Sida 1 av 2

Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 13:43
av Credde
https://www.di.se/bil/polestar-tar-stor ... orhandeln/

"Efter att ha lagt en order på 100.000 Model 3 från Tesla beställer biluthyrningsbolaget Hertz nu 65.000 bilar från Polestar. Det är fler än dubbelt så många bilar jämfört med hela fjolårets produktion."

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 13:45
av Credde
Tydligen är det över 5 år.

https://www.ft.com/content/4e2dcd1c-6a8 ... f9d3db9528

Man måste säga att Hertz tar tag i taktpinnen!

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 13:55
av martinot
Credde skrev:
https://www.di.se/bil/polestar-tar-stor ... orhandeln/

"Efter att ha lagt en order på 100.000 Model 3 från Tesla beställer biluthyrningsbolaget Hertz nu 65.000 bilar från Polestar. Det är fler än dubbelt så många bilar jämfört med hela fjolårets produktion."
Snyggt jobbat av Hertz 8 (och VCC)! :D

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 15:08
av bjornnilsson
Att köpa in elbilar måste ju vara en dröm för ett uthyrningsföretag utifrån ett service-perspektiv. Skulle vara intressant att se business-caset på vad de sparar på att serva bromsarna då och då i jämförelse med att serva en fossilare.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 15:34
av dd88
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 15:39
av chaffis75
Tror mest de handlar om att de efterfrågas och att de vill skaffa sig en miljö profil.. Denna tråden är ju ett bra exempel på att de ger reklam..

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 16:01
av metchristian
dd88 skrev:
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.
Nej du.. inga 1000mil. Hade bilar som gick 7000mil!
Normalt har man en bil/minibuss i 12mån-36mån men vissa tex BMW så hade jag dem på 6mån o då fick de gå Max 2000mil.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 16:12
av dd88
metchristian skrev:
dd88 skrev:
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.
Nej du.. inga 1000mil. Hade bilar som gick 7000mil!
Normalt har man en bil/minibuss i 12mån-36mån men vissa tex BMW så hade jag dem på 6mån o då fick de gå Max 2000mil.
Hyrde du bilar eller hyrde du ut?

När vi hyrde bil till bolaget förr så var det allra förmånligaste avtalet alltid 1000 mil / 1 år.

Finns ju givetvis bilar som rullar längre, men kör du 7000 mil med en bil så hamnar du utanför upphandlingsavtalen som de stora uthyrarna har med biltillverkarna.

Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 16:54
av Fredrik j
dd88 skrev:
Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.
Du skriver tillverkare men du menar väl egentligen återförsäljare?

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:09
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.
Du skriver tillverkare men du menar väl egentligen återförsäljare?
Återförsäljarna får stöd centralt för att få ut hyrbilar, vet faktiskt inte vem som tog initiativet men det ligger väl i bådas intresse.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:14
av LarsL
Hertz skapar mega köer på elbilar… tyvärr. Hoppas att det stämmeratt de har kort ägande och att de kommer ut som begagnade till vanligt folk.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:15
av MWall
LarsL skrev:
Hertz skapar mega köer på elbilar… tyvärr. Hoppas att det stämmeratt de har kort ägande och att de kommer ut som begagnade till vanligt folk.
Är inte så stora volymer egentligen. Tillverkarna behöver rampa upp kapaciteten ordentligt.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:17
av metchristian
dd88 skrev:
metchristian skrev:
dd88 skrev:
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.
Nej du.. inga 1000mil. Hade bilar som gick 7000mil!
Normalt har man en bil/minibuss i 12mån-36mån men vissa tex BMW så hade jag dem på 6mån o då fick de gå Max 2000mil.
Hyrde du bilar eller hyrde du ut?

När vi hyrde bil till bolaget förr så var det allra förmånligaste avtalet alltid 1000 mil / 1 år.

Finns ju givetvis bilar som rullar längre, men kör du 7000 mil med en bil så hamnar du utanför upphandlingsavtalen som de stora uthyrarna har med biltillverkarna.

Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.

Har jobbat inom biluthyrning i 17år. Jobbat för Budget (innan det blev inom Avis) Sixt, Mabi, Enterprise/National/Alamo. Det normala e 300mil i månaden. Sen finns det undantag för de mer exklusiva bilarna. Har jobbat som Fleetmanager. Sen finns det olika Lagerstöd/kickbacks så och ja BMW tog hyrbilarna till premium selection o därav 6mån Max 2000mil. 6x300= 1800mil.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:21
av dd88
Hur långt gick bilarna i regel innan ni lämnade tillbaka dom och hur många gånger fick dom servas innan dess?

