Han tar också upp frågan om detta med plug & charge som Tesla haft hela tiden och undrar varför inte detta (och kortbetalning) krävs för att bidrag ska ges till nya laddare.
Varför är det egentligen så svårt för andra biltillverkare och laddoperatörer att införa plug & charge?
Och det slog mig dessutom en annan sak: Finns det andra märken än Tesla som idag redan kan kommunicera sitt VIN vid en laddsession? Då borde ju Tesla kunna utnyttja detta även för dessa bilmärken. Man borde kunna skriva in sitt VIN ihop med sitt betalkort i Teslaappen så att man bara pluggar in och laddningen börjar.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 15:43
av taliz
VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 15:45
av Maw
Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 15:50
av taliz
Maw skrev:
Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
Det har väl ingen hävdat heller? Som sagt stöds det ju i CCS-standarden. AFAIK har Mercedes stöd för det nu och även Porsche. Tror bara det funkar på ionity dock, och ev. inte alla stationer(de har ju olika laddare)...
Men återigen, CCS fanns överhuvudtaget inte när Tesla tog fram sin plug&charge-standard.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 15:53
av Jerker
taliz skrev:
VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Det borde väl då vara [relativt] enkelt för Tesla att uppgradera sina fordon och laddstationer till att följa CCS-protokollet och därmed kunna erbjuda andra bilar P&C.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 15:54
av Flagada
Tror bara det är Ionity som har börjat, de har inte släppt någon uttömmande lista men nämner i ett pressmeddelande att bland annat Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-E och Mercedes-Benz EQS ska kunna betala med "plug & charge". https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ge-teknik/
Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Det borde väl då vara [relativt] enkelt för Tesla att uppgradera sina fordon och laddstationer till att följa CCS-protokollet och därmed kunna erbjuda andra bilar P&C.
Som sagt, om det var så enkelt så hade dom nog gjort det lagom till dom öppnade SUC.
Vore ju en enorm fördel vs andra operatörer. Inte behöva krångla med någon app, bara köra till en SUC och plugga in.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 16:03
av Mickep
En snabb sökning visade att ionity kommer med plug and charge. (artikel förra året). vW MEB plattform kommer också får det (3.0). så det kommer, frågan är nog mera när?
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 16:12
av Jerker
taliz skrev:
Vore ju en enorm fördel vs andra operatörer. Inte behöva krångla med någon app, bara köra till en SUC och plugga in.
Precis, det var så jag också tänkte.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 16:14
av d3marcus
IONITY implementerar ISO 15118, antar att Tesla gjort nåt hemmasnickrat som vanligt. Bara att hålla tummarna att Tesla håller sig till standarder framöver - de erbjuder ju trots allt ett öppet laddnätverk med några av marknadens högsta priser.
IONITY implementerar ISO 15118, antar att Tesla gjort nåt hemmasnickrat som vanligt. Bara att hålla tummarna att Tesla håller sig till standarder framöver - de erbjuder ju trots allt ett öppet laddnätverk med några av marknadens högsta priser.
Vad skulle Tesla gjort annars menar du? ISO 15118 fanns inte när SUC lanserades.
Samma anledning som de tog fram sina egna ladduttag. CCS fanns inte.
Går man i bräschen så kan man inte vänta på att någon annan ska lösa ett problem, då måste man lösa det själv.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 17:34
av Hoppsan_84
MEB bilarna ”maskar” sin mac vilket för att den inte går att använda för identifiering.
Om man kollar på Fastneds hemmasnickrade PnC lösning så fungerar den inte med MEB.
Personligen är jag inte jätte intresserad av PnC och har svårt att se nyttan men då startar jag 99% av mina laddningar med RFID. Hade jag bara använt APP hade jag antagligen tänkt annorlunda.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 18:33
av mati
Fastned har alltid haft Plug&Charge. Det fungerar som så att man registrerar sig, och när man laddar sin bil första gången så måste man identifiera sig, men därefter kommer Fastned ihåg bilen och det räcker att plugga in för att starta laddningen.
Om det nu är så att MAC-adressen inte fungerar för MEB bilar så får de väl skylla sig själva. Men det funkar ju bevisligen för alla andra.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 19:22
av Curik
Flagada skrev:
Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
Ja, vad ska man säga. Dels gör ju inte Teslas lösning att man slipper något av detta. Inte heller är dessa krav/problem något som är unikt för laddare utan det är något alla system som behandlar pengar (eller något annat viktigt) måste lösa. Så jag vet faktiskt inte vad poängen är.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 19:30
av MrEarp
Det stämmer inte MEB-bilar visar MAC-adress varje gång.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 07 jun 2022 20:17
av Hoppsan_84
MrEarp skrev:
Det stämmer inte MEB-bilar visar MAC-adress varje gång.
Som jag fått det förklarat så visas det en MAC men det är inte samma varje gång.
Å andra sidan kan det vara så att Fastned använder något annat än MAC för identifiering.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 00:37
av TiborBlomhall
Curik skrev:
Flagada skrev:
Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
Ja, vad ska man säga. Dels gör ju inte Teslas lösning att man slipper något av detta. Inte heller är dessa krav/problem något som är unikt för laddare utan det är något alla system som behandlar pengar (eller något annat viktigt) måste lösa. Så jag vet faktiskt inte vad poängen är.
Poängen är att i Teslas fall jobbar alla kockarna i samma kök vars ägare bestämt att det ska vara enkelt att ladda.
Medan de andra operatörerna alla bara har en liten del av kakan. Även om deras kock skaffat ID kan de inte tvinga de andra kockarna att göra det.
Som grädde på moset övergavs gamla PnC standarden och en ny har precis införts. Förbättrar inte viljan och tilliten bland kockarna precis.
Slut på restaurangallegorier för idag.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 05:54
av mans71
Klassiker
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 12:16
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
Det har väl ingen hävdat heller?
Har du läst trådens rubrik?
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 12:29
av chaffis75
De sägs att åtminstone ionity och eon ska stödja Plug and charge så snart 3.0 mjukvaran är ute i id3 bilarna men visst de återstår att se..
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 12:58
av Mickep
Enligt ett pressmedelande (någonstanns, fråga inte) läste jag att det var 5 (fem) st platser (tyskland?) som skulle få det i q3 2022. (ionity) (tror det behövs en hårdvaruuppdatering)
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 15:49
av chaffis75
Mickep skrev:
Enligt ett pressmedelande (någonstanns, fråga inte) läste jag att det var 5 (fem) st platser (tyskland?) som skulle få det i q3 2022. (ionity) (tror det behövs en hårdvaruuppdatering)
Oj då, vad tråkigt... Jag tänkte mig alla ionity klarade de med dagens hw men att de möjligen krävdes lite ny mjukvara. Men ja vi får väl se.. Oavsett vore de smidigt..
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Postat: 08 jun 2022 16:09
av RagWal
MAC eller VIN osv kanske kan möjligen läsas ut, men rimligen måste man ha lite mer säkerhet än så när det handlar om betalningar. Annars kommer säljas burkar som kan leka andra bilars VIN och MAC-nummer rätt snart.