mati skrev:
Det är antalet cykler som gör att batteriet åldras. En cykel betyder att ladda från 0 till 100%, vilket inte är samma sak som att ladda 10 gånger 50-60% till exempel. Det sistnämnda är mycket skonsammare för batteriet.
Svaret på din fråga är alltså "det beror på". Om du laddar fullt en gång i månaden och sedan kör tills batteriet är tomt innan du laddar igen så är svaret ja, batteriet tar förmodligen stryk så småningom.
Men om det är så som du säger, att du laddar sällan eftersom du använder bilen sällan, så är svaret, nej. Batteriet kommer absolut inte må dåligt av det.
Batterier åldras av två olika mekanismer: Degradering pga cykler(cyclic aging) och degradering pga tidens tand(calendar aging).
För de allra flesta så är det calendar aging som äter upp den största delen av batteriets kapacitet.
Calendar aging degraderar i storleksordningen 5% det första året, medan cyclic aging kanske tar 1%* eller mindre.
Ett Panasonic NCA typ Long Range-batterierna håller 500-1000 cykler med en degradering på 20% om man kör fulla 100-0% cyckler.
Om vi räknar på 500 cykler blir det cirka 500x350km = 17500mil, och med normalbilistens körsträcka tar det 10-15 år att köra det.
Tar det 10 år blir det cirka 2% per år för cyclic aging. I realiteten är det nog ingen som enbart kör 100-0% cykler.
Ett NCA-batteri som används med 10% cykler runt 30% SOC, dvs 35-25% cykler tappar runt 2% på 600 fulla ekvivalenta cykler(dvs 6000st 10% cykler). Det innebär ca 2% degradering för >20.000 mil, eller ca 0.1% per tusen mil.
Normalbilisten kanske nöter runt 1% per 1000 mil pga att de har sina cykler i ganska hög SOC.
Lithiumbatterier mår bäst av att hålla låg SOC. 0% är faktiskt bäst, så länge cellspänningen hålls inom godkända värden.
Lithiumbatterier mår bäst av att hålla låg temperatur när de inte används.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.
Ladda ofta: Det gör cyklerna små.
Ladda inte mer än du behöver.
Ladda strax innan avfärd om du kan, det minskar calendar aging.
Avseende det fetade:
Om du laddar fullt en gång i månaden och sedan kör tills batteriet är tomt innan du laddar igen så är svaret ja, batteriet tar förmodligen stryk så småningom.
Men om det är så som du säger, att du laddar sällan eftersom du använder bilen sällan, så är svaret, nej. Batteriet kommer absolut inte må dåligt av det.
Laddar man fullt och låter bilen stå länge med hög SOC kommer det tära en hel del på batteriet. Detta speciellt under sommaren med hög temperatur. Jag skulle inte ladda över 55% om jag använde bilen sällan. Se det stora “steget” i degradering mellan 55-60% SOC.
Om man ser till cykler och ladda fullt en gång per månad samt köra stora cykler ned till tomt så hade ju de 500 cyklerna räckt 42 år, om det inte hade vart för calendar aging.
Jag har haft min M3P sedan årsskiftet 20-21, dvs 15 månader. Den har gått 3700mil. Jag laddar till 55% normalt, och brukar ha 20-35% efter en jobbdag. Laddningen börjar ca 0300-0330 och öär klar strax före avresa till jobbet. Jag har nog laddat fullt ca 15 ggr, och har 18% av all laddning i Supercharger.
Jag har full range fortfarande enligt skärmen och mitt batteris kapacitet bedöms av BMS som lika stort som de flesta med E3LD hade när de var nya.