Sida 1 av 1

Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 17:09
av lem
Jag bytte däck och såg då hur snedslitna BÅDA bakdäcken var. Jag har gjort hjulinställning men det var för länge sedan. Dags igen? Förvånad det är på bakhjulen…

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 19:10
av Pierre
Luftfjädring och kör mycket på ”låg”? Då har du det resultatet tyvärr

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 19:34
av DanneB
Jag har det resultatet utan att köra på låg. Däremot kanske jag kan vara lite gasglad ibland...

Vinterdäcken har jag kört med Chill-läget hela vintern och de har inga sådana tendenser, så det handlar inte om någon hjulinställning.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 21:08
av MWall
Jag gjorde inställning i läge low. Hoppas och tror att det kommer hjälpa. Gick dock inte att få helt perfekt pga fysiska begränsningar för vilka inställningar som kunde göras.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 21:19
av lem
Jag har inte luftfjädringen!

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 22:06
av DanneB
Känner du inte med dig att du kört lite hårt med bilen regelbundet, så kan det ju vara en hjulinställning som behövs.
Är ju rätt enkelt att sabba den mot någon trottoarkant eller liknande.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 18 apr 2022 22:53
av MWall
Fast hur ska körstilen slita däcken på insidan? Jag har kört slut på ytterkanten en gång. Pendlade på en kurvig väg och då slits det på utsidan. Men insidan? Då förväntar man sig kurvor men får raksträckor?

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 08:27
av DanneB
Jag utgår från mitt eget körmönster och däckslitage, med samma hjulinställning. Kör mellan 5000-7000mil/år.

1. Omkörningar och snabba accelerationer med jämna mellanrum = slitage på insidan.
2. Hårdare körning på kurviga vägar = Slitage på utsidan.
3. Lugn körning i Chill-mode = Jämnt slitage över däckytan.

Model S är en tung bil och om man gör snabba accelerationer, så kommer bilen att gräva ner däcken i asfalten när den trycker på.
Därav slitaget på insidan. Är vad jag tror i alla fall.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 09:00
av lem
DanneB skrev:
Känner du inte med dig att du kört lite hårt med bilen regelbundet, så kan det ju vara en hjulinställning som behövs.
Är ju rätt enkelt att sabba den mot någon trottoarkant eller liknande.
Jag kör lugnt men kan ha varit i trottoar men inget våldsamt. Är det lätt att inställningarna kommer ur läge?

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 09:24
av Yxel
Ja det är lätt. Ett potthål och det kan vara kört.
En hjulinställning (minst) per år är att rekommendera. Dina bakhjul står nog lite fel på toe-vinkeln vilket äter däck.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 09:33
av juristen
Yxel skrev:
Ja det är lätt. Ett potthål och det kan vara kört.
En hjulinställning (minst) per år är att rekommendera.
Det här var helt nytt för mig. Kan du berätta lite mer om vad du grundar ovanstående på?

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 09:41
av Yxel
Egna erfarenheter. Och vad min däckfirma brukar rekommendera för mig.
Teslan är ju en tung bil, så det blir stora krafter när hjulupphängningen får ta emot smällarna.

Men främst är det däckfirman.
En kille sa att Tesla själva rekommenderar 3(!) hjulinställningar / år. Men där går gränsen för mig. En räcker om man är någorlunda försiktig med trottoarer och hål…

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 09:56
av juristen
Yxel skrev:
Egna erfarenheter. Och vad min däckfirma brukar rekommendera för mig.
Teslan är ju en tung bil, så det blir stora krafter när hjulupphängningen får ta emot smällarna.

Men främst är det däckfirman.
En kille sa att Tesla själva rekommenderar 3(!) hjulinställningar / år. Men där går gränsen för mig. En räcker om man är någorlunda försiktig med trottoarer och hål…
Jo, jag har sett att i princip alla företag som säljer hjulinställningar rekommenderar 1 gång /år och påstår att det är väldigt lätt att hjulinställningen ändras. Men jag har avfärdat det då det är rätt klart att de vill sälja sin tjänst och undrade om det fanns någon mer opartisk källa.

Visserligen är det så att säga redan försent när man fått snedslitna däck, men mer rimligt är väl att kolla i samband med att man köper nya däck ifall man inte sett några tecken på felaktig inställning.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 10:11
av Yxel
Ja ekonomisk går det ungefär på ett ut. Hjulinställning kanske räddar en säsong.