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:23
av MWall
metchristian skrev:
dd88 skrev:
metchristian skrev:
dd88 skrev:
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.
Nej du.. inga 1000mil. Hade bilar som gick 7000mil!
Normalt har man en bil/minibuss i 12mån-36mån men vissa tex BMW så hade jag dem på 6mån o då fick de gå Max 2000mil.
Hyrde du bilar eller hyrde du ut?

När vi hyrde bil till bolaget förr så var det allra förmånligaste avtalet alltid 1000 mil / 1 år.

Finns ju givetvis bilar som rullar längre, men kör du 7000 mil med en bil så hamnar du utanför upphandlingsavtalen som de stora uthyrarna har med biltillverkarna.

Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.

Har jobbat inom biluthyrning i 17år. Jobbat för Budget (innan det blev inom Avis) Sixt, Mabi, Enterprise/National/Alamo. Det normala e 300mil i månaden. Sen finns det undantag för de mer exklusiva bilarna. Har jobbat som Fleetmanager. Sen finns det olika Lagerstöd/kickbacks så och ja BMW tog hyrbilarna till premium selection o därav 6mån Max 2000mil. 6x300= 1800mil.

I Uppsala?

Rent-A-Wreck söker franchisetagare har jag sett. Men det känns som det är slitigt. Jag saknar helt kunskap och intresse så är inget för mig. Är nog nåt som en verkstad ska ha som bisyssla.

Kanske redan finns men om det inte gör det så borde väl en renodlad elbilsuthyrare kunna ligga rätt i tiden? Men jag gissar att det inte är så enkelt? Man ska väl ha avtal med stora företag för att få in lite volymer... Att bara lita på "allmänheten" lär väl inte funka så bra?

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:29
av metchristian
dd88 skrev:
Hur långt gick bilarna i regel innan ni lämnade tillbaka dom och hur många gånger fick dom servas innan dess?
Glömde ju Europcar. Dem har jag oxå jobbat för.

Helt olika beroende på vilken typ av station men tex när jag va på Enterprise/Arlanda så hade vi bilarna i 18mån dvs de fick gå 54000km o då blev det minst 3servicar..

Men tex när jag drev Sixt så hade vi BMW o Mercedes o de gick bara på 6 resp 9mån så de behövde aldrig servas.. på Europcar så fick man ha ”egna bilar i Max 12-36mån) även om burf sa typ Max 12-24mån dem bilarna fick ju givetvis längre men de va utanför europcar men de andra som europcar ägde de gick 12mån o ungefär 1-2 servicar blev det.. så det skiljer sig enormt på vilken typ av hyrbilsstation/märke tex flygplatsen/storstad/mindre stad..

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 17:32
av metchristian
MWall skrev:
metchristian skrev:
dd88 skrev:
metchristian skrev:
dd88 skrev:
I Sverige rullar de flesta hyrbilarna cirka 1000 mil innan de går tillbaka till återförsäljaren så servicebehovet är begränsat.
Nej du.. inga 1000mil. Hade bilar som gick 7000mil!
Normalt har man en bil/minibuss i 12mån-36mån men vissa tex BMW så hade jag dem på 6mån o då fick de gå Max 2000mil.
Hyrde du bilar eller hyrde du ut?

När vi hyrde bil till bolaget förr så var det allra förmånligaste avtalet alltid 1000 mil / 1 år.

Finns ju givetvis bilar som rullar längre, men kör du 7000 mil med en bil så hamnar du utanför upphandlingsavtalen som de stora uthyrarna har med biltillverkarna.

Många tillverkare har satt i system att låta bilarna gå via en hyrbilsfirma för att sen sälja dom i ”nyskick”.

Har jobbat inom biluthyrning i 17år. Jobbat för Budget (innan det blev inom Avis) Sixt, Mabi, Enterprise/National/Alamo. Det normala e 300mil i månaden. Sen finns det undantag för de mer exklusiva bilarna. Har jobbat som Fleetmanager. Sen finns det olika Lagerstöd/kickbacks så och ja BMW tog hyrbilarna till premium selection o därav 6mån Max 2000mil. 6x300= 1800mil.

I Uppsala?

Rent-A-Wreck söker franchisetagare har jag sett. Men det känns som det är slitigt. Jag saknar helt kunskap och intresse så är inget för mig. Är nog nåt som en verkstad ska ha som bisyssla.

