Sida 1 av 1

Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 16 mar 2022 22:00
av dawar
Har jag förstått det rätt att utöver den UMC som följer med vid leverans av ny Tesla numera. Behöver jag för att kunna ladda på schuko i Norge köpa en extra norsk UMC (3500kr + schukoadapter) för att kunna ladda på norskt elnät? Samt en extra 3-fas UMC (6700kr) för att kunna ladda på 3-fas? Båda rätt återkommande laddningsbehov för mig. Eller har jag missuppfattat.. :?

Funderar på en Juice Booster 2 istället som universallösning liggandes i bilen.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 16 mar 2022 22:20
av Nicke Nyfiken
Det räcker att du köper en Norsk 3-fas UMC (6420 nok)
Då kan du ladda både Schuko och 3-fas, både i Sverige och Norge.

Schuko-adaptern du får med bilen ska passa i 3-fas UMCn.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 16 mar 2022 22:36
av Gustafsson
Finns inte mycket “Svensk” trefas i Norge. Vanligt med (16-)32 A enfas via typ2kabeln. Jag använder visserligen min norska UMC för långsamladdning enfas där, men bara för att det råkar vara gratis där jag jobbar och bilen står länge utan att användas. Där det finns trefas med röd handske funkar den svenska UMC med röd adapter men sådan uttag finns inte på så många ställen.
Fundera på om det finns minst typ 2 åtminstone dit du ska- det är tätt mellan laddarna …

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 16 mar 2022 22:45
av dawar
Tack är snabba svar. Mitt återkommande behov ör att kunna ladda 3-fas på röd handske i Sverige i fjällstugan och schuko när jag jobbar i Norge och bilen står längre perioder. Men om det funkar med en Norsk 3-fas UMC och adaptrar till den så är ju problemet löst billigare än vad jag trodde och med färre kablar i bilen. Visste inte att även 3-fas UMC gick att byta och sätta schuko adapter på :)

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 16 mar 2022 23:41
av martinot
dawar skrev:
Tack är snabba svar. Mitt återkommande behov ör att kunna ladda 3-fas på röd handske i Sverige i fjällstugan och schuko när jag jobbar i Norge och bilen står längre perioder. Men om det funkar med en Norsk 3-fas UMC och adaptrar till den så är ju problemet löst billigare än vad jag trodde och med färre kablar i bilen. Visste inte att även 3-fas UMC gick att byta och sätta schuko adapter på :)
Här är ett fint kitt som är smidigare än Tesla UMC, och som är billigare en jouise booster. Kommer med ett gäng olika adaptrar, och skall fungera i norska elsystem också:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 09:46
av Dagfinn
martinot skrev:
dawar skrev:
Tack är snabba svar. Mitt återkommande behov ör att kunna ladda 3-fas på röd handske i Sverige i fjällstugan och schuko när jag jobbar i Norge och bilen står längre perioder. Men om det funkar med en Norsk 3-fas UMC och adaptrar till den så är ju problemet löst billigare än vad jag trodde och med färre kablar i bilen. Visste inte att även 3-fas UMC gick att byta och sätta schuko adapter på :)
Här är ett fint kitt som är smidigare än Tesla UMC, och som är billigare en jouise booster. Kommer med ett gäng olika adaptrar, och skall fungera i norska elsystem också:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Denna var intressant helt tills jag läste följande: "Produkten bör inte användas vid kraftigt regn om inte anslutningen till fordonet kan skyddas. Handtaget är inte 100% vattentätt och garantin gäller inte i händelse av vatteninträngning!"

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 09:59
av Bjelke
:lol:
Fast det står säkert något liknande på dom flesta om man lusläser det finstilta…

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 10:08
av Dagfinn
Bjelke skrev:
:lol:
Fast det står säkert något liknande på dom flesta om man lusläser det finstilta…
Iofs sant, från Teslas manual:
Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 10:09
av Dagfinn
Dagfinn skrev:
Bjelke skrev:
:lol:
Fast det står säkert något liknande på dom flesta om man lusläser det finstilta…
Iofs sant, från Teslas manual:
Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather
Men ifall något skulle gå fel är det väl ett säkrare kort att ha använt Tesla original gissar jag.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 10:16
av Bjelke
Det har du garanterat rätt i, Tesla kan vara rätt kinkiga ibland faktiskt, och då är original bäst…

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 12:37
av martinot
Bjelke skrev:
Det har du garanterat rätt i, Tesla kan vara rätt kinkiga ibland faktiskt, och då är original bäst…
Tror inte man behöver vara så orolig för det.

Skall man följa det slaviskt så kan du aldrig ladda på stan på eller något Typ2-elluttag som inte är Teslas WC. Du kan du heller aldrig snabbladda på CK, Ionity eller någon enda snabbladdare utanför SuC.

Original Tesla UMC är dessutom ökänd för dess dåliga kvalitet och hållbarhet (även om säkert en massa här kommer protestera, och säga att just deras fungerar så här långt).

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 13:48
av Dagfinn
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Det har du garanterat rätt i, Tesla kan vara rätt kinkiga ibland faktiskt, och då är original bäst…
Tror inte man behöver vara så orolig för det.

Skall man följa det slaviskt så kan du aldrig ladda på stan på eller något Typ2-elluttag som inte är Teslas WC. Du kan du heller aldrig snabbladda på CK, Ionity eller någon enda snabbladdare utanför SuC.

Original Tