Sida 1 av 1

Regelbunden snabbladdning

Postat: 10 maj 2022 19:06
av Mats E
Jag har en batterifråga och vet att det finns en hel del kunskap på forumet. Jag kör en Ioniq 5 och väntar på att min brf ska installera laddstolpar. Det betyder att jag få ladda på annat håll just nu. 3 av 4 veckor kör jag ganska lite och förbrukar 25-30 % av batterikapaciteten. 1 av 4 veckor blir det långkörning.
Det vore praktiskt att varje vecka snabbladda en gång från 20% till 50% och på så sätt klara mig hela veckan. Dock har jag förstått att snabbladdning inte är så skonsamt för batteriet. Att gradera hur mycket batteriet slits är förstås svårt. Men om man inte trycker batteriet fullt dagligen kanske det inte far så illa? Sedan rör det sig oftast om 50kW laddare. Min tanke är att behålla bilen i flera år.
Tacksam för synpunkter från expertisen.

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 10 maj 2022 22:02
av AAKEE
Vilken batterikapacitet har du?
Ionic kör NMC-kemi, eller ?

50 kW på ett 77kWh batteri är inte så snabb laddning. Jag skulle inte oroa mig speciellt för det.

Går det förvärma batteriet på Ionic 5?
Batterier mår mycket mindre illa av snabbladdning om de är förvärmda.

Nu är 50kW inte så snabbt men känner man sig orolig rekommenderar jag att antingen förvärma eller om det inte går se till att batteriet inte är kallt genom att ladda efter körning eller något sånt.

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 10 maj 2022 23:34
av Mats E
AAKEE skrev:
Vilken batterikapacitet har du?
Ionic kör NMC-kemi, eller ?

50 kW på ett 77kWh batteri är inte så snabb laddning. Jag skulle inte oroa mig speciellt för det.

Går det förvärma batteriet på Ionic 5?
Batterier mår mycket mindre illa av snabbladdning om de är förvärmda.

Nu är 50kW inte så snabbt men känner man sig orolig rekommenderar jag att antingen förvärma eller om det inte går se till att batteriet inte är kallt genom att ladda efter körning eller något sånt.
Tack för tipsen AAKEE!
Det rör sig om 72,6 kWh Litium-Ion batterier på Ioniq 5. Förvärmning ska komma i form av en mjukvaruuppdatering sägs det, men finns inte ännu. Däremot ska batteriet nog förvärmas när det laddas.

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 09:45
av DanneLKPG
Inga problem alls på en IONIQ 5. Den maxar ju till och med en 50kW-laddare med kallt batteri till ca 95% (innan jag flyttade till bostad med laddbox så fick jag ofta åka till 50kW och ladda upp för att klara veckan). Jag tvivlar på att BMS:en skulle tillåta det om det var skadligt. 50kW är ju ingenting i jämförelse med när den pumpar in 225kW. :)

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 10:34
av AAKEE
DanneLKPG skrev:
Inga problem alls på en IONIQ 5. Den maxar ju till och med en 50kW-laddare med kallt batteri till ca 95% (innan jag flyttade till bostad med laddbox så fick jag ofta åka till 50kW och ladda upp för att klara veckan). Jag tvivlar på att BMS:en skulle tillåta det om det var skadligt. 50kW är ju ingenting i jämförelse med när den pumpar in 225kW. :)
”Skadligt” blir ju en definitionsfråga.

Ju högre laddström desto varmare batteri vill man ha för att undvika det som sliter på batterier vid snabb laddning (lithium plating).

För Teslas del ser det inte ut som om man begränsar laddströmmen för att spara batteriet utan det ser ut som att det är batteriets inre resistans som begränsar hastigheten. När batteriet får all ström det kan ta emot kan vi gissa att det sliter mer än långsam laddning.
Jag kan inget om ionic så jag vet inte hur de hanterar laddning.

Är bara batteriet 20-25 grader eller så är nog 50kW väldigt safe. 5 grader däremot, efter en natt ute på vintern sliter nog mer.

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 18:17
av AAKEE
Hej!

På första bilden kan man se att lithium plating är en issue vid laddning med 1C upp till 20 grader ungefär.

1C = 77kW på ett 77kWh-batteri.
50kW = 0.65C, dvs inte så långt ifrån 1C då C-skalan rör sig från under 0.1C vid < 7kW och 3-4C när man snabbladdar.

Lithium plating minskar med ökad temperatur på batteriet och ökar med ökad C-rate.

