DjuDju skrev:Okej, så om jag förstår rätt så är det två saker som är av relevans när det kommer till degradering:
Batterierna är så bra numera att man inte
måste kunna så mycket.
Tesla har ett fåtal enkla batteritips att följa, det räcker.
Vill man ändå skona sitt batteri, går det utmärkt att minska degraderingen.
DjuDju skrev: 1. Hur mycket man laddar (mängden kWh). Rent teoretisk skulle det vara bättre att ladda bilen 5 ggr med 10 % i taget om man ska gå från 10 till 60 %? Jämfört med en session med 50% på ett bräde?
-Varför?
Tänk på ett lithiumbatteri som en ballong.
-Blåser du upp den mycket hårt blir den lite slapp sen.
-Lämnar du den mycket uppblåst länge blir den ännu slappare.
-Små inblåsningar påverkar ballongen mindre, och allra minst om du ibte låter den vara uppblåst länge.
Små cykler är mycket bättre än stora.
Ett lithiumbatteri kanske tål 500-750 fulla cykler(100% - 0%), ju mindre cykler desto fler håller det. Med cykler som är 10%-0 kanske batteriet håller 60.000 sådana cykler, dvs det som motsvarar 6000 fulla (100%-0%) cykler.
Slutsats: ladda ofta.
DjuDju skrev:
2. Vilken SoC bilen befinner sig vid daglig dags? Varför så lågt som 50 ish?
-Varför är SoC relevant (om någon kan svara på det)?
Batteriet degraderas mindre om man har lägre SOC. Ju lägre desto mindre degradering, detta göller både vid cykler( laddning-körning) och när bilen står.
Ut en forskningsrapport:
Ett lithiumbatteri som cyklas en liten 10%- cykel runt 70% SOC, tappade 10% kapacitet efter 6000 såna cykler.
Ett likadant batteri som också cyklades 6000 10% cykler men runt 30% SOC tappade bara 2%.
Degraderingen var alltså bara 1/5 trots att det hade gått att köra lika långt varje dag/cykel.
Slutsats: ladda ofta, och ha så låg SOC det går ha mht längden på resorna.
Det som tär mest på batteriet är dock inte cyklerna, även om nästan alla pratar om degradering kopplat till miltal.
Calendar aging, är det som händer pga tidens tand och den tar i storleksordningen 5-10 ggr mer än cyklerna för de flesta.
Calendar aging påverkas av
[SOC x Temperatur x Tid]
Ju lägre SOC, desto mindre calendar aging
Ju lägre Temp, desto mindre calendar aging
Och kombinationen, ju kortare tid med hög SOC och/eller hög temp desto mindre calendar aging.
Slutsats: Håll låg, speciellt när det är varmt. Ladda precis innan avfärd.
Ladda inte till högre nivå än du behöver.
Så här ser det ut när man forskar med motsvarande Teslas long range-batterier(Panasonic NCA):
Såhär ser min degradering ut just nu.
Snart 3900 mil (1 år och 3 mån efter lev.)
Min bil står ofta med låg SOC, inatt sov den till 04:00 med 13% innan laddning.
Om låg SOC inte var bra skulle nog inte min bil ha minst degradering av de andra som kör teslafi med samma typ.