luft ovanför ryggstöden och lastar i verkligheten i verkligheten typ hälften mot Volvon som hade kopiöst med luft ovanför ryggstödens ovankant.

Tesla kör ju sitt eget race, vore dock intressant om någon fick fram ett VDA-mått för Model Y, jag har googlat en hel del men inte hittat något.
Tesla Model Y Performance
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

chaffis75 skrev:
Ja de är en tung bil och därför har den utrustats med torque vectoring så den ändå ska få bra kör egenskaper.
Fast torque vectoring hjälper väl inte med styrrespons?
backe
Inlägg: 1863
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Arctic Drifter skrev:
fth skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Ah, så detta är inte standardiserat på något sätt?

Är inte det lite märkligt, det måste väl vara en rätt viktig faktor för bilval? :?

/fth
Det vanligaste inom EU är att man anger ett mått enligt VDA. Sen kan det vara olika om man mäter upp till taket, upp till fönsterlinjen eller ovankant ryggstöd.
Finns lite vettig info här: https://www.wayke.se/artiklar/valja-bil ... se-upp-med

T.ex. första generationens Volvo XC90 hade ett VDA-mått på 530 liter, jag har ägt en sådan och det är lastmässigt bästa bilen vi haft. Där måste man ha gått på ryggstödens ovankant eller fönsterlinjen som begränsning, t.ex. en BMW 5-serie har ett högre VDA mått men å andra sidan knappt någon luft ovanför ryggstöden och lastar i verkligheten i verkligheten typ hälften mot Volvon som hade kopiöst med luft ovanför ryggstödens ovankant.

Tesla kör ju sitt eget race, vore dock intressant om någon fick fram ett VDA-mått för Model Y, jag har googlat en hel del men inte hittat något.
Hittar inte heller ett VDA, Tesla verkar köra någon av varianterna för SAE vilket blir helt missvisande som jämförelse.
Här kommer dock en bild där man jämför ID4 med MY, inte så stor skillnad i verkligheten trots på papperet väldigt stor skillnad.
Skärmavbild 2022-10-13 kl. 13.24.39.png
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Polestar 3

Inlägg av d3marcus »

fth skrev:
Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?
Det framgick under presentationen: För att prioritera benutrymme i baksätet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 3

Inlägg av taliz »

tesla newbie skrev:
Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Den bygger ju på SPA2-plattformen, som var tänkt att kunna husera även avgasmotorer.
Bilen som nu kallas EX90 var tänkt att komma först som PHEV, sen som BEV.
Nu blir det BEV direkt istället. Men det beslutet togs så sent, man hade man kommit så långt i utvecklingen av plattformen att man var tvungen att kompromissa rejält.

Dvs hade PS3 utvecklats på en plattform till 100% designad från grunden för eldrift så hade den nog haft såväl bättre utrymmen som effektivitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Fast det där är lite lurigt ärligt talat. Polestar 3 är betydligt längre än en Y, men den är också sämre utrymmesutnyttjad. Framför allt i fronten så känns det som att man har utnyttjat befintliga komponenter från ICE-bilar istället för att dra nytta av elbilens möjlighet till kompakt paketering. Jämför man avståndet från a-stolpen till framhjulet mellan Polestar 3, Model Y och Lucid Air så ser man att Polestars a-stolpe sitter mycket längre bak.
Polestar 3.JPG
Model Y.JPG
Lucid.JPG
Det är ju också frågan om design. Model Y tycker jag är en oproportionerlig bil och, i mitt tycke, ett exempel på när lågt luftmotstånd har varit viktigare än design.
Visst är det så, men jag kan tycka att för en elbil så finns det inget viktigare än lågt luftmotstånd. Jag tycker biltillverkarna borde göra allt de kan för att hålla nere förbrukningen och storleken på batteripacken.
Det har ju sålts opraktiska bilar med snygg design tidigare.
Skriv svar