Vi kan uppskatta att det inte sker just någon lithium plating vid 20 grader och 0.7C laddning.
C2B4CE85-6403-49D2-B0BC-285039D9B907.jpeg
Bilden är felvisande på så vis att det ser ut som att SEI ersätter Lithium plating så att skadan blir lika stor ändå.
Det är inte alls sant, vilket man ser på denna bild som är nästa bild i samma forskningsrapport:
A9FAF6BD-DFAA-4FED-AA19-C85C99D12949.jpeg
Sammanslaget ser vi att SEI ökar långsamt med ökad temp medan Lithium plating ökar rätt fort under 20 grader.
8B6DBAE9-07E4-4D73-963D-058093C83118.jpeg
Slutkläm: Förvärm alltid vid möjlighet, vid snabbladdning.

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 18:49
av AAKEE
Mats E skrev:
3 av 4 veckor kör jag ganska lite och förbrukar 25-30 % av batterikapaciteten. 1 av 4 veckor blir det långkörning.
Det vore praktiskt att varje vecka snabbladda en gång från 20% till 50% och på så sätt klara mig hela veckan. Dock har jag förstått att snabbladdning inte är så skonsamt för batteriet. Att gradera hur mycket batteriet slits är förstås svårt.
Om du laddar 20-50%, kommer det krävas 3.3 laddningar för att nå en Full Ekvivalent Cykel (EFC).
Vid 20 grader och 1C sliter varje EFC runt 0.004%( 0.002% för lithium plating och 0.002% för SEI). Det som inte framgår är cykelns storlek och var den ligger men med 20-50% ligger du lågt och cykeln är förhållandevis liten så vi kan spela med det principiellt. Jag har för mig att det var NMC-celler i testet, som per definition håller fler cykler men är sämre på calendar aging.

0.004% degradering / EFC innebär 1% på 250 fulla cykler, i ditt fall 750-850 laddningar.
En laddning per vecka innebär cirka 17 EFC / år. Det tar ett tag att nöta ut batteriet så.

De som alltid pluggar in bilen hemma och laddar till 80-90% kommer degradera batteriet oändligt mycket utan att ens köra bilen.

Svaret på grundfrågan i tråden är att det inte är någon fara och att det knappt påverkar batteriet så länge batteriet inte är kallt. Förvärm eller ladda direkt efter körning vintertid( om bilen inte står i varmgarage).

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 21:12
av wheels
AAKEE skrev:
Mats E skrev:
3 av 4 veckor kör jag ganska lite och förbrukar 25-30 % av batterikapaciteten. 1 av 4 veckor blir det långkörning.
Det vore praktiskt att varje vecka snabbladda en gång från 20% till 50% och på så sätt klara mig hela veckan. Dock har jag förstått att snabbladdning inte är så skonsamt för batteriet. Att gradera hur mycket batteriet slits är förstås svårt.
Om du laddar 20-50%, kommer det krävas 3.3 laddningar för att nå en Full Ekvivalent Cykel (EFC).
Vid 20 grader och 1C sliter varje EFC runt 0.004%( 0.002% för lithium plating och 0.002% för SEI). Det som inte framgår är cykelns storlek och var den ligger men med 20-50% ligger du lågt och cykeln är förhållandevis liten så vi kan spela med det principiellt. Jag har för mig att det var NMC-celler i testet, som per definition håller fler cykler men är sämre på calendar aging.

0.004% degradering / EFC innebär 1% på 250 fulla cykler, i ditt fall 750-850 laddningar.
En laddning per vecka innebär cirka 17 EFC / år. Det tar ett tag att nöta ut batteriet så.

De som alltid pluggar in bilen hemma och laddar till 80-90% kommer degradera batteriet oändligt mycket utan att ens köra bilen.


Svaret på grundfrågan i tråden är att det inte är någon fara och att det knappt påverkar batteriet så länge batteriet inte är kallt. Förvärm eller ladda direkt efter körning vintertid( om bilen inte står i varmgarage).
Vilket är ju ungefär vad man blir rekomenderad att göra

Re: Regelbunden snabbladdning

Postat: 11 maj 2022 23:09
av Mats E
Tack AAKEE för din utomordentliga genomgång! Även om jag inte förstår alla detaljer i ditt resonemang så förstår jag slutsatsen. Jag ska helt enkelt ladda när jag kommit tillbaka från en biltur om jag ska snabbladda. Jag kanske ska ha OBD-läsaren ipluggad för att kolla batteritempen innan.