Kanske redan finns men om det inte gör det så borde väl en renodlad elbilsuthyrare kunna ligga rätt i tiden? Men jag gissar att det inte är så enkelt? Man ska väl ha avtal med stora företag för att få in lite volymer... Att bara lita på "allmänheten" lär väl inte funka så bra?
Drev sixt i Uppsala 2007-2011. Det e väldigt små marginaler o man bör va med i någon av de stora märken för å ha en möjlig chans på upphandlingar. Men tex erbjuda ersättningsbilar vid verkstad ja men problemen e försäkringsbolagen har sina avtal med de större i de e redan väldigt låga.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 18:13
av Pontus
Hur fungerar de med förkringsbolagen och marginaler. Då vi skulle få en EQC som lånebil sa man på Sixt att försäkringsbolaget betalade tyå 295 kr för ett dygn samtidigt kostade det 10x mer enligt den vanliga prislistan. Så frågan är väl om marginalerna är så små om man tar ut mer 10x vad kostnaden är i vanliga fall?

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 18:23
av metchristian
Pontus skrev:
Hur fungerar de med förkringsbolagen och marginaler. Då vi skulle få en EQC som lånebil sa man på Sixt att försäkringsbolaget betalade tyå 295 kr för ett dygn samtidigt kostade det 10x mer enligt den vanliga prislistan. Så frågan är väl om marginalerna är så små om man tar ut mer 10x vad kostnaden är i vanliga fall?
Du som kund betalar viss dygn/km kost alt 1/3km kost beroende om vållandefrågan..

Så i det fallet hänger det på hur lång kunden kör.
Kan bli väldigt lönsamt o vissa fall väldigt dåligt betalt för vissa kör inte så långt men tex en företagssäljare kanske kör 100 mil på en veckan medans en privat person bara kör 5mil på en vecka..
vinstmarginalerna e ca 1-5% (slutade med biluthyrning 2017) men har koll på det då känner folk inom branschen men det har blivit lite svårare att få lagerstöd etc då det e mindre tillgång. Hedin bil äger ju mabi o Hertz ägs av Volvo o europcar o volkswagen så de kan bolla med bilarna lite hur de själva vill.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 22:12
av Maxerl
Känns ju som om hyrbilskedjorna ligger ganska långt efter när det gäller elbilar samt vilka krav konsumenter ställer på kundupplevelsen för bilbokning. Hemsidorna/apparna är så mycket sämre än bilpoolföretagen (M (Sunfleet), Move about, Green Mobility, Kinto share är de jag använder i Göteborg), kanske pga att hyrbilföretagens verksamheter inte är tillräckligt centralstyrda. Borde kunna gå att styra upp så att man slipper köa på biluthyrningskontor på flygplatser och slipper ha människor inblandade (skippa hämta/lämna nyckel på flygplats mm, allt fixas med appen osv).

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 04 apr 2022 22:47
av Fredrik j
Maxerl skrev:
Känns ju som om hyrbilskedjorna ligger ganska långt efter när det gäller elbilar samt vilka krav konsumenter ställer på kundupplevelsen för bilbokning. Hemsidorna/apparna är så mycket sämre än bilpoolföretagen (M (Sunfleet), Move about, Green Mobility, Kinto share är de jag använder i Göteborg), kanske pga att hyrbilföretagens verksamheter inte är tillräckligt centralstyrda. Borde kunna gå att styra upp så att man slipper köa på biluthyrningskontor på flygplatser och slipper ha människor inblandade (skippa hämta/lämna nyckel på flygplats mm, allt fixas med appen osv).
Hyrfirmorna är ju helt fokuserade på transport a till b för ett bestämt antal personer med bagage. Det är ju generellt sjukt svårt att hyra en specifik bilmodell.
För ett par år sedan försökte jag hyra en bil för att dra biltransport med. Ingen hade dragvikt som kriterier. Bara storlek.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 05 apr 2022 16:25
av metchristian
Maxerl skrev:
Känns ju som om hyrbilskedjorna ligger ganska långt efter när det gäller elbilar samt vilka krav konsumenter ställer på kundupplevelsen för bilbokning. Hemsidorna/apparna är så mycket sämre än bilpoolföretagen (M (Sunfleet), Move about, Green Mobility, Kinto share är de jag använder i Göteborg), kanske pga att hyrbilföretagens verksamheter inte är tillräckligt centralstyrda. Borde kunna gå att styra upp så att man slipper köa på biluthyrningskontor på flygplatser och slipper ha människor inblandade (skippa hämta/lämna nyckel på flygplats mm, allt fixas med appen osv).

