Söker billiga sommardäck bak - tips?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av MikeeSouth »

Hej,

Ska sälja bilen i maj men tyvärr är mönstret på sommardäcken bak under godkänd gräns. Sitter Michelin Primacy 3 på fälgarna nu. Har Teslas Arachnid-fälgar på 21" och däckdimensionen 265/35 R21. Däckfirman rekommenderade "ContiSportContact 5P 265/35R21 101Y T0" och jag kanske är snål men det känns surt att köpa nya däck för 6k och sedan direkt sälja bilen. Kan inget om däckdimensioner men jag antar att jag inte kan kränga på smalare däck på samma fälg (?)

Kollade på megahjul.se men sidan är katastrof, de säljer just nu WINRUN 330 för 1890 per däck men jag lyckas inte välja bara bakdäck, sen är frakten 1300 NOK vilket gör att skillnaden inte är lika stor (men det är ändå billigare). Det går att ändra antal innan man köper men det går ändå inte att bara välja bakdäck. Möjligen om jag kan hitta en annan bilmodell med 265/35 R21 runt hela bilen och sen välja 2 däck innan beställning.

Det kanske bara är dumsnålt men jag tänkte ändå fråga här om någon har tips på billiga däck som jag kan slänga på?

Visst kan jag ha kvar TPMS från gamla däcken så jag behöver inte köpa nya trycksensorer, eller?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av tor-ake »

Jag har köpt begagnad bil ett par gånger där förre ägaren precis slängt på de billigaste däcken denne kunde komma över, tror det var "LingLong" en gång och "Semperit" en annan. Inte däck som man sätter på en premiumbil tycker jag. Trött blev jag då.

Trött därför att en liten skillnad för förre ägaren, typ 2500kr gör att jag, den nye ägaren måste välja mellan att antingen köra tusen mil på några skräpdäck eller hosta upp 6500kr plus besvär plus att kasta bort lagliga men trista däck. I det ena fallet fimpade jag LingLong-däcken innan de hade rullat en meter, och i det andra fallet led jag i två somrar med de där Semperitdäcken innan jag sålde bilen.

Idealt sett skulle ju köparen väga in skicket på allt inkl däckens fabrikat när denne bestämmer priset men om det är mellanhänder som inte bryr sig så kan man ju ibland "komma undan" med att snåla, det gör det inte rätt ändå tycker jag. Ta de där extra pengarna och slå ut dem över alla mil du kört med bilen istället, så kanske det känns bättre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av MikeeSouth »

Jo, jag håller egentligen med dig. Tycker dock att däcken låter mycket så jag hade lite förhoppning om att WINRUN 330 var ett bra alternativ, flera som kör dem här på forumet och verkar nöjda - verkar också stort i Norge.
Tack för samvetschecken :) Jag kör på Continental som däckfirman rekommenderade.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av kenjon »

Maila Megahjul, de har bra support.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av Tuborg »

Hej! Jag kan inte uttala mig riktigt om 21 tumsdäck då jag bara kört med Hankook på mina 21 tumsfälgar och det är inga lågprisdäck. De är för övrigt väldigt tysta.
På 19 tumsfälgarna har jag kört Michelin pilot sport men ville testa ett alternativ och provar nu Landsail sentury qirin. Jag skulle vilja säga att den största skillnaden i upplevelse är ljudnivån. Landsail är märkbart tystare. Slitstyrkan kan jag inte uttala mig riktigt om än men Landsail är definitivt inte sämre.
Jag vet att många säger att man får vad man betalar för. Jag håller delvis med om detta men vet också att det ser snyggare ut om det står ett flashigt märke på saker och ting och vet att jag och många andra dras till sådant.
Men i detta fall så vet jag vad nästa däck heter när jag byter.
Dessutom kostar en uppsättning mindre än hälften - det blir många pizzor.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av tor-ake »

Forumdebatterna om låprisdäck från <vilket land som för närvarande gör billigast däck> ebbar aldrig ut. Finns alltid någon eller några som köpt någon LingLong xyz och tycker det är jättebra på alla sätt och vis. Trots däcktester som gång efter annan visar dåligt våtgrepp för sommardäck (och dåligt isgrepp för vinterdäck).

Som ingenjör har jag helt enkelt ett större förtroende för att europeiska däckingenjörer som utvecklar däck för europeiska vägar och väder, och testar dem i norra Sverige och Finland prickar rätt i avvägningen av egenskaper än någon som kopierar eller utvecklar för helt andra förhållanden. Visst har de asfalt och snö i Kina med, men inte exakt samma. Älgar har de inte heller, möjligen bufflar och yakar men det är inte exakt samma.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av dd88 »

De flesta bilhandlare med verkstad har containrar med begagnade däck, men lite tur så har dom ett par i rätt dimension som dom kan tänka sig att sälja billigt.

Om inte annat så sätt en bevakning på blocket och Facebook marketplace.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Söker billiga sommardäck bak - tips?

Inlägg av Tuborg »

Hej igen. Vinterdäck kör jag Nokian dubbade. Där skulle jag nog inte chansa med billiga alternativ.
Men Landsail är bra sommardäck och det var detta trådstartarens efterfrågade.
Jag lade därtill mina egna erfarenheter men alla får när naturligtvis välja själv.
Utvecklingen går dock framåt även bland lågprisdäck precis som med motoroljor, gympadojor, cyklar, mobiltelefoner och strumpor.
Att Michelin, Continental och Goodyear står för spetskompetens en rådet det ingen tvivel om men det finns lågprisalternativ som satsar seriöst också.
Det finns nya fabrikanter som blir bättre och märkesdäck som med tiden halkat efter.
Landsail har för övrigt A på våt vägbana.
Trevlig helg alla
Skriv svar