Sida 1 av 1
Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 19:57
av joel80
Tycker vissa platser har märkligt få laddstolpar eller laddplatser. Kungsholmen mitt i Stockholm är ett sånt! Det finns några få platser i den östra delen, sen är det helt tomt. Och dom platserna som finns är väldigt dyra.. Dom två uteplatserna kostar 25kr/h och de andra är garage-platsen.
Jag jobbar rätt ofta på kungsholmen och skulle vilja kunna destinationsladda under tiden jag parkerar. Normalt betalar jag ungefär 60-75kr för att stå mellan 12-13-tiden till 22-tiden. Skulle jag vilja ladda nu när jag kommer köra hybrid skulle jag behöva betala ca 225-250kr för samma tid/parkering. Jag tycker det är okej att betala extra för laddning, men en extrakostnad på 160-190kr för ca 10kwh är i överkant.

Ja jag vet att ni inte laddas så långsamt, men även folk med en "riktig" elbil kan väl ha behov av en plats där man kan parkera för dagen där man kan ladda.
Hm.. jag är alltså offtopic redan i första inlägget.. det här skulle ju handla om svarta hål:

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 20:06
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:Tycker vissa platser har märkligt få laddstolpar eller laddplatser. Kungsholmen mitt i Stockholm är ett sånt! Det finns några få platser i den östra delen, sen är det helt tomt. Och dom platserna som finns är väldigt dyra.. Dom två uteplatserna kostar 25kr/h och de andra är garage-platsen.
Jag jobbar rätt ofta på kungsholmen och skulle vilja kunna destinationsladda under tiden jag parkerar. Normalt betalar jag ungefär 60-75kr för att stå mellan 12-13-tiden till 22-tiden. Skulle jag vilja ladda nu när jag kommer köra hybrid skulle jag behöva betala ca 225-250kr för samma tid/parkering. Jag tycker det är okej att betala extra för laddning, men en extrakostnad på 160-190kr för ca 10kwh är i överkant.

Ja jag vet att ni inte laddas så långsamt, men även folk med en "riktig" elbil kan väl ha behov av en plats där man kan parkera för dagen där man kan ladda.
Hm.. jag är alltså offtopic redan i första inlägget.. det här skulle ju handla om svarta hål:

Hmm...
Svarta hål i laddinfrastrukturen? Skulle rekommendera ett besök i verkligheten. Alltså utanför "stan"

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 20:35
av joel80
Jo men absolut.. Att jag tar upp Kungsholmen betyder ju inte att det inte är värre på annat håll. Däremot är det märkligt att en så pass central del av en storstad till stor del saknar laddplatser.
Jag gav ett exempel på ett "svart hål" där det känns som att det verkligen missats.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 20:41
av danni
Jag reflekterar mest över hur billig parkering ni verkar ha i Stockholm. Här i Göteborg ligger det överlag på 30-45 kr per timme inne i stan.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 21:06
av chpaulin
danni skrev:Jag reflekterar mest över hur billig parkering ni verkar ha i Stockholm. Här i Göteborg ligger det överlag på 30-45 kr per timme inne i stan.
120kr per dygn är maxtaxan i blå zon i Stockholm, helt överkomligt tycker jag.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 21:11
av thompap
chpaulin skrev:danni skrev:Jag reflekterar mest över hur billig parkering ni verkar ha i Stockholm. Här i Göteborg ligger det överlag på 30-45 kr per timme inne i stan.
120kr per dygn är maxtaxan i blå zon i Stockholm, helt överkomligt tycker jag.
Står man dessutom på alla andra tider än 9-17 på vardagar så är det ju gratis, så OP betalar bara klockan 13-17 (15kr/tim). Detta gäller utanför citykärnan (aka blå biljett).
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 21:14
av danni
Sepåfan. På gatuparkering och stadsägda parkeringar i stan är det 30 kr / h 08-22 på vardagar och 08-15 på lördagar, 2 kr / h övrig tid. Sen finns det privat parkering i innerstan som går upp till 45 kr / h dygnet runt.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 19 nov 2015 21:34
av joel80
Precis.. dom här laddplatserna står inte vid "gatuparkering" där man inte betalar efter kl 17:00 utan det kostar typ hela tiden, och betydligt mer än på gatan precis bredvid.
Jag menar inte att man ska ha något billigare bara för att man har en bil som går att ladda, men att kunna parkera ungefär på samma villkor som de som kör "vanliga" bilar skulle vara trevligt. Resultatet för mig blir att de gånger jag har jobb på Kungsholmen kommer jag inte kunna/vilja ladda, vilket betyder att jag kommer köra de första 45-50km på diesel istället för på el när jag sen ska hem.

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 20 nov 2015 21:54
av LarsL
Återigen helt otroligt va bra ni har det i Stockholm. Billig parkering och dessutom grattis på kvällar och helger. Sen har de en fungerande kollektivtrafik somnästan är gratis. Dessutom är Stocholmare totalt omedvetna om deras förmåner eftersom de inte bryr sig saker som händer utanför stan.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 20 nov 2015 22:15
av Svenssons
Kungsholmen är inget svart hål när det gäller laddplatser jämfört med i det mesta av övriga Sverige både avseende befolkning, biltäthet eller yta. Att ha ett par km till laddare är ju mycket nära.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 21 nov 2015 11:22
av apkungen
Hur ofta använder ni destinationsladdare? De flesta laddar ju hemma och nummer två snabbladdning. Det är väl viktigast för att klara sig? På kungsholmen kan man t.ex stanna vid en Chademo om den funkar för tesla vilket kostar typ 3kr/KWh, överkomligt.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 21 nov 2015 11:39
av bylund
Problemet med det är ju att det blir en extra flytt av bilen. Mycket smidigare att ladda långsamt när den ändå är parkerad, än halvsnabbt och behöva flytta.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 21 nov 2015 17:37
av Leo
Finns väl "två hål i väggen" mest överallt???

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 21 nov 2015 18:02
av bylund
Leo skrev:Finns väl "två hål i väggen" mest överallt???

Alltför sällan där man ändå skulle parkera.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 21 nov 2015 18:09
av danni
Destinationsladdare är väl bra just på destinationer. Jag ska bort över jul, långt bort från alla superchargers och snabbladdare, och är helt beroende av att få tillgång till ett eluttag där vi ska bo för att ta mig tillbaks till civilisationen igen.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 22 nov 2015 11:49
av jans
Stockholms stads hantering av frågan är pinsam. När de avskaffade gratis parkering för elbilar var det för att en utredning visat att en utbyggnad av laddplatser vore en effektivare metod att stödja övergången till elbilar. Av västra kungsholmens c:a 500 garageplatser i stadens regi finns det 0 st. laddplatser.
Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 22 nov 2015 16:35
av Martinen
jans skrev:Stockholms stads hantering av frågan är pinsam. När de avskaffade gratis parkering för elbilar var det för att en utredning visat att en utbyggnad av laddplatser vore en effektivare metod att stödja övergången till elbilar. Av västra kungsholmens c:a 500 garageplatser i stadens regi finns det 0 st. laddplatser.
Det finns alltså lite utrymme för förbättring. Kan trösta med att ni inte är ensamma i frågan

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen
Postat: 26 nov 2015 20:21
av joel80
Jag åkte ner i ett av garagen på kungsholmen och tittade.. Positivt överraskad så ser jag 6 nya platser som inte fanns med på uppladdat. Jag skrev in en uppdatering och laddade upp några bilder.
Uppdaterade också priset då det är relativt billigt efter 18:00. 50kr kl18-00 och 50kr kl00-08.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d&ln=sv-SE