Sida 1 av 1
Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 16:40
av Chilla
En fråga till om ni alla ursäktar...
Första elbilen på väg och jag bor i en Brf som saknar laddpunkter. Jag har motionerat om att utreda och åtgärda det och enligt ordföranden kommer den att gå igenom på stämman och jag kommer att bli shanghajad att ingå i arbetet med det. So far so good, men jag behöver fortfarande kunna ladda min bil ibland innan laddpunkterna blir verklighet. Ett alternativ vi planerat är att installera en laddpunkt hos svärföräldrarna på deras hus. De bor en rask 10-15 minuters promenad bort och de är nästan mer exalterade över den nya elbilen än vi och har sagt ja till installationen.
Nu är det så att vi har enskild och avskiljd garageplats för vår bil i vår Brf där det finns ett vanligt 220 uttag för att koppla in dammsugare/motorvärmare/elvisp etc. Skulle en laddkabel med inställbar effekt kunna vara ett alternativ för "hemma" laddning till att ladda hos svärföräldrarna?
Jag har bl.a. tittat på följande modell:
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... e=105-2710
men det finns mängder av alternativ. Hade ändå tänkt skaffa en sådan kabel för när vi besöker folk som bor i obygden så att man alltid kan få i sig några procent här och där.
Ovan länkade produktbeskrivning påstår att om man ställer in den på 6A så är den rätt beskedlig med sin påverkan på det lokala elnätet, samt att den skyddar mot överbelastning.
Är en sådan kabel ett rimligt alternativ för att ladda bilen över natten kanske en gång i veckan eller klarar den inte regelbunden användning utan är mera avsedd för "ifall att" situationer?
Med en ordentlig laddpunkt kan man ju hålla koll på hur mycket det kostar när man laddar bilen. Med bara en sådan här kabel så har jag ingen aning om jag sänker min förenings ekonomi i botten eller inte.
Till sist, spelar det någon roll vilket märke man köper på en sådan kabel eller är de mer eller mindre likvärdiga?
Usch, jag suger på "kortfattad". Jag vill bara att det ska bli rätt antar jag

Tacksam för alla idéer och tankar!
/Magnus
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 16:43
av [JM]
Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 16:45
av mikebike
Vad är det för bil?
Till Tesla medföljer det en "nödladdarkabel" och strömmen ställer man i bilen eller appen.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 19:00
av jonasl
Vill du göra det riktigt snyggt så installera ett blått CEE-uttag och köp en adapter för CEE till den laddaren som följer med bilen. Då kan du ladda utan att någon oroar sig för eventuell brandrisk. Men i mina ögon är det overkill om du kör 8-10A utan förlängningssladd.
Jag har installerat ett blått CEE-uttag på fasaden som extra laddplats och för gäster som kommer med husbil/husvagn.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 19:12
av Chilla
Nej det är en otesla, en Ioniq 5 så ja då behöver jag kirra kabel själv.
Då garaget inte är mitt privata utan en plats jag hyr av föreningen så får jag nog inte installera eget uttag även om tanken är god, både av dig och för föreningen.
Jag köper en kabel och testar och ser hur det går. Vi betalar ju i och för sig för elen för eventuell kupé/motor-värmare som vi inte använder någondera av så skillnaden borde ju inte bli enorm om man bara laddar någon gång i veckan tänker jag, el som el!
Tack!
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 21:58
av Flagada
Skickar inte Hyundai med en schukoladdare längre? Förr fick man med en sån här som går ställa ned till 8Ah - går välja mellan 8Ah - 10Ah - 12Ah beroende på hur hårt man vill belasta uttaget.
Köper du en annan schuckoladdare (220volt stickpropp) så finns möjligheten att ställa ned amperestyrkan i bilen, där står det dock bara min -reducerad - max så vad det blir i verkligheten ser du först i huvudinstrumentet när du börjat ladda.
