Sida 1 av 1

TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 16:04
av Tesla_Dave
Som rubriken säger har har jag bytt från M3LR -20 (pre facelift) till MYLR -22 uthämtad 24 feb i Trosta här kommer lite reflektioner/jämförelser:

- Jag älskade min M3 men den var byggd i Freemont med glapp både här och där. Visste därför vad jag skulle kolla efter när jag hämtade ut min MY. Jag vill hävda att byggkvallan är radikalt mkt bättre. Jag hittar inga glapp mellan delarna, bilen känns betydligt tystare och inga klonkljud eller konsiga kupéljud.
- Jag blev positivt överraskad över förbrukningen. Min snittförbrukning i MY ligger på ca 150 Wh/km, i min M3 kom jag väldigt sällan under 180. Detta hade jag inte väntat mig på en så pass mkt större/högre och tyngre bil
- Det är samma körkänsla men man sitter ju betydligt högre. Kupéljudet är bättre som jag nämnde ovan. Fjädringen känns hård men ok (kanske att jag är van från min M3). Stolarna känns däremot lite annorlunda delvis mjukare. Vet inte om det är för att de är nyare eller defacto är mjukare
- Ngt sämre sikt via bakluckefönstret men man vänjer snabbt
- Bilen är invändigt betydligt rymligare där bak, bagaget är grymt bra - en stor anledning till att jag gik ifrån M3
- Halvljuset- och framförallt helljuset, OMG vilken förbättring. Kör inte heljusautomatik av traumatiserade möten med sura lastbilsförare :-)... så inte testat den
- Har tappat 1 SEK i 0-100 ca, så lite av kicken är borta. Detta är väl det största minuset. Sen känner man ju att bilen är högre och inte följer lika bra när man trycker på gasen och samtidigt svänger. MY är inte LIKA ROLIG att köra.
- Den andra nackdelen är svängradien känns ännu lite större ...

- Inte att förglömma att det ingår bio defence funktion, kan ju vara bra i dessa tider...

Sen ska man väl nämna att jag delvis jämför äpplen o päron, en bättre jämdörelse hade ju varit M3 -22 mot MY -22 då jag förstått att även M3 blivit tystare och säkert fått bättre effektivitet...

Till slut, jag älskar denna bilen! Barnen älskar den (ingen skillnad men lite snyggare än M3 enl dom), Frugan älskar bilen då hon äntligen får sitta högt.

MEN M3 är fortf den roligaste bilen. Vem vet i en nära framtid kanske det blir en av varje :-)

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 18:59
av holden
Hade en M3LR-20 och sedan en vecka en -22, stor skillnad i upplevd kvalitet.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 19:19
av Magnus71
Och jag tycker nästan tvärt om.
Har en LR 2019 sedan ny.
Provade en Y förra veckan.
Tyvärr tyckte jag att den inte levererade till mina förväntningar. Visst är den kanske lite tystare. Men ingen större skillnad. Däremot är fjädringen klart mer oharmonisk. Framvagn och bakvagnen lirar inte alls tillsammans.
Behåller min TM3 LR med boost istället.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 19:24
av holden
Magnus71 skrev:
Och jag tycker nästan tvärt om.
Har en LR 2019 sedan ny.
Provade en Y förra veckan.
Tyvärr tyckte jag att den inte levererade till mina förväntningar. Visst är den kanske lite tystare. Men ingen större skillnad. Däremot är fjädringen klart mer oharmonisk. Framvagn och bakvagnen lirar inte alls tillsammans.
Behåller min TM3 LR med boost istället.
Jag är heller inget fan av Y men det är mest personliga preferenser, prova en M3LR-22 - det har hänt en del det senaste året vad gäller kvalitetskänsla, dämpning i dörrar och inredning, strålkastarna, elbakluckan osv.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 19:25
av bjelkeman
Det som är bra är att nu har vi lite mer Tesla att välja på för olika smak!

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 20:14
av martinot
Tesla_Dave skrev:
Som rubriken säger har har jag bytt från M3LR -20 (pre facelift) till MYLR -22 uthämtad 24 feb i Trosta här kommer lite reflektioner/jämförelser:

- Jag älskade min M3 men den var byggd i Freemont med glapp både här och där. Visste därför vad jag skulle kolla efter när jag hämtade ut min MY. Jag vill hävda att byggkvallan är radikalt mkt bättre. Jag hittar inga glapp mellan delarna, bilen känns betydligt tystare och inga klonkljud eller konsiga kupéljud.
- Jag blev positivt överraskad över förbrukningen. Min snittförbrukning i MY ligger på ca 150 Wh/km, i min M3 kom jag väldigt sällan under 180. Detta hade jag inte väntat mig på en så pass mkt större/högre och tyngre bil
Skulle misstänka att du inte hade värmepump på din M3. Detta är troligen förklaringen. Gör stor skillnad, och speciellt nu på vinterhalvåret.

Grattis till nya bilen, och kul att du är så nöjd! :)

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 20:23
av Ilduce77
Magnus71 skrev:
Och jag tycker nästan tvärt om.
Har en LR 2019 sedan ny.
Provade en Y förra veckan.
Tyvärr tyckte jag att den inte levererade till mina förväntningar. Visst är den kanske lite tystare. Men ingen större skillnad. Däremot är fjädringen klart mer oharmonisk. Framvagn och bakvagnen lirar inte alls tillsammans.
Behåller min TM3 LR med boost istället.
Kan det vara så att bilen som du testade har varit provkörningsbil sedan Y kom till Sverige?

Det sägs ju, utan att ha det bekräftat, att de Y som levereras har bättre fjädring än de som folk testat i höstas...

De första bilarna saknade ju även dubbla glas bak..

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 28 mar 2022 21:31
av mikebike
Ilduce77 skrev:
Magnus71 skrev:
Och jag tycker nästan tvärt om.
Har en LR 2019 sedan ny.
Provade en Y förra veckan.
Tyvärr tyckte jag att den inte levererade till mina förväntningar. Visst är den kanske lite tystare. Men ingen större skillnad. Däremot är fjädringen klart mer oharmonisk. Framvagn och bakvagnen lirar inte alls tillsammans.
Behåller min TM3 LR med boost istället.
Kan det vara så att bilen som du testade har varit provkörningsbil sedan Y kom till Sverige?

Det sägs ju, utan att ha det bekräftat, att de Y som levereras har bättre fjädring än de som folk testat i höstas...

De första bilarna saknade ju även dubbla glas bak..
Nä, jag upplever fjädringen precis lika "hoppig" på min bil som på provkörningsbilen. Jag provkörde från MoS som jag besöker minst en gång i veckan.
Däremot hade provkörningsbilen ett irriterande skrammel baktill som min bil lyckligtvis saknar.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 29 mar 2022 08:26
av Tesla_Dave
martinot skrev:
Tesla_Dave skrev:
Som rubriken säger har har jag bytt från M3LR -20 (pre facelift) till MYLR -22 uthämtad 24 feb i Trosta här kommer lite reflektioner/jämförelser:

- Jag älskade min M3 men den var byggd i Freemont med glapp både här och där. Visste därför vad jag skulle kolla efter när jag hämtade ut min MY. Jag vill hävda att byggkvallan är radikalt mkt bättre. Jag hittar inga glapp mellan delarna, bilen känns betydligt tystare och inga klonkljud eller konsiga kupéljud.
- Jag blev positivt överraskad över förbrukningen. Min snittförbrukning i MY ligger på ca 150 Wh/km, i min M3 kom jag väldigt sällan under 180. Detta hade jag inte väntat mig på en så pass mkt större/högre och tyngre bil
Skulle misstänka att du inte hade värmepump på din M3. Detta är troligen förklaringen. Gör stor skillnad, och speciellt nu på vinterhalvåret.

Grattis till nya bilen, och kul att du är så nöjd! :)
Den förbrukningen jag pratar om har skett på dagar med 13 plusgrader i snitt, då ger väl inte inte VP ngn större skillnad? Trodde mest det var på temp under nollan?

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 29 mar 2022 09:40
av JoeMad
Magnus71 skrev:
Och jag tycker nästan tvärt om.
Har en LR 2019 sedan ny.
Provade en Y förra veckan.
Tyvärr tyckte jag att den inte levererade till mina förväntningar. Visst är den kanske lite tystare. Men ingen större skillnad. Däremot är fjädringen klart mer oharmonisk. Framvagn och bakvagnen lirar inte alls tillsammans.
Behåller min TM3 LR med boost istället.



