"gratis" Premium Connectivity endast i 30 dagar
Postat: 19 apr 2022 14:50
Har detta gällt länge?
Sedan årsskiftet tror jag. Jag fick dock 12 månader eftersom jag beställde i oktober 2020.Bruno skrev:Har detta gällt länge?
Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.The Gentleman skrev:Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen
Eller så ser man de från andra hållet och undrar varför tesla bråkar om de. De är ju en smyg höjning av priset på ca 1100 kr, inte mycket men ändå.FStaake skrev:Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.The Gentleman skrev:Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen
chaffis75 skrev:Eller så ser man de från andra hållet och undrar varför tesla bråkar om de. De är ju en smyg höjning av priset på ca 1100 kr, inte mycket men ändå.FStaake skrev:Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.The Gentleman skrev:Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen
Vad menar du att det är för krångel du är van vid? Varje gång du sätter dig i bilen behöver du ju aktivera Wifi på bilen och välja access-punkt. Det hoppas jag inte du behöver stå ut med i ett av dina hem.lennholm skrev:Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
lennholm skrev:Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
Googles live trafikdata, och Googles sattelitkartor (Google började ta betalt av Tesla för detta, var en orsak till att Tesla började ta betalt av oss kunder för det).lennholm skrev:Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
Precis så. Detaljerna finns i tabell på denna sida:martinot skrev:Googles live trafikdata, och Googles sattelitkartor (Google började ta betalt av Tesla för detta, var en orsak till att Tesla började ta betalt av oss kunder för det).lennholm skrev:Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
Tesla skickar bara akuta fixar över 4G.Maw skrev:Jag har inte lyckats ladda ner OTA updates till vår Tesla utan wifi trots Premium Connectivity. Ska det vara så eller gör jag något fel? Vår Polestar laddar snällt ner OTA updates utan wifi.
Varje gång jag kommer hem till detta hem slår jag på internetdelning i mobilen och ansluter datorn till detta, så joCurik skrev:Vad menar du att det är för krångel du är van vid? Varje gång du sätter dig i bilen behöver du ju aktivera Wifi på bilen och välja access-punkt. Det hoppas jag inte du behöver stå ut med i ett av dina hem.![]()
pejvic skrev:Svaret är att det är helt omöjligt att vara utan Premium Connectivity. Jag klarade en dag. Man har nämligen inte LiveCamera - och utan det är det kört.
Man kan ju gå in i telefonen och se Live vad som händer runt bilen. Har man vant sig vid det så går det inte att vara utan. Skulle inte förvåna mig om det kommer adderas något mer på Premium man inte kan vara utan, och sedan går priserna upp från 99kr. Köp aktier ni som inte redan har.
OK, matnyttig info. Tack för svar!martinot skrev:Googles live trafikdata, och Googles sattelitkartor (Google började ta betalt av Tesla för detta, var en orsak till att Tesla började ta betalt av oss kunder för det).
Vet inte vad siffran syftar på men säkert någpn total kostnad.. Låter som en liten summa pengar i förhållande till deras omsättning. Men kanske de var de du också tycker, dvs att de är en strut summa för Tesla.Jeppe_E skrev:chaffis75 skrev:Eller så ser man de från andra hållet och undrar varför tesla bråkar om de. De är ju en smyg höjning av priset på ca 1100 kr, inte mycket men ändå.FStaake skrev:Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.The Gentleman skrev:Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen
120 miljoner dollar.....
Är liknande på vår Mercedes, men skillnaden att det är tre års trafikdata som ingår. Är även inte ovanligt för andra bilar. Orsaken misstänker jag är att det är Google och andra leverantörer som tar betalt för detta.HelectriC skrev:Jag tycker det är löjligt att ta betalt för grundläggande funktionalitet i en bil, antingen ingår det eller så gör det inte. Jag köper inte till premium connectivity nu när gratisperioden gått ut. Och jag har väldigt många i bekantskapskretsen som inte heller gör det. Det tråkiga är att bilen då mister en del av sin charm, just det som gör den till en Tesla. Man får alltså inte det intrycket av bilen som den egentligen förtjänar. Samma med tidigare eGolf, där ville VW ha ca 1000kr för att man skulle kunna använda appen efter 2år, det ville inte jag betala för. Bilen funkar självklart ändå, men den blir bara inte lika smart. Parantes att appen funkade sjukt dåligt, så vem betalar för det, men det är en annan diskusssion.
Det är så sjukt många små hundralappar här och där för abonnemang av alla de slag varje månad att jag har bitit mig fast i att inte betala de som faktiskt kan undvikas.
Så vad missar vi i Teslan som vi faktiskt har nytta av? Spotify, som vi ändå betalar för, varför betala två gånger för Spotify, hål i huvet! Trafik, ok, det är kul, men har det redan på mobilen, så att betala extra för det känns fel. Netflix och sånt använde vi en gång första veckan, orka sitta i bilen och se på film. Plus att det funkar bara när man står still, så det går lika bra att dela internet från mobilen om så önskas.
Ok! Då är det ändå betydligt mer generöst av Tesla än många andra tillverkare.jonasl skrev:Faktum är att trafikdata fungerar även utan Premium Connectivity, det tas hänsyn till trafiken vid ruttplanering. Däremot syns inte trafiken på kartan med rött/gult/grönt, precis som att satellitkartorna inte fungerar. Antar att orsaken är densamma, att Google tar betalt i sin ände.