Sida 1 av 1

Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 12 apr 2022 17:21
av Erdu
Hej. Ska på en resa med 3 cyklar på ett Thule Easyfold ställ på kroken. Vad är rimlig förbrukning i ca 110 fart. Sthlm-Jönköping.
Undrar även om ni vet om det går ladda på vägen utan att ta av cykelstället. Om det är trångt när man backar in.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 12 apr 2022 17:47
av ChristerSjo
Har för mig att Abetterroutplaner har en möjlighet att välja cyckelhållare bak. Testa där och se om det blir någon skillnad.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 13 apr 2022 08:31
av steffe68
Erdu skrev:
Hej. Ska på en resa med 3 cyklar på ett Thule Easyfold ställ på kroken. Vad är rimlig förbrukning i ca 110 fart. Sthlm-Jönköping.
Undrar även om ni vet om det går ladda på vägen utan att ta av cykelstället. Om det är trångt när man backar in.
Jag körde med 2 cyklar bak på kroken på ett Thule-ställ i somras. Sträckan Stockholm - Lund - Öland - Stockholm. Bilen drar avsevärt mer. Vissa sträckor minns jag att snittet låg på över 300 (då var det även ogynnsamt elbilsväder a la regn och blåst). För att försöka killgissa mig på en procentuell genomsnittlig ökning så iaf 50%.

Måste du backa in så räcker helt enkelt inte sladden på vissa Superchargers. Vill ändå minnas att det på den sträckan aldrig var ett problem som inte gick att lösa.

Tror att cykel på tak har avhandlats i andra trådar och påverkar inte räckvidden lika mycket.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 13 apr 2022 17:44
av Erdu
Tack för alla svar. Resan gick bra. Blev ett laddstop som man ändå behöver på den resan. Ska kolla förbrukning och återkommer

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 17:22
av myrkrig
Tänk vad man kan lära sig i forumet! Hade ingen aning om att förbrukningen kan gå upp med 50% med cyklar på kroken. :shock:

Jag trodde att cyklar på taket skulle öka förbrukningen mkt mer, men de är väl utformade för lågt luftmotstånd i sig själva. Finns såklart andra för- och nackdelar med att ha dem på taket som krångligare montering, högre vinande ljud (?) och viss risk att man glömmer bort dem och kör in i något. Iofs risk att man backar på något med cyklarna på kroken också, men man borde påminnas av kameran.

Återkom gärna med förbrukningstalen när du har tid. :)

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 18:06
av Jeppe_E
myrkrig skrev:
Tänk vad man kan lära sig i forumet! Hade ingen aning om att förbrukningen kan gå upp med 50% med cyklar på kroken. :shock:

Jag trodde att cyklar på taket skulle öka förbrukningen mkt mer, men de är väl utformade för lågt luftmotstånd i sig själva. Finns såklart andra för- och nackdelar med att ha dem på taket som krångligare montering, högre vinande ljud (?) och viss risk att man glömmer bort dem och kör in i något. Iofs risk att man backar på något med cyklarna på kroken också, men man borde påminnas av kameran.

Återkom gärna med förbrukningstalen när du har tid. :)
Man sabbar aerodynamiken bakom bilen. Den är också viktig när det gäller bilens totala luftmotstånd.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 18:11
av flamman
Samtidigt brukar det väl sägas att takbox på taket ökar förbrukningen mer än takbox på kroken?

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 18:21
av Off Grid Byggaren
Nu är ju Audi e-tron rätt så törstig av sig för det mesta.

Men 2,32 kWh per mil utan cyklar och 2,74 med cyklar fick jag nu i påsk på en 60 mil resa Stockholm-Ångermanland.

Fast jag kommer inte ihåg vad det var för väder förra påsken, nu var det 3 plusgrader, rak motvind och regn mer än halva sträckan.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 18:49
av macksie
Finns det nån mer med samma erfarenhet om så avsevärd ökning som 50%?

Kör en X idag, och har ofta haft Thule-Box på dragkroken. Då ser jag ingen mätbar ökning i förbrukning överhuvudtaget. Noll.
Men den sticker inte ut något alls på sidorna.

50%-ig ökning är ungefär vad jag ser med ett mindre släp. Därför är jag mycket förvånad över att ökningen blir så stor.
Men en X har ju från början en avsevärt högre förbrukning och är tyngre.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 18:58
av kallekula
Skillnaden blir inte så stor på X. Jag brukar inte kolla förbrukning så noga men jämförde med en kompis som kör Model 3 häromåret. Han fick betydligt högre förbrukning med cyklar men min drog bara marginellt mer. Möjligen hade jag lite lättare högerfot med cyklar på ;)

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 19:06
av Xeik
Körde med 3 cyklar på kroken och 1 på taket + 2 tomma hållare på taket i helgen.
Kommer inte ihåg så exakt nu, men har för mig att vi låg på en bit över 300 i förbrukning. Vid 125 km/h. Men det var också rätt bra sidovind.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 22:16
av jpetters
Ca 10-15% mer på min X 100D i 130-140km/h (autobahn), med tre cyklar på Thule hållare. Det var med 22" turbin.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 19 apr 2022 22:30
av flamman
Värt att notera är väl att steffe68 både killgissar med ”50 procent i ökning”, kör en Model 3 (cyklar på krok lär sticka upp mer bakom bakluckan än på X/Y) och hade regn och vind. Och tror att cyklar på taket drar mindre (för det avhandlats tidigare, frågan är i vilken tråd).

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 10 maj 2025 11:46
av Sire
50% är nonsens. Många säger 5-10%, närmare 10.

Re: Förbrukning med cyklar på kroken

Postat: 10 maj 2025 22:53
av Skyltspurtaren
Model 3 SR+ 21’ drar 34 % mer med två cyklar på tvären bakom i 110 km/h än utan.

Stockholm-Linköping SuC (200 km) tar oftast sommartid runt 92-94 %.

Med cyklar behöver jag ladda 15 kWh för att komma fram dit jag ska, utan så behöver jag inte ladda. Batterikapaciteten på den här modellen är ca 50 kWh.

Om det är av intresse, nu gäller ju den här tråden Model Y.

Hastigheten har enorm betydelse, under typ 70-80 km/h påverkar det förbrukningen nästan inte alls.