Håller med.
Model Y är lite tystare och rymligare, men mycket tråkigare att köra. Blev besviken på körkänslan och som du säger fjädringen.
Behåller min M3LR -21 facelift med boost, men ska testa en MYP när de kommer och hoppas på en bättre körupplevelse.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 29 mar 2022 19:24
av Tellus
Vår 2022 YLR 19" hämtad för några dagar sedan tycker jag har bra fjädring, den är bekväm men hård, vår M3P 2019 20" känns lite mjukare och svampigare.
Y har mindre vägljud och vindljud men istället ett konstant lågt very high pitch noise utöver moderat pip vid hård acceleration, den har dessutom ett lågt lågfrekvent buller (som en finlandsfärja på nedre däck) som helt saknas i 3an.
Totalt sett så tycker vi både fjädring komfort och buller är bättre i Y.
Har dock inte kört Y på dålig väg än.
Har sänkt däcktrycket från 3,4 vid leverans till 2,9

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 13:42
av EnDaniel
hmm, det är dessa högfrekventa tjut jag är lite rädd för att jag ska störa mig på. Blir de för påträngande förtar de hela körupplevelsen. Är det något bara Tesla har eller är det likadant även hos andra märken som KIA och Hyundai etc..?

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 13:49
av Maw
EnDaniel skrev:
hmm, det är dessa högfrekventa tjut jag är lite rädd för att jag ska störa mig på. Blir de för påträngande förtar de hela körupplevelsen. Är det något bara Tesla har eller är det likadant även hos andra märken som KIA och Hyundai etc..?
Av de elbilar jag provat så tror jag alla har haft ett litet vinande/surrande feån motorerna i vissa lägen men det är bara Tesla som har ett lite "skarpare" ljud som är på gränsen till obehagligt. Inget som hindrar mig från att köra Tesla dock, det går bra att leva med för mig. Det är betydligt mer störande att ha en besin eller dieslnotor som brummar hela tiden när man kör dinojuicebil. :)

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 14:20
av EnDaniel
Maw skrev:
EnDaniel skrev:
hmm, det är dessa högfrekventa tjut jag är lite rädd för att jag ska störa mig på. Blir de för påträngande förtar de hela körupplevelsen. Är det något bara Tesla har eller är det likadant även hos andra märken som KIA och Hyundai etc..?
Av de elbilar jag provat så tror jag alla har haft ett litet vinande/surrande feån motorerna i vissa lägen men det är bara Tesla som har ett lite "skarpare" ljud som är på gränsen till obehagligt. Inget som hindrar mig från att köra Tesla dock, det går bra att leva med för mig. Det är betydligt mer störande att ha en besin eller dieslnotor som brummar hela tiden när man kör dinojuicebil. :)
Okej, ja det är väl lite den känslan man har. Jag har inget sånt tjut nu i min model 3. Hade gärna sluppit ha det i kommande Y, är rädd för att det kan bli ett irritationsmoment. Överväger också KIA EV6 och den verkar vara bättre ur aspekter som exempelvis detta.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 14:47
av BrooklynS
Har absolut inget sådant ljud alls i min Y, levererad mars 22.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 14:56
av Fredrik j
När det gäller hoppig fjädring tycker jag det är något man upplever på många moderna, tyngre bilar. Dock är min erfarenhet att komforten ökar när man lastar dom. Att fjädringen så att säga är kalibrerad för lite vikt.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 15:06
av EnDaniel
BrooklynS skrev:
Har absolut inget sådant ljud alls i min Y, levererad mars 22.
Härligt! Frågan är då hur pass många bilar som tjuter och om det är något de jobbat bort eller ej. Det står om detta "high pitch whine" på diverse forum när jag googlat..

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 15:21
av martinot
Tesla_Dave skrev:
Den förbrukningen jag pratar om har skett på dagar med 13 plusgrader i snitt, då ger väl inte inte VP ngn större skillnad? Trodde mest det var på temp under nollan?
Är ingen expert på luft-luft-värmepumpar, men har fått för mig att jag läst att de är som mest effektiva just över +5 grader och varmare, och inte under 0 grader (även om de fungerar och gör nytta vid minusgrader, så tappar de i effektivitet jämfört med vid plusgrader enligt vad jag läst).

