Autopilot, farthållare osv ur funktion
Postat: 18 maj 2022 08:32
Hej,
Jag tänkte att jag skulle skriva ner felen vi har sedan februari i år. Efter lite googling så verkar jag inte vara ensam och det vore bra att få en bild om det är flera med samma problem och hur ni i sådana fall ev. löste det.
Problemet började nog egentligen rätt snabbt efter leverans av bilen i juni 2021. En gång när jag körde på autopilot så "skrek" bilen till helt plötsligt via höga pip och en röd bild med händer på ratten dök upp på skärmen och bad mig att omedelbart ta över styrningen. Autopilot osv var efter detta inaktiverat ett tag (minns inte hur länge). Jag bad Tesla att kolla på loggarna (uppgav exakt vilken minut detta hände) men de återkopplade inte.
Problemen började sedan eskalera rejält i vinter. Det uppenbarade sig att när jag körde, utan autopilot aktiverat, så kom det upp varningsmeddelande "Funktioner för undvik körfältsavv. är otillgänglig". Såg i meddelandena i Teslan att flera varningar också finns. "Visualisering tillfälligt begränsad", "Autostyrning tillfälligt otillgänglig", "Autopilotfunktionerna begränsas".
Resultatet då är att bilden på ens bil på skärmen är helt fryst. Den ser således ut att stå stilla, inga värmarkeringar visas, inga hastighetsskyltar osv visas. Följande funktioner är helt borta: Autopilot, farthållare, automatiska vindrutetorkare, ljusautomatiken, sentry mode, säkerhetsfunktion som varningar när man är på väg att köra in i en bil. Backkameran och sidokamerorna fungerar oftast men inte alltid.
Sedan kan bilen fungera ok vid nästa körning för att sedan sluta fungera igen. Sedan februari så fungerar det till 80% inte alls. Kamerakalibrering kan fungera någon gång så att funktionerna kommer tillbaka i en kort stund igen. Ibland hänger sig själva kalibreringen i flera dagar i rad innan den är klar. Mobile service var ute hos oss och skruvade loss kameran fram och kikade. Allt såg bra ut. Han funderade på att byta ut den men ringde till Malmö och de nekade honom att byta ut kameran. Han återställde funktionen för självkörning via servicemenyn och då fungerade det i en dag eller två. Men lade sedan av igen. vi har sedan i februari försökt få en tid men snabbaste tiden var i mitten av juni.
Nu ska han byta ut kameran fram som det ser ut som i ärendet. Jag är dock lite rädd för att detta inte är felet och sedan tar det ytterligare 4 månader tills jag får nästa tid och de väl då ska prova att byta ut en annan kamera.
Efter lite googling har jag sett flera orsaker och tips på lösningar.
- Ta ut usb-minnet till sentry mode och låt bilen sova i någon timme
- Detta har jag provat utan resultat
- Smuts vid kameran fram
- Felet avhjälpes inte ens vid helt nytvättad bil
- Problemet uppstår hos vissa vid särskilda platser och Tesla har svarat dom att det är där dålig mobiltäckning och en bugg i systemet gör då att funktionerna slås ut.
- Vi har noterat att felet ofta uppstår vid två särskilda platser där vi pendlar till jobbet. Så detta kan delvis stämma in på oss. Dock fungerar det numera så sällan att detta knappast är vårt enda problem.
- Kalibrera om kamerorna
- Vi har provat detta och ibland hjälper det och ibland inte. Dock slutar det ju fungera igen väldigt snabbt. Ofta inom någon minut bara.
Har någon samma problem som vi och tips på lösning? Kanske varit i kontakt med Tesla och kan dela med sig vad de säger om det? Det är inte hållbart att ha en bil utan säkerhetsfunktioner, autopilot osv och att Tesla då kopplar loss kameran och tittar på den och sedan får man ingen tid på 4 månader förrän de testar någonting annat som åtgärd. Detta utan lånebil under tiden.
