Sida 1 av 1

Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 15:54
av Edderf
Åkte upp till Stockholm från Kalmar nu i söndags när det var 6-8 grader kallt. När jag lämnade huset och förberedde mig på att sakta men säkert köra hela vägen upp till Sillekrog, vilket har fungerat förut då det bara är 35 mil, sa bilen att det kan du lycka till med. Varnade för att det skulle vara -24% kvar vid ankomst. Jag tog vägen runt Ödeshög och kom knappt fram dit (25 mil). Bilen låg på 280 wh/km fast jag låg på måttliga 95-100 km/h. Brukar ligga runt 200, ibland upp till 220 wh/km. Jag använder mig av alla tillämpbara sparknep. Låg värme, range mode osv.
Det blev en låååång resa till Stockholm tack vara att jag fick stanna länge och ladda. Med en vanlig bil tar det mellan 4 och 4½timme. Nu blev det totalt 6½ timme. Samma resa hem dagen efter givetvis. Tur att det är gratis att köra.

Är det någon annan som har upplevt väldigt förhöjd förbrukning när det blev kallare i helgen?

Hade det bara funnits en SC i Tindered eller någon annanstans mellan Sillekrog och Kalmar hade det inte inneburit några problem men tills dess får det nog bli hyrbil när jag ska upp till Stockholm eller därikring tyvärr.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 16:01
av AGCF
Det låter högt med 280. Min förbrukning går ner 10% när jag byter till vinterhjul och sen när kylan kommer är det max 10% upp igen, förutom i början om bilen inte är förvärmd. Skulle tippa på att jag snittar 220 på den resa du beskriver.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 18:22
av Martinen
Igår körde en en tur till Halmstad från skurup. Snittade ca 250 wh/km. motorväg nästan hela vägen.
Ganska hög förbrukning, men känns ändå ok. Brände på ganska bra med värmen, så hade säkert kunna få ner förbrukningen något.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 20:19
av TiborBlomhall
Har du bytt till vinterdäck? Kolla lufttrycket! Borde vara minst 3.2
http://teslaclubsweden.se/kolla-trycket/

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 20:28
av ironjack
Ca 250 wh/km nu mot 200 wh/km sommartid, ganska markant ökning trots samma körstil/mönster/resväg. Min regelbundna långresa som var på gränsen tidigare blir mycket besvärligare vintertid. När ska destinationsladdning bli standard?

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 25 nov 2015 22:24
av jonas
Jag ligger konstant över 250! Mina sträckor är ca 40-100km. Varför snåla på småsträckor? Jag räknar med drygt 30 mil på en laddning vid långkörning.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 26 nov 2015 09:18
av Jojo
Jag har också haft ökad förbrukning på sistone och siffrorna Du angav kan jag bekräfta, fast jag körde då på motorväg och höll något högre hastighet. Hade Du motvind? Dessutom är Kalmar-Ödeshög i uppförsbacke och Du korsar Höglandet, vilket inte gynnar förbrukningen.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 26 nov 2015 10:18
av Edderf
Däcktrycket ligger på 3,1 med dubbade vinterdäck. Förra året körde jag upp till Sillekrog med vinterdäck med förbrukning på 200-210 och strax innan uppdateringen till 7,0 körde jag till Ödeshög (med sommardäck) och hade en förbrukning på strax över 200.

Är bilen så känslig när det blir kallt eller har min fått tuppjuck.

Får nog ringa Tesla i ärendet.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 26 nov 2015 10:20
av apkungen
Jag skulle ha åkt över Norrköping och laddat chademo i Norrköping, förmodligen hos fortum på mc donalds, de har bytt ut sina laddare i Norrköping och Nyköping, borde ge 44kW, de har även en fast typ två kabel som ger 22kW om man har dubbelladdare. Annars finns även cleaver på statoil i Norrköping. Åka över Ödeshög låter galet. 44kW i 20min ger 15kWh vilket ger 7 mil extra. Borde räckt mer än väl... Eller?

Däremot låter 280 extremt högt om du körde under 100km/h. Skulle ha tippat på strax över 200. Tibors idé med lufttryck i däcken låter bra. Du går inte takbox eller något sånt på? Vilken modell har du?

Höjd skillnad borde vara minimal, iaf om man åker längs kusten hela vägen.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 26 nov 2015 11:11
av Edderf
Jag har en P85D, ingen takbox eller liknande.
7 mil borde räcka gott även om bilen direkt efter start (förvärmd) varnade att jag skulle komma fram med -24%.
Det var bra info att de har bytt ut sina laddare. Stannade en gång på Max i Norrköping men det var rätt meningslöst för det gav typ 2 mil på över en timme.

Jag åker upp t Stockholm v 50 igen och provar, fast först blir det att pumpa upp däcken från 3,1 till 3,3.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 29 nov 2015 23:06
av Sjobelar
När jag har kört till Åre i några minusgrader, med vinterdäck, takbox, och tre vuxna i bilen har jag legat mellan 250-255. Har legat runt hastighetsbegränsningen. S85. Låter märkligt hög förbrukning tycker jag.

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 30 nov 2015 00:31
av Gustafsson
Minus 4 -plus 4, fart 80-100, regn å fjäll. Hakka 8 m dubb å ännu 2,9 i tryck. Ca 200 -220 Wh /km.
Navigatorn börjar med att säga -4 % vid framkomst. Hade över 10 % vid nästa suc.
Den verkar överskatta förbrukningen ordentligt jämfört med den verkliga om man kör lugnt, det var ganska halt, så några 0-100 blev det inte :-(
/70D

Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 01 dec 2015 10:50
av Kalmar
Nu kommer dock ytterligare tung(?) aktör in i trycket på en laddare runt Västervik. Bra!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bild

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 01 dec 2015 14:38
av Svenssons
Ett Youtubklipp och lite mer info om det här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2989

Re: Ska jag behöva ha en Dieselbil?

Postat: 08 dec 2015 08:02
av Kalle
Kalmar skrev:
Nu kommer dock ytterligare tung(?) aktör in i trycket på en laddare runt Västervik. Bra!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bild
Nice! Kommer de en bilpol me tesla till Linköping så signar jag upp mig direkt :)