Men ta det inte för sanning, utan checka upp det vidare.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 15:33
av BrooklynS
EnDaniel skrev:
BrooklynS skrev:
Har absolut inget sådant ljud alls i min Y, levererad mars 22.
Härligt! Frågan är då hur pass många bilar som tjuter och om det är något de jobbat bort eller ej. Det står om detta "high pitch whine" på diverse forum när jag googlat..
En 2015 års S85D som jag hade som loaner tjöt rätt rejält när främre motorn kopplades in (halt underlag). Annars tyst. Min förra 3P lät när den förvärmde. Nuvarande Y helt tyst.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 15:34
av Maw
EnDaniel skrev:
BrooklynS skrev:
Har absolut inget sådant ljud alls i min Y, levererad mars 22.
Härligt! Frågan är då hur pass många bilar som tjuter och om det är något de jobbat bort eller ej. Det står om detta "high pitch whine" på diverse forum när jag googlat..
Vi fick också vår MY i mars -22, byggd tidigt februari om jag minns rätt och den tjuter en del, mest när man accelererar fullt.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 16:17
av Tellus
EnDaniel skrev:
BrooklynS skrev:
Har absolut inget sådant ljud alls i min Y, levererad mars 22.
Härligt! Frågan är då hur pass många bilar som tjuter och om det är något de jobbat bort eller ej. Det står om detta "high pitch whine" på diverse forum när jag googlat..
Jag tror alla Y tjuter lite vid acceleration, men alla hör det inte. Den superhöga frekvensen som hörs hela tiden är det nog inte många som hör eller stör sig på, den har låg volym.
Några 2021 verkar dock ha tjutit högre vid acceleration.

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 17:08
av EnDaniel
Okej, om tjutet inte är speciellt högt och enbart kommer vid kraftig acceleration är det inte något nämnvärt bekymmer. Värre dock om det är där hela tiden och det är tillräckligt högt för att störa sig på. Men det är naturligvis indivduellt vad som är störande. Verkar som det är olika erfarenheter av bilar byggda vid samma tidspunkt i vilket fall...

Re: TM3 LR till TMY LR

Postat: 03 apr 2022 23:36
av wannabee
Tesla_Dave skrev:
Som rubriken säger har har jag bytt från M3LR -20 (pre facelift) till MYLR -22 uthämtad 24 feb i Trosta här kommer lite reflektioner/jämförelser:

- Jag älskade min M3 men den var byggd i Freemont med glapp både här och där. Visste därför vad jag skulle kolla efter när jag hämtade ut min MY. Jag vill hävda att byggkvallan är radikalt mkt bättre. Jag hittar inga glapp mellan delarna, bilen känns betydligt tystare och inga klonkljud eller konsiga kupéljud.
- Jag blev positivt överraskad över förbrukningen. Min snittförbrukning i MY ligger på ca 150 Wh/km, i min M3 kom jag väldigt sällan under 180. Detta hade jag inte väntat mig på en så pass mkt större/högre och tyngre bil
- Det är samma körkänsla men man sitter ju betydligt högre. Kupéljudet är bättre som jag nämnde ovan. Fjädringen känns hård men ok (kanske att jag är van från min M3). Stolarna känns däremot lite annorlunda delvis mjukare. Vet inte om det är för att de är nyare eller defacto är mjukare
- Ngt sämre sikt via bakluckefönstret men man vänjer snabbt
- Bilen är invändigt betydligt rymligare där bak, bagaget är grymt bra - en stor anledning till att jag gik ifrån M3
- Halvljuset- och framförallt helljuset, OMG vilken förbättring. Kör inte heljusautomatik av traumatiserade möten med sura lastbilsförare :-)... så inte testat den
- Har tappat 1 SEK i 0-100 ca, så lite av kicken är borta. Detta är väl det största minuset. Sen känner man ju att bilen är högre och inte följer lika bra när man trycker på gasen och samtidigt svänger. MY är inte LIKA ROLIG att köra.
- Den andra nackdelen är svängradien känns ännu lite större ...

- Inte att förglömma att det ingår bio defence funktion, kan ju vara bra i dessa tider...

Sen ska man väl nämna att jag delvis jämför äpplen o päron, en bättre jämdörelse hade ju varit M3 -22 mot MY -22 då jag förstått att även M3 blivit tystare och säkert fått bättre effektivitet...

Till slut, jag älskar denna bilen! Barnen älskar den (ingen skillnad men lite snyggare än M3 enl dom), Frugan älskar bilen då hon äntligen får sitta högt.

MEN M3 är fortf den roligaste bilen. Vem vet i en nära framtid kanske det blir en av varje :-)
Vad har du för fälgstorlek på Y?