Sida 1 av 1

Förvärma kupé

Postat: 31 mar 2022 21:06
av Icerman
Undrar om det finns något sätt att ställa en tid för avfrostning alt värma kupé utan att förvärma batteri. Tänker de gånger man skall köra kort men bara vill få bort frost på rutor.

Re: Förvärma kupé

Postat: 31 mar 2022 21:30
av mikebike
Då kör man defrost några minuter bara....

Re: Förvärma kupé

Postat: 31 mar 2022 21:32
av Icerman
mikebike skrev:
Då kör man defrost några minuter bara....
Går det så fort om man har ett frostlager på rutorna. Skall testa det i morgon, tack!

Re: Förvärma kupé

Postat: 31 mar 2022 23:04
av d3marcus
Dock risk för spräckt vindruta med defrost. Finns många incidenter så vågar inte köra den inställningen.

Re: Förvärma kupé

Postat: 31 mar 2022 23:48
av kenjon
Det har jag bara hört om på S/X, inte på M3 eller MY. M3 har ju funnits några år....

Re: Förvärma kupé

Postat: 01 apr 2022 05:42
av Icerman
Fungerade alldeles utmärkt men med tanke på kommentar angående spräckt ruta kommer jag nog köra den sparsamt.

Re: Förvärma kupé

Postat: 01 apr 2022 06:34
av themax
kenjon skrev:
Det har jag bara hört om på S/X, inte på M3 eller MY. M3 har ju funnits några år....
Jag bytte precis in min Model 3 efter 14600 mil. Körde i stort sett alltid Max Defrost. Inga sprickor.

Re: Förvärma kupé

Postat: 02 apr 2022 18:00
av martinot
themax skrev:
kenjon skrev:
Det har jag bara hört om på S/X, inte på M3 eller MY. M3 har ju funnits några år....
Jag bytte precis in min Model 3 efter 14600 mil. Körde i stort sett alltid Max Defrost. Inga sprickor.
Har kört max defroster i tre vintrar på M3, och aldrig hört talas om några problem kring det. Gäller två olika M3.

Re: Förvärma kupé

Postat: 02 apr 2022 18:35
av BrooklynS
Har också kört maxdefroster oavsett kyla i tre vintrar i Norrbotten. Inga problem med rutan.

Re: Förvärma kupé

Postat: 06 apr 2022 21:35
av PerV
Är det någon som upplever att den schemalagda defrostern fungerar sämre efter x antal uppdateringar?
De först två åren gick det att få upp temperaturen till +35 grader och bilen ångade bort all is. Numera när jag kommer ut på mornarna är det fortfarande is på rutorna trots avfrostning, och nu är det inte ens lika kallt som föregående vintrar.
Funderar på om jag har gjort fel på schemalagd avresa/låglast laddning/förvärmning mm. Tycker det är rörigt i inställningarna med avseende på detta. Jag får dock notifikation om att önskad temperatur är uppnådd varje morgon.

Re: Förvärma kupé

Postat: 06 apr 2022 21:44
av Nicke Nyfiken
d3marcus skrev:
Dock risk för spräckt vindruta med defrost. Finns många incidenter så vågar inte köra den inställningen.
Incidenter från när då?
Problemet fixades med en uppdatering för ganska många år sedan. Har inte hört om några incidenter på senare år.

Re: Förvärma kupé

Postat: 07 apr 2022 10:05
av jontis
PerV skrev:
Är det någon som upplever att den schemalagda defrostern fungerar sämre efter x antal uppdateringar?
De först två åren gick det att få upp temperaturen till +35 grader och bilen ångade bort all is. Numera när jag kommer ut på mornarna är det fortfarande is på rutorna trots avfrostning, och nu är det inte ens lika kallt som föregående vintrar.
Funderar på om jag har gjort fel på schemalagd avresa/låglast laddning/förvärmning mm. Tycker det är rörigt i inställningarna med avseende på detta. Jag får dock notifikation om att önskad temperatur är uppnådd varje morgon.
Jag kör "avfrosta bilen" de sista 5-10 minuterna innan avfärd för att få bort det sista.

Re: Förvärma kupé

Postat: 11 feb 2023 19:53
av Vindens
Nicke Nyfiken skrev: 06 apr 2022 21:44
d3marcus skrev:
Dock risk för spräckt vindruta med defrost. Finns många incidenter så vågar inte köra den inställningen.
Incidenter från när då?
Problemet fixades med en uppdatering för ganska många år sedan. Har inte hört om några incidenter på senare år.
Jag fick en spricka över hela vindrutan idag när jag körde avfrosta bilen på min S idag.
Inga synliga stenskott på rutan.
Dock förstod jag inte att risken fanns innan jag började Googla lite.
Det var riktigt ogynnsamma väderförhållanden här vid Stockholmstrakten.
Plusgrader igår sedan snö varvat med regn och därefter frost.

Re: Förvärma kupé

Postat: 11 feb 2023 20:18
av AAKEE
Är man orolig för spräckt ruta, varför inte bara slå på AC/värme utan defroster?
Tinar av rutor också, på några till 10 minuter.

Jag gör så om jag inte planerat avfärd i tid.

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 07:28
av Bjelke
Precis som Vindens skriver så är det nog inte alla som känner till problemet,
och utöver det så är det lätt hänt ändå (av misstag alltså).
Jag kör extremt sällan med defroster sedan många år iaf (förutom vid färd
om rutan immar igen, men aldrig på kall bil).

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 13:11
av martinot
AAKEE skrev: 11 feb 2023 20:18
Är man orolig för spräckt ruta, varför inte bara slå på AC/värme utan defroster?
Tinar av rutor också, på några till 10 minuter.