Men, jag tycker bilen går bättre med rätt inställda hjul. Kanske är placebo, men tycker den ”vandrar” mindre över vägbanan, och helt enkelt går mer stabilt rakt fram.
Men 1500 för en 4hjulinställning hos en duktig firma som vet vad de håller på med tycker jag det är värt en gång per år i alla fall.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 16:58
av Bjelke
Yxel skrev:
Ja ekonomisk går det ungefär på ett ut. Hjulinställning kanske räddar en säsong.

Men, jag tycker bilen går bättre med rätt inställda hjul. Kanske är placebo, men tycker den ”vandrar” mindre över vägbanan, och helt enkelt går mer stabilt rakt fram.
Men 1500 för en 4hjulinställning hos en duktig firma som vet vad de håller på med tycker jag det är värt en gång per år i alla fall.
Slår man ut det på risken att slita ut ett eller ett par däck så är det värt bara det :) plus som sagt
fördelen med bra väghållning…

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 17:02
av MWall
Yxel skrev:
Ja ekonomisk går det ungefär på ett ut. Hjulinställning kanske räddar en säsong.

Men, jag tycker bilen går bättre med rätt inställda hjul. Kanske är placebo, men tycker den ”vandrar” mindre över vägbanan, och helt enkelt går mer stabilt rakt fram.
Men 1500 för en 4hjulinställning hos en duktig firma som vet vad de håller på med tycker jag det är värt en gång per år i alla fall.

Jag hade negativ camber förut i low (som så många andra) och det slet insidan av däcken. Men bilen kändes väldigt stadig och distinkt på nåt vis. Den känns lite mer "flytande" nu med mer neutral vinkel. Den vandrar dock inte på nåt vis utan det är mer en känsla. Tycker även den går lite tystare nu när den belastar däcket jämnare. Eller är det ren placebo?

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 19:24
av Yxel
Jo negativ camber är bra för väghållningen. Tesla har väl gjort avvägningen att slita mer däck för att bilen ska kännas stabil att köra.
Hade också en S innan jag alltid körde i low där jag gjorde inställningen, den slet faktiskt väldigt jämt på däcken, väldigt marginellt på insidan. Så jag tror du kommer uppleva en förbättring.
Ljudnivån vet jag inte, intresseant iaktagelse! Insidan är ju mer mönstrad på tvären och det kanske dånar mer om den går tungt där.
Men så fort man lagt pengar på bilen öppnas placebokontot och man vill ”märka” något bättre direkt :)

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 19 apr 2022 22:11
av DanneB
lem skrev:
DanneB skrev:
Känner du inte med dig att du kört lite hårt med bilen regelbundet, så kan det ju vara en hjulinställning som behövs.
Är ju rätt enkelt att sabba den mot någon trottoarkant eller liknande.
Jag kör lugnt men kan ha varit i trottoar men inget våldsamt. Är det lätt att inställningarna kommer ur läge?
Som Yxel redan skrivit, så är det lätt att hjulinställningen går åt skogen. Det gäller alla bilar, inte bara Tesla.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 20 apr 2022 21:02
av Tuborg
Som nämnts tidigare är det nog hjulinställningen. Men jag ser att du kör rätt långt och om bilen gått långt kan ju bussningar bli slitna och förorsaka snedslitage.
Men mest sannolikt är hjulinställningen.

Re: Snedslitna bakdäck

Postat: 21 apr 2022 09:04
av mastodontfilmsmats
Ändå rätt coolt hur förskonad det låter som jag varit; jag har gjort hjulinställning två gånger i min förarkarriär:

En gång vid nyköp av en mazda6 som drog åt höger som fan direkt vid hemkörningen från firman.

Den andra gången passade jag på när jag liks skulle balansera om däcken efter att förmodligen ha varit för brysk med högtryckstvätten och skjutit bort en balansvikt. Den vibrerade som fan iaf efter tvätt. Däckfirman sade då att de gjorde minimala förändringar men att den redan från början var inom tolerans.

Detta på ca 50k mil, och av dessa kommer ca 5k mil från inte så snäll daglig körning på vad som förmodligen är en av norra europas sämsta asfaltsväg...