Jag tänkte att jag skulle skriva ner felen vi har sedan februari i år. Efter lite googling så verkar jag inte vara ensam och det vore bra att få en bild om det är flera med samma problem och hur ni i sådana fall ev. löste det.
Problemet började nog egentligen rätt snabbt efter leverans av bilen i juni 2021. En gång när jag körde på autopilot så "skrek" bilen till helt plötsligt via höga pip och en röd bild med händer på ratten dök upp på skärmen och bad mig att omedelbart ta över styrningen. Autopilot osv var efter detta inaktiverat ett tag (minns inte hur länge). Jag bad Tesla att kolla på loggarna (uppgav exakt vilken minut detta hände) men de återkopplade inte.
Problemen började sedan eskalera rejält i vinter. Det uppenbarade sig att när jag körde, utan autopilot aktiverat, så kom det upp varningsmeddelande "Funktioner för undvik körfältsavv. är otillgänglig". Såg i meddelandena i Teslan att flera varningar också finns. "Visualisering tillfälligt begränsad", "Autostyrning tillfälligt otillgänglig", "Autopilotfunktionerna begränsas".
Resultatet då är att bilden på ens bil på skärmen är helt fryst. Den ser således ut att stå stilla, inga värmarkeringar visas, inga hastighetsskyltar osv visas. Följande funktioner är helt borta: Autopilot, farthållare, automatiska vindrutetorkare, ljusautomatiken, sentry mode, säkerhetsfunktion som varningar när man är på väg att köra in i en bil. Backkameran och sidokamerorna fungerar oftast men inte alltid.
Sedan kan bilen fungera ok vid nästa körning för att sedan sluta fungera igen. Sedan februari så fungerar det till 80% inte alls. Kamerakalibrering kan fungera någon gång så att funktionerna kommer tillbaka i en kort stund igen. Ibland hänger sig själva kalibreringen i flera dagar i rad innan den är klar. Mobile service var ute hos oss och skruvade loss kameran fram och kikade. Allt såg bra ut. Han funderade på att byta ut den men ringde till Malmö och de nekade honom att byta ut kameran. Han återställde funktionen för självkörning via servicemenyn och då fungerade det i en dag eller två. Men lade sedan av igen. vi har sedan i februari försökt få en tid men snabbaste tiden var i mitten av juni.
Nu ska han byta ut kameran fram som det ser ut som i ärendet. Jag är dock lite rädd för att detta inte är felet och sedan tar det ytterligare 4 månader tills jag får nästa tid och de väl då ska prova att byta ut en annan kamera.
Efter lite googling har jag sett flera orsaker och tips på lösningar.
- Ta ut usb-minnet till sentry mode och låt bilen sova i någon timme
- Detta har jag provat utan resultat
- Smuts vid kameran fram
- Felet avhjälpes inte ens vid helt nytvättad bil
- Problemet uppstår hos vissa vid särskilda platser och Tesla har svarat dom att det är där dålig mobiltäckning och en bugg i systemet gör då att funktionerna slås ut.
- Vi har noterat att felet ofta uppstår vid två särskilda platser där vi pendlar till jobbet. Så detta kan delvis stämma in på oss. Dock fungerar det numera så sällan att detta knappast är vårt enda problem.
- Kalibrera om kamerorna
- Vi har provat detta och ibland hjälper det och ibland inte. Dock slutar det ju fungera igen väldigt snabbt. Ofta inom någon minut bara.
Har någon samma problem som vi och tips på lösning? Kanske varit i kontakt med Tesla och kan dela med sig vad de säger om det? Det är inte hållbart att ha en bil utan säkerhetsfunktioner, autopilot osv och att Tesla då kopplar loss kameran och tittar på den och sedan får man ingen tid på 4 månader förrän de testar någonting annat som åtgärd. Detta utan lånebil under tiden.