Sida 1 av 4
Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 16:48
av Martinen
Började skriva detta i en annan tråd, men sen blev jag rädd för OT-polisen
Googlade lite på det nu. Så här står det:
"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter
Dom kan ju inte skriva så med gott samvete. Det kan ju inte finnas en chans att man kommer ner i den förbrukningen om man kör mer än 5-6 mil mellan laddningarna.
Känns lite fattigt att dom bara klarar upp till 5 mil på en laddning. Vad innebär det i verkligheten med normal körning? 3mil? Är inte detta extremt dåligt jämfört med andra laddhybrider eller är alla så lite?
Borde finnas en minimiräckvidd på batteri för att få kalla sig för laddhybrid. Finns det?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 16:55
av Gustafsson
Martinen skrev:Började skriva detta i en annan tråd, men sen blev jag rädd för OT-polisen
Googlade lite på det nu. Så här står det:
"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter
Dom kan ju inte skriva så med gott samvete. Det kan ju inte finnas en chans att man kommer ner i den förbrukningen om man kör mer än 5-6 mil mellan laddningarna.
Känns lite fattigt att dom bara klarar upp till 5 mil på en laddning. Vad innebär det i verkligheten med normal körning? 3mil? Är inte detta extremt dåligt jämfört med andra laddhybrider eller är alla så lite?
Borde finnas en minimiräckvidd på batteri för att få kalla sig för laddhybrid. Finns det?
Prius plug-in skall klara 2,5 mil, men går bara 1,5-1,7 i maklig takt på sommaren... Batteriet skall vara på 4,4 kW, så Teslan drar nog mindre el/km.
Det räcker ändå för att ge en bra sänkning av medel-förbrukningen året runt som låg under 0,4 l/mil för min 4000+ mil blandade körning IRL.
/70D
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 16:59
av Martinen
Ok så kanske till och med passaten har bättre räckvidd än priusen
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 17:11
av Leo
Flera tester har korat GTE till överlägsen vinnare. Så bland laddhybrider är det helt normalt. Läste Auto Motor & Sport häromdagen där GTE gjorde 0-100 på ca 12 sec med elmotorn och Volvos motsvarande V60 laddhybrid tog 24sec på sig för 0-100! Tror att VW bubblorna på 60-talet var senaste gången jag såg 0-100 av den slöheten!

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 17:16
av dstr
Man kan ju kalla alla ICE-bilar för elhybrider, dom kan hanka sig fram 10-tals metrar på startmotorn...
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 17:41
av Martinen
dstr skrev:Man kan ju kalla alla ICE-bilar för elhybrider, dom kan hanka sig fram 10-tals metrar på startmotorn...
Ja jag tänkte samma sak.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 18:11
av HelectriC
Leo skrev:Flera tester har korat GTE till överlägsen vinnare. Så bland laddhybrider är det helt normalt. Läste Auto Motor & Sport häromdagen där GTE gjorde 0-100 på ca 12 sec med elmotorn och Volvos motsvarande V60 laddhybrid tog 24sec på sig för0-100! Tror att VW bubblorna på 60-talet var senaste gången jag såg 0-100 av den slöheten!

Mycket tveksam till de siffrorna för V60 twin, jag provkörde en under några dagar förra året och den var rapp och mycket trevlig, absolut inte 24s till 100, det jade jag reagerat på. Att sen batteriet inte räcker särskilt långt, det är dock en svaghet hos alla PHEV.
BMWs plug in varianter är ändå sämre, dom uppger typ 35km eller nåt och så kommer man väl 3/4 av det?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 18:35
av bylund
Fisker Karma är väl en av få laddhybrider som går över 50 km på el.
Hur långt kommer man då med en Passat innan man spräcker den påstådda bränsleförbrukningen kan man ju räkna på om man vet vad den drar med urladdat batteri.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 18:46
av Martinen
Vad kommer man på Outlandern normal körning.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 18:47
av TiborBlomhall
Ska man ha en laddhybrid är faktiskt Passat GTE bland de bästa att få för tillfället. 50 km är längst i klassen och elmotorn har tillräckligt med drag så bensinmotorn behöver inte hjälpa till varken under acceleration eller motorvägsfart. Visst, i verkliga livet blir de 5 milen kanske typ 3 men övriga laddhybrider är ännu sämre.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 18:49
av TiborBlomhall
Outlander har samma räckvidd på pappret men klenare elmotor så bilen är inte lika bra att köra på enbart el.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 19:14
av Leo
Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.
Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 19:38
av Martinen
Jag känner mig dåligt påläst om laddhybrider, men jag trodde faktiskt att dom hade bättre räckvidd än så på batteri.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:13
av jonas
Jag jämförde bmw i3 och golf gte. Golfen har mycket bättre säten är piggare, har 5 säten och är tystare. I3an är däremot mycket enklare att sätta bilbarnstol i baksätet på den har rent golv utan en gigantiskt kardantunnel genom hela bilen. Fungerar som en elbil upp till 13 mil praktiskt mot 3 mil på golf. Så kör man under 30km per resa är golfen elbil men knappast betalar den sig. I3an kan köra 130km/dag utan laddning och ger då helt andra förutsättningar att betala sig. I3an med rex kan sedan köra hur långt som helst bara man tankar var 10e mil. Har själv kört 500km i sträck med tankningar. I3an känns sportigare med krispigare styrning, fjädring och väldigt bra vändradie. Teslan känns väldigt stor och pråmaktigt jmf med i3an.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:36
av HelectriC
Leo skrev:Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.
Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:44
av Leo
68hk och 2053kg är inte världens bästa förutsättningar. De skriver ju också att Volvon "kroknar" vid 80km/h så de t.o.m publicerade de siffrorna 0-80 av den anledningen också. Så tror inte det är ett rent skrivfel i alla fall.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:48
av Martinen
HelectriC skrev:Leo skrev:Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.
Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Nu e jag imponerad. Om vi ses igen så vill jag att du visar mig när du cyklar 0-100 km/h på snabbare än 24 sekunder.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:49
av HelectriC
Leo skrev:68hk och 2053kg är inte världens bästa förutsättningar. De skriver ju också att Volvon "kroknar" vid 80km/h så de t.o.m publicerade de siffrorna 0-80 av den anledningen också. Så tror inte det är ett rent skrivfel i alla fall.
Hur var 0-80 i jämförelse då? Om jag tänker efter, så körde jag nog aldrig upp till 100, med tanke på att maxhastigheten på motorväg är 80 här

