Sida 1 av 1
Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 11:27
av Martin E-tron
Tänkte köpa en övergång från stickkontakt till 3-fas uttag för att sedan ladda med den medföljande "lilla boxen" från Tesla, då menar jag den som har stickkontakt om ni hänger med
Om ja förstått det rätt så kan man få ut cirka 3,7 kw när man kör denne i 3-fas uttag.
Frågan är, måste jag ändra i appen vilken amp eller ställer bilen om sig när den känner av vad den får?
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 11:35
av Niklas Z
Har du laddat på samma plats tidigare, från något annat uttag?
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 11:41
av Jaegaern
Bilen brukar märka hur många Ampere den kan dra. Har du gratis laddning via 3-fas, eller finns det bara inga schuko (vanliga) uttag?
Du får 3.6kW med 16A över 1-fas också.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 11:46
av ulfhe
Jag måste använda denna med en övergång till trefaskontakten för att bilen skall ladda med 16 A (3,7 kW).
https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 12:13
av Martin E-tron
Perfekt, det är den ja söker !
Ja kan ladda hos släkten som bor ute i skogen, de har 3 fas uttag nämligen !
I all ära, det finns en liknande kontakt på biltema för 99 kr (ser självklart inte ut sådär men samma funktion )
Risk för att nåt blir knas med den?
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 12:21
av Java
Martin E-tron skrev:
Perfekt, det är den ja söker !
Ja kan ladda hos släkten som bor ute i skogen, de har 3 fas uttag nämligen !
I all ära, det finns en liknande kontakt på biltema för 99 kr (ser självklart inte ut sådär men samma funktion )
Risk för att nåt blir knas med den?
Biltemas passar väl inte i Teslas klump? Eller ska du klippa av schuko och ersätta med enfas blå och sen köra med adaptrar?
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 13:14
av Martin E-tron
Java skrev:Martin E-tron skrev:
Perfekt, det är den ja söker !
Ja kan ladda hos släkten som bor ute i skogen, de har 3 fas uttag nämligen !
I all ära, det finns en liknande kontakt på biltema för 99 kr (ser självklart inte ut sådär men samma funktion )
Risk för att nåt blir knas med den?
Biltemas passar väl inte i Teslas klump? Eller ska du klippa av schuko och ersätta med enfas blå och sen köra med adaptrar?
Japp, min plan
Nä men vadå, biltema e stickkontakt till 3-fas, bara att koppla på
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:04
av jontis
Varför inte köpa en kabel som grejar 3-fas?
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:06
av jonasl
Martin E-tron skrev:
Nä men vadå, biltema e stickkontakt till 3-fas, bara att koppla på
Då får du bara 13A, med adaptern från Tesla för blå CEE får du 16A. Kanske spelar mindre roll dock.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:14
av mikebike
jontis skrev:Varför inte köpa en kabel som grejar 3-fas?
+1
Kostar 3000 och då får du 11 kW.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:37
av kenny
Det KAN ju vara värt också att reda ut om du faktiskt kommer kunna belasta deras uttag med 16A. Man kanske kan anta att dom har minst 20A huvudsäkring förvisso om dom har ett sånt trefas-uttag, men jag vet inte om det är något som är 100% säkert alltid. Dessutom vet man ju inte riktigt hur dom belastar i övrigt osv.
Det är bara något jag tycker oftast inte diskuteras, just det där att det måste ju finnas utrymme för den belastning man tänker sig också.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:52
av mikebike
kenny skrev:Det KAN ju vara värt också att reda ut om du faktiskt kommer kunna belasta deras uttag med 16A. Man kanske kan anta att dom har minst 20A huvudsäkring förvisso om dom har ett sånt trefas-uttag, men jag vet inte om det är något som är 100% säkert alltid. Dessutom vet man ju inte riktigt hur dom belastar i övrigt osv.
Det är bara något jag tycker oftast inte diskuteras, just det där att det måste ju finnas utrymme för den belastning man tänker sig också.
Ja, jag kör 3 x 8 A hemma hos mina föräldrar, det räcker bra eftersom jag laddar hela natten.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 14:59
av jontis
kenny skrev:Det KAN ju vara värt också att reda ut om du faktiskt kommer kunna belasta deras uttag med 16A. Man kanske kan anta att dom har minst 20A huvudsäkring förvisso om dom har ett sånt trefas-uttag, men jag vet inte om det är något som är 100% säkert alltid. Dessutom vet man ju inte riktigt hur dom belastar i övrigt osv.
Det är bara något jag tycker oftast inte diskuteras, just det där att det måste ju finnas utrymme för den belastning man tänker sig också.
Jag kör 3x10A på jobbet om dagarna pga 20A huvudsäkring.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 17:48
av PAK
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 21:00
av Martin E-tron
Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på

Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 21:12
av mikebike
Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på

Blå adapter = enfas "campingkontakt"
Röd adapter = trefas
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 24 mar 2022 21:47
av jonasl
Antagligen det allra billigaste sättet att ladda "tryggare". Jag har också en sådan adapter som jag kört med hemma ibland. Funderar på att bekosta uppsättning av sånt uttag vid elcentralen hos de släktingar vi laddar oftast hos också. Nu kör jag långsamladdning 8A men det skulle ju vara fint att kunna köra 16A vid behov.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 07:23
av martinot
Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på

Med en elbil så är enkel och effektiv laddning prio #1. Skit i resten du räknar upp. Det är fluff.
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Sådant här är viktigare än snygga fälgar eller tonade rutor (tycker jag).
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 07:53
av Martin E-tron
martinot skrev:Martin E-tron skrev:Beställde en blå adapter från Tesla, laddar alltid över natten hos släkten, räcker gott o väl med 3,7 kw då.
Plöjer ner pengar i bilen nu med lackskydd, toningen av rutor samt skyddsfilm på tak, nya fälgar m.m.m.m.m.m.
Nåt måste man spara in på

Med en elbil så är enkel och effektiv laddning prio #1. Skit i resten du räknar upp. Det är fluff.
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Sådant här är viktigare än snygga fälgar eller tonade rutor (tycker jag).
Fluff är det bästa ja vet, IMO
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 09:45
av jonasl
martinot skrev:
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 10:10
av Martin E-tron
jonasl skrev:martinot skrev:
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.
Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adaptern

Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 10:29
av mikebike
Martin E-tron skrev:jonasl skrev:martinot skrev:
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.
Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adaptern

Som sagt, den blå är för enfas och den röda är för trefas.
Re: Ladda med 3-fas uttag
Postat: 25 mar 2022 13:05
av Martin E-tron
mikebike skrev:Martin E-tron skrev:jonasl skrev:martinot skrev:
Första tillbehöret till alla elbilar bör IMO vara en 3-fas mobil EVSE. Är på hotell just nu. Kom sent igår men har nu fullt batteri och förvärmning kupé när jag skall åka iväg. Hade jag kört på min 1-fas Tesla UMC så hade jag inte haft fulladdat batteri, förvärmning av batteripacket och kupé.
Behoven ser verkligen olika ut. Jag trodde jag skulle behöva en sådan men har avvaktat köp för att se om jag saknar den. Än så länge har jag inte gjort det - de platser jag frekvent besöker har inte trefasuttag och vi stannar minst en helg så det funkar fint med Shukoladdning. Enda nackdelen jag upplevt med det är att bilen inte kan förvärma batteriet utan att SoC minskar.
Har laddbox hemma o laddbox på jobbet, klarar mig nog med blåa adaptern

Som sagt, den blå är för enfas och den röda är för trefas.
Bra, för jag har 8 gig i duschen