Sida 1 av 1

Too early for the industry to move to electric power only?

Postat: 24 maj 2022 14:25
av Zalman3
Volkswagen Group’s CEO Herbert Diess recently spoke at the Financial Times’ Future of the Car summit,
where he said it’s way too early for the industry to move to electric power only.
Diess explained that the issue isn’t related to customer demand because it is getting higher and higher
but to the infrastructure that supports EV manufacturing and operation.
Both these processes lag behind the speed at which zero-emissions vehicles are currently developed.
https://www.motor1.com/news/584636/vw-b ... y-full-ev/

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 24 maj 2022 14:54
av mati
Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 24 maj 2022 16:01
av bjornnilsson
Nu är jag rätt ointresserad av WV's internpolitik men viss var det väl så att Herbert hade rätt många i sin egen organisation emot sig tidigare när det gällde omställningen? Kan tänka mig att detta är en cover your ass taktik som kan tolkas som ett ställningstagande i att ta några steg ifrån elektrifieringen. Hoppas bara att det är politik så han inte börjat svänga på riktigt. Det är det sista världen behöver just nu som jag ser det.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 24 maj 2022 16:27
av mati
Jag tror inte att Diess svänger. I så fall är det mer troligt att an får sparken. Men då har han nog goda chanser att få ett jobb hos Tesla. För VW skulle dock framtiden bli ganska svart.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 24 maj 2022 22:24
av martinot
mati skrev:
Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.
Inte bara delägare utan en av grundarna och drivkraften bakom att Ionity kom till.

Problemet för de är nog att de dels inte vill göra kapitalinvesteringen, och att det i dag är en förlustverksamhet med att sälja el på snabbladdningsstationer.

Det är lönsamt att bygga och sälja elbilar, men olönsamt att bygga snabbladdare och sälja el.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 25 maj 2022 07:22
av mati
martinot skrev:
mati skrev:
Är inte VW delägare i Ionity? Vad är problement? Bygg infrastrukturen istället för att gnälla att den är för dålig.
Inte bara delägare utan en av grundarna och drivkraften bakom att Ionity kom till.

Problemet för de är nog att de dels inte vill göra kapitalinvesteringen, och att det i dag är en förlustverksamhet med att sälja el på snabbladdningsstationer.

Det är lönsamt att bygga och sälja elbilar, men olönsamt att bygga snabbladdare och sälja el.
Fast Tesla har ju lyckats. I så fall har VW valt fel ansats. De vill tjäna pengar på att sälja elbilar OCH genom att tillhandahålla laddning. Och det går tydligen inte, i alla fall inte så lätt som de trodde. De får helt enkelt tänka om. Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur. Det är en del av konceptet, inte ytterligare en inkomstkälla. Och framförallt inte såhär tidigt i början. Senare, när alla har köpt en elbil, kan man kanske ändra på konceptet. Precis som Tesla har gjort. Att erbjuda gratis SuC var ett genialt sätt att få folk att köpa en Tesla. Men nu behövs det inte längre.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 25 maj 2022 07:59
av Fredrik j
mati skrev:
Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur.
Är inte det precis vad alla, utom tesla, gör?

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 25 maj 2022 08:02
av mati
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Det går inte att sälja enbart elbilar om man inte tillhandahåller en fungerande infrastruktur.
Är inte det precis vad alla, utom tesla, gör?
Det är väl ingen som säljer enbart elbilar utom Tesla? Det är ju precis det trådens ämne handlar om. Man vill inte släppa fossilbilarna.

Re: Too early for the industry to move to electric power onl

Postat: 25 maj 2022 09:54
av Leo
Herbert Diess var tidigare "projektansvarig" för elbilen BMW i3 och laddhybriden BMW i8 och således en gammal elbilsförespråkare sen många år redan innan han kom till VW. Är nog ett litet spel för galleriet då det säkerligen finns många motsträviga till elbilar inom den tyska bilindustrin. Ser knappast att han skulle sluta slåss för elbilar hos VW utan då får han nog hellre sparken slår en signal till Elon för nytt jobb ;)

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -fran-bmw/