möjligt att de sista 20 är sjukt sega då?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:51
av TiborBlomhall
Många laddhybrider har så svaga elmotorer att bensinmotorn griper in så snart man ska accelerera.
Trampar man till på gasen hostar bensinmotorn igång.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:53
av HelectriC
Martinen skrev:HelectriC skrev:Leo skrev:Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.
Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Nu e jag imponerad. Om vi ses igen så vill jag att du visar mig när du cyklar 0-100 km/h på snabbare än 24 sekunder.

You should see those legs

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:53
av danni
Martinen skrev:"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter
Det här är lite lurigt, och den formuleringen blir ju väldigt märklig. Den uppgivna siffran för en elhybrid fås av en kombinerad cykel där man först kör så långt man kan på ett fullt batteri och sen fortsätter köra 25 km till, och sen slår man ut förbrukningen på de 25 kilometrarna över hela sträckan. Så självklart drar den mer när batteriet väl är tomt, och hur väl den uppgivna siffran stämmer beror ju helt på vad för körmönster man har. Men jag ska faktiskt säga att min Outlander PHEV med en uppgiven förbrukning på 0,21 liter / mil är den enda bil jag någonsin haft som jag kunnat snitta under uppgiven förbrukning på under längre tidperioder. Andra bilar har legat 30-50% över.
Gustafsson skrev:Prius plug-in skall klara 2,5 mil, men går bara 1,5-1,7 i maklig takt på sommaren... Batteriet skall vara på 4,4 kW, så Teslan drar nog mindre el/km.
Det räcker ändå för att ge en bra sänkning av medel-förbrukningen året runt som låg under 0,4 l/mil för min 4000+ mil blandade körning IRL.
/70D
Du får tänka på att pluginhybrider med sina små batterier har en mycket mindre andel användbart batteri. De måste ju hålla en viss reserv för att inte bricka batteriet. Så har bilen ett batteri på 4,4 kWh så skulle jag bli förvånad om där är mer än 2,5 kWh som faktiskt är användbart. Alltså lär den ändå dra mindre än en Tesla.
Martinen skrev:Vad kommer man på Outlandern normal körning.
3-3,5 mil ungefär, beroende på hastighet. Om du kör bra sträckor med mycket körning runt 50-60 km/h och inte för många stopp kan man komma upp i 4 mil utan att behöva slå av AC och annat dumt.
TiborBlomhall skrev:Outlander har samma räckvidd på pappret men klenare elmotor så bilen är inte lika bra att köra på enbart el.
Det har den egentligen inte. Den har två elmotorer på 82 hk vardera vilket är bra mycket starkare. Problemet är bara att batteriet inte kan leverera nog med kräm för att ge den effekten så maximal styrka ur elmotorerna får man tyvärr bara när bensinmotorn är igång och agerar generator. Kasst.
bylund skrev:Fisker Karma är väl en av få laddhybrider som går över 50 km på el.
Hur långt kommer man då med en Passat innan man spräcker den påstådda bränsleförbrukningen kan man ju räkna på om man vet vad den drar med urladdat batteri.
Chevrolet Volt/Opel Ampera har faktiskt rätt bra räckvidd på el, 80 km om jag minns rätt. Rätt mycket som är rätt tänkt med den, men den har inte alls slagit här i Sverige. Kanske pga fyrsitsig och rätt opraktisk.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:54
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:Många laddhybrider har så svaga elmotorer att bensinmotorn griper in så snart man ska accelerera.
Trampar man till på gasen hostar bensinmotorn igång.
Det hände garanterat aldrig på den V60 jag körde (eftersom den har en diesel

)
Nej, men skämt och sido, det märker man i den bilen när ICEn kommer igång

jag körde i stort sett i PURE, dvs el.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:56
av bylund
Volvon kan man sätta elläge, och då kör den bara på el så länge batteriet räcker, och känns då helt ok i stadstrafik, utan att man behöver få dieseln att sparka igång i onödan.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 20:59
av Leo
0-80 var 8,1 för GTE och 15,0 för V60.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 22 nov 2015 21:00
av HelectriC
Leo skrev:0-80 var 8,1 för GTE och 15,0 för V60.
15!! Det måste ha varit nåt fel på den. När jag körde den kändes den inte seg alls och 15 är seeeeeegt!