Har nu utvärderat prova på försäkringen från Paydrive och tänkte ge mig på att skriva en liten recension efter prövotiden.
Nu fick jag aldrig några skador under min 3 månaders prövoperiod så den (så viktiga) delen kan jag inte uttala mig om, men jag har varit i kontakt med kundtjänsten flertalet gånger och det blir intrycket av bolaget och kontakterna som sådan som jag recenserar.
Prova på försäkringen var en helförsäkring på 3 månader och kostade totalt 1195kr (398kr/mån). Ett fullt överkomligt pris. Då de andra bolagen jag kontaktade ville ha betydligt mer betalt så tänkte jag att man lika gärna kunde prova denna prova på försäkring.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar aldrig i telefon direkt när man ringer utan man hamnar hos en telefonsvarare som bokar in en för återuppringning. Man får reda på vilken tid kundtjänst förväntas ringa upp och man har möjlighet att boka en senare tid. Aldrig en tidigare.
Detta förfarande är extremt irriterande. Man får aldrig kontakt med kundtjänst när man själv är tillgänglig utan man behöver se till att boka in tid så man själv är tillgänglig när de förväntas ringa upp. Ringer man direkt på morgonen kl 0900 när de öppnar så bokas man vanligen in på en till runt 14-tiden på eftermiddagen. Dvs aldrig några korta ledtider för kontakt med kundtjänst.
Det går inte heller att ringa tidigare på morgonen än 0900 för att boka en återuppringning även om hela det förfarandet är automatiserat. Finns ju ingen anledning till att ha telefontider om man ändå ska bli återuppringd varje gång.
Första fakturan
Fakturan på prova på försäkringen kom aldrig utan jag fick ringa kundtjänst och be dem skicka den. Kom via mail.
Pris på försäkringen efter provperioden skulle man få reda på i god tid (2 veckor) innan prövoperiodens slut då priset baserade sig på körstil. Det gick inte att få något pris tidigare än så. Inte ens en indikation.
Under mina sidor har de en indikator på hur bra man kör. Var inne och tittade på denna indikator ett par gånger och den stod alltid i "lugn körstil" trots att jag inte har konfigurerat någon datadelning på teslan vilket krävs för att bolaget ska kunna mäta min körstil.
Betalning av försäkring ska efter prövoperioden göras med kort vars uppgifter man ombeds lägga in i deras portal i förväg.
Offerten för fortsatt försäkring
De verkliga problemen kom i samband med att provperioden började lida mot sitt slut. I god tid - ca 1 veckor innan, så ringde jag kundtjänst och frågade var offerten för den fortsatta försäkringen hade tagit vägen då även den hade uteblivit.
Jag fick då en offert på mail med en kostnad per dag och en kostnad per mil. Alltså inte en årspremie eller månadspremie som alla andra bolag brukar ange.
Ringde återigen upp kundtjänst för att reda ut vad detta innebar och hur man räknade ut min kostnad. Eftersom de hade angivit ett pris per dag så tänkte jag att det kanske var så att försäkringen inte kostade något de dagar man inte använde bilen, men så var det inte. Man skulle multiplicera pris per dag med antalet dagar i månaden. Detta var grundkostnaden.
Därutöver tillkom milkostnad och den är baserad på de mil man kör under månaden. Jag undrade givetvis varför man då inte anger grundpriset som ett månadspris som alla andra försäkringsbolag, men fick aldrig svar på frågan.
Grundpremien landade för mig på ca 1100 kr/mån detta helt utan tillägg för dålig körstil eftersom deras system visade på att jag körde bra (trots att jag inte skickade körstilsdata till dem). Därutöver kostade det ca 5 kr/mil. Totalsumma för en normal månad hade för mig hamnat på ca 1800 kr/mån.
Uppsägning av prova på försäkrningen
Några dagar innan försäkringen löpte ut, så ringde jag kundtjänst igen efter att ha kollat runt med andra försäkringsbolag. Billigast var watercircles som gav mig ett pris på 740 kr/mån i helförsäkrning, så tackade jag nej till paydrives offert och fortsatt förlängning. Det gick inte. Jag fick beskedet av kundtjänst att man inte kan säga upp försäkringen innan förfallodatum. Detta var en fredag och försäkringen löpte ut på måndagen. Jag ville ju säga upp den i tid så inte en ny period påbörjades.
De vägrade att säga upp försäkringen med motiveringen att deras system inte kan hantera förtida uppsägningar. Man måste ringa in samma dag då försäkringen upphör för att kunna avsluta den.
Dessutom måste kundtjänst kontrollera att det verkligen finns en ny försäkring på bilen innan den avslutas. Kan inte se att det är deras ansvar men detta var de två motiveringar jag fick.
Jag trodde först de missförstod och gjorde mig så tydlig jag kunde att det var när prova på försäkringen löpte ut som jag ville att den inte skulle fortsätta, att den skulle avslutas på måndagen och en ny försäkring från watercircles som jag redan hade tecknat skulle ta vid då. Kundtjänst kunde se att en ny försäkring fanns på plats redan men det hjälpte inte. Gick absolut inte att säga upp försäkringen för fortsatt förlängning.
Skrev ett uppsägningsmail till bolaget under fredagen trots att det på hemsidan tydligt står att uppsägning endast kan göras via telefon och inte via mail. Jag ville ju inte stå där på måndag och inse att en ny period hade påbörjats.
Fick ett automatiskt svar med vändande epost med ett ärendenr på ärendet.
Ringer in till kundtjänst igen på måndagen (sista försäkringsdagen) för att avsluta försäkringen. För att jag ska vara säker på att komma fram så ringer jag in på minuten då deras telefon öppnar. dvs kl 0900. Blir inbokad på en uppringningstid strax efter kl. 17.
Runt 17.30 så ringer kundtjänst upp och jag anger mitt ärende om att avsluta försäkringen. Då får jag svaret att det går inte för att kundtjänst har gått för dagen och det är bara de som kan avsluta försäkringen. han som ringde upp var bara någon telefonservice.
Efter en del irritation så tog han "snällt" emot mitt meddelande om uppsägning och bokade in att kundtjänst skulle ringa upp mig nästkommande dag under förmiddagen för att avsluta försäkringen. Det gick nämligen inte heller att avsluta försäkringen och skicka ett bekräftelsemail när det var gjort utan jag var tvungen att ha telefonkontakt med kundtjänst igen.
Tisdag förmiddag, så får jag ett sms om att försäkringen är avslutad. Jag blir aldrig uppringd.
Jag fick aldrig svar på mitt mail angående uppsägningen.
Några veckor senare kom det ett vadderat kuvert och en instruktionslapp att jag skulle skicka tillbaka övervakningsmodulen. Annars får man betala ersättning för den. Övervakningsmodulen är för de bilar som saknar inbyggda funktioner för datadelning. Teslan har detta inbyggt i sin dator, så jag fick ju aldrig någon sådan modul från början. Nu får jag väll se om det tids nog dyker upp ett kravbrev för den där modulen..
Slutsats
Iden som sådan med att endast betala baserat på hur mycket bilen används och rullar är god. Prisbilden är dock inte i närheten av vad man förväntar sig.
Kontakten med kundtjänst är under all kritik. Jag har aldrig varit med om en mer komplicerad kommunikation med ett försäkringsbolag.
Det känns inte som deras systemstöd fungerar som det är tänkt och kundtjänst har undermåliga outvecklade verktyg att arbeta med som inte kan avsluta försäkringen vid utgångsdatum.
Jag undrar hur bra kontakt man får med bolaget om det inträffar en skada...
Tror inte jag behöver skriva vad jag rekommenderar ..