Jag gör så om jag inte planerat avfärd i tid.
Bjelke skrev: 12 feb 2023 07:28
Jag kör extremt sällan med defroster sedan många år iaf (förutom vid färd
om rutan immar igen, men aldrig på kall bil).
Kör med liknande strategi som ni gör. Även om det skall fungera att köra defroster på en iskall bil så undviker jag normalt risken att göra så (blir så krångligt om rutan skulle spricka, även om det kan tas på garantin).

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 13:31
av Nikk
Nån mer än jag som störs av att "Boka tid" bara kan göras för veckan och inte för endast en gång..? Har flera gånger glömt att stänga av återkommande förkonditioneringar vilket är irriterande.
Borde vara en enkel sak för Tesla att lägga in ett till alternativ.

Alla har ju inte enformigt 9-5 jobb :roll:

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 13:51
av AAKEE
Nikk skrev: 12 feb 2023 13:31
Nån mer än jag som störs av att "Boka tid" bara kan göras för veckan och inte för endast en gång..? Har flera gånger glömt att stänga av återkommande förkonditioneringar vilket är irriterande.
Borde vara en enkel sak för Tesla att lägga in ett till alternativ.

Alla har ju inte enformigt 9-5 jobb :roll:
Det är väl kopplat till plats så tidbokningen kräver att bilen är på samma ställe som inställningen gjordes.

Men jag håller med, hade en 30 mil vinterkörning till ingenmansland för ett år sen men återresa samma dag, totalt 37.5 mil till riktig laddning från start.
Kopplade UMC med 2-3kW vid framkomst.
När jag skulle ut till garaget såg jag bilen stå och tokvärma kupen. Planerad avresa var påslagen förra gången vi var där vilket då var någon månad sen. Inte kommer man ihåg att kolla att det inte är aktivt

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 13:59
av martinot
Nikk skrev: 12 feb 2023 13:31
Nån mer än jag som störs av att "Boka tid" bara kan göras för veckan och inte för endast en gång..? Har flera gånger glömt att stänga av återkommande förkonditioneringar vilket är irriterande.
Borde vara en enkel sak för Tesla att lägga in ett till alternativ.

Alla har ju inte enformigt 9-5 jobb :roll:
Jo, jag saknar detta också. En rätt uppenbart brist i schemaläggaren att man inte kan skapa engångsjobb.

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 14:43
av Vindens
Bjelke skrev: 12 feb 2023 07:28
Precis som Vindens skriver så är det nog inte alla som känner till problemet,
och utöver det så är det lätt hänt ändå (av misstag alltså).
Jag kör extremt sällan med defroster sedan många år iaf (förutom vid färd
om rutan immar igen, men aldrig på kall bil).
Efter vidare undersökning i dagsljus hittade jag orsaken. Ett minimalt med stenskott som jag var relativt långt ner på mitten av vindrutan. När det väl har spruckit syns det tydligt att det är därifrån det började. Att defrostern ligger på precis där gör ju inte saken bättre.

Jag får väl trösta mig att sprickan ser ut som en glad smiley iaf.

Hur riskfyllt är det att köra med sprucken vindruta? Tänkte boka tid inom kort men vet ej om det är väntetider numera runt Stockholm? Känner inte av sprickan med fingret om känner på. Möjligen bara där det var ursprungligt stenskott.

Hur vet jag när rutan är tillverkad? Det står dot 117 på rutan och bilen är från 2018.
Det vore intressant att veta ifall rutan är orginal.

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 15:14
av Bjelke
Det är väl ganska riskfritt, ingen fara för bilen iaf, och det enda som kan hända är
väl om sprickan sprider sig så pass att det blir trafikfarligt för då kan man väl bli stoppad,
men hur stor är risken för det egentligen?
Det är bara att köra på skulle jag säga :) många väntar ju ofta till slutet av stenskott-säsongen…

Re: Förvärma kupé

Postat: 12 feb 2023 15:56
av Vindens
Bjelke skrev: 12 feb 2023 15:14
Det är väl ganska riskfritt, ingen fara för bilen iaf, och det enda som kan hända är
väl om sprickan sprider sig så pass att det blir trafikfarligt för då kan man väl bli stoppad,
men hur stor är risken för det egentligen?
Det är bara att köra på skulle jag säga :) många väntar ju ofta till slutet av stenskott-säsongen…
Ok tack för info.
Har ägt bilen knappt två månader och kört ynka 85 mil så det känns inte så kul det första man gör att behöva byta vindruta.
Det ser ut som rutan är tillverkad maj 2020 så om jag tolkade hur man avläser datumen korrekt så är det inte bilens först vindruta iaf.
Det vore skönt att slippa byta nu direkt och få ett nytt stenskott innan gruset försvinner.

Någon som privat snö och solskydd på tesla?
Typ en sådan? https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000031876

Förbaskat fult men kanske minskar på risken?

Re: Förvärma kupé

Postat: 13 feb 2023 13:11
av Ilduce77
Nikk skrev: 12 feb 2023 13:31
Nån mer än jag som störs av att "Boka tid" bara kan göras för veckan och inte för endast en gång..? Har flera gånger glömt att stänga av återkommande förkonditioneringar vilket är irriterande.
Borde vara en enkel sak för Tesla att lägga in ett till alternativ.

Alla har ju inte enformigt 9-5 jobb :roll:
Håller med... Oerhört irriterande... Har också missat att stänga av den.. Hade ju räckt med en ruta att bocka i "endast en gång".

För ett mjukvaruföretag som tesla, borde det inte vara så svårt att få till ett schema eller denna lilla ruta att bocka i... 😀

Jag har skickat mitt förslag till tesla...