Detta alternativ är säkrare då bilen aldrig går över inställt värde, om 220v laddaren rycks ut eller det blir ett kort strömavbrott kan den hoppa upp till max Ah på inställningen när strömmen kommer tillbaks.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 31 mar 2022 23:31
av martinot
Chilla skrev:Nej det är en otesla, en Ioniq 5 så ja då behöver jag kirra kabel själv.
Då garaget inte är mitt privata utan en plats jag hyr av föreningen så får jag nog inte installera eget uttag även om tanken är god, både av dig och för föreningen.
Jag köper en kabel och testar och ser hur det går. Vi betalar ju i och för sig för elen för eventuell kupé/motor-värmare som vi inte använder någondera av så skillnaden borde ju inte bli enorm om man bara laddar någon gång i veckan tänker jag, el som el!
Tack!
Om du inte kan få till ett rent elbilsuttag i form av Typ2, så är det näst bästa är om du kan installera ett rött 3-fas CEE-uttag. Oftast är det billigt och enkelt för en elektriker att sätta upp ett 3-fas CEE-uttag.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/
Sedan köper du en 3-fas mobil EVSE med knapp att ställa om laddeffekten på om du inte vill lasta på fullt med 16A.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 02 apr 2022 17:50
av Skee
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 02 apr 2022 18:00
av FStaake
Vi är några här som föredrar denna, lite dyrare men mycket smidigare:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 02 apr 2022 18:03
av MrRun
Schukoladdare ställbar ner till 6A följer med Ioniq 5.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 02 apr 2022 18:46
av Chilla
MrRun skrev:Schukoladdare ställbar ner till 6A följer med Ioniq 5.
Jaha, ja men då är det lugnt för tillfället, tack! Kan titta på andra kablar senare då när jag blivit lite mera varm i kläderna och/eller mina behov förändras.
Tack alla som tagit sig tid att svara. Jag kanske inte har förstått allting men jag uppskattar att ni tror att jag gör det hehe.
/Magnus
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 02 apr 2022 21:22
av mati
Strömstyrkan i Ioniq5 går som redan beskrivet att ställa in i tre steg. Och som jag förstår det så motsvarar stegen 50% - 75% - 100%. Det duger.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 08:13
av Maw
[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 08:18
av mati
Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 09:39
av Bjelke
mati skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Samma på Nissan fortfarande också tror jag…
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 10:31
av Gargamel
Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 10:52
av martinot
Gargamel skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Hur är det med inställning av strömmen på de möjliga ersättare som du kikat på till din EQC?
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 11:04
av Gargamel
martinot skrev:Gargamel skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Eqc:n har Max, 8A, 6A som val.
Hur är det med inställning av strömmen på de möjliga ersättare som du kikat på till din EQC?
Har inte kikat på det.
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 21:27
av GustavE
mati skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Ställer man det i bilen eller på VWs originalladdare? Vad motsvarar låg och max i ampere?
Re: Laddkabel med ställbar effekt
Postat: 03 apr 2022 21:42
av mati
GustavE skrev:mati skrev:Maw skrev:[JM] skrev:Om det är en tesla du köper så kan du ställa strömmen i bilen från 5A till 16A, model 3/Y, och 20A för S/X, i steg om 1A.
Köper du en annan bil så kan en sån där sladd vara bra att ha.
Klarar inte de flesta bilmärken av att ställa laddströmmen? Vår icke-Tesla gör det lika bra som vår Tesla. Dessutom är schemaläggaren för laddning på vår icke-tesla enklare och bättre än på vår Tesla. Det sista kan dock vara ett fall av SBS

Nej, långt ifrån alla elbilar kan ställa in laddströmmen. E-tron t.ex. har inte den möjligheten alls. ID-bilarna från VW har bara två nivåer, låg och max.
Ställer man det i bilen eller på VWs originalladdare? Vad motsvarar låg och max i ampere?
Jag har ingen ID-bil, men jag tror att det är 50% och 100%. Max är 16A. Det ställer man in i bilen.