De är centralstyrda till viss del. Men gällande bilar så e det så hög efterfrågan så det finns helt enkelt inte.

Slippa köa system finns, det har Sixt i Tyskland… Hertz har haft i Sverige vet ej om de har längre så.

Gällande krav på kundupplevelse.. det finns lagar som kontroll av körkort, pass o kortkrav som gör det knepigt. För några år sen så fick man efter debitera på kreditkortet vilket man INTE får idag.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 05 apr 2022 17:24
av martinot
metchristian skrev:
Maxerl skrev:
Känns ju som om hyrbilskedjorna ligger ganska långt efter när det gäller elbilar samt vilka krav konsumenter ställer på kundupplevelsen för bilbokning. Hemsidorna/apparna är så mycket sämre än bilpoolföretagen (M (Sunfleet), Move about, Green Mobility, Kinto share är de jag använder i Göteborg), kanske pga att hyrbilföretagens verksamheter inte är tillräckligt centralstyrda. Borde kunna gå att styra upp så att man slipper köa på biluthyrningskontor på flygplatser och slipper ha människor inblandade (skippa hämta/lämna nyckel på flygplats mm, allt fixas med appen osv).

De är centralstyrda till viss del. Men gällande bilar så e det så hög efterfrågan så det finns helt enkelt inte.

Slippa köa system finns, det har Sixt i Tyskland… Hertz har haft i Sverige vet ej om de har längre så.

Gällande krav på kundupplevelse.. det finns lagar som kontroll av körkort, pass o kortkrav som gör det knepigt. För några år sen så fick man efter debitera på kreditkortet vilket man INTE får idag.
Nu har jag inte flugit utomlands sedan Covid19, men senast ett par år innan Covid så hyrde vi bil på LAX, och då slapp vi som Hertz Goldmedlem alla former av kö. Var bara att hitta sin bil på parkeringen enligt en elektronisk tavla och sedan köra ut från området. Grindvakten checkade legitimation när man passerade bommen, men mycket smidigt och skönt att slippa alla former av köer. Lämnande nästan lika smidigt tillbaka bilen 3-4 veckor senare på SFO. Gillar det upplägget, och hoppas att det finns kvar hos nykonstruerade Hertz.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 05 apr 2022 17:32
av Legato
martinot skrev:
metchristian skrev:
Maxerl skrev:
Känns ju som om hyrbilskedjorna ligger ganska långt efter när det gäller elbilar samt vilka krav konsumenter ställer på kundupplevelsen för bilbokning. Hemsidorna/apparna är så mycket sämre än bilpoolföretagen (M (Sunfleet), Move about, Green Mobility, Kinto share är de jag använder i Göteborg), kanske pga att hyrbilföretagens verksamheter inte är tillräckligt centralstyrda. Borde kunna gå att styra upp så att man slipper köa på biluthyrningskontor på flygplatser och slipper ha människor inblandade (skippa hämta/lämna nyckel på flygplats mm, allt fixas med appen osv).

De är centralstyrda till viss del. Men gällande bilar så e det så hög efterfrågan så det finns helt enkelt inte.

Slippa köa system finns, det har Sixt i Tyskland… Hertz har haft i Sverige vet ej om de har längre så.

Gällande krav på kundupplevelse.. det finns lagar som kontroll av körkort, pass o kortkrav som gör det knepigt. För några år sen så fick man efter debitera på kreditkortet vilket man INTE får idag.
Nu har jag inte flugit utomlands sedan Covid19, men senast ett par år innan Covid så hyrde vi bil på LAX, och då slapp vi som Hertz Goldmedlem alla former av kö. Var bara att hitta sin bil på parkeringen enligt en elektronisk tavla och sedan köra ut från området. Grindvakten checkade legitimation när man passerade bommen, men mycket smidigt och skönt att slippa alla former av köer. Lämnande nästan lika smidigt tillbaka bilen 3-4 veckor senare på SFO. Gillar det upplägget, och hoppas att det finns kvar hos nykonstruerade Hertz.
Det känns allmänt som det funkar sjukt mycket bättre i USA/på stora hyrbilscenter. Hyrde på National på MIA för några veckor sedan. Gick otroligt smidigt på alla sätt. Var nästan lika bra i Vegas för några år sedan.

Re: Hertz beställer 65000 bilar från Polestar

Postat: 05 apr 2022 17:39
av MWall
Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.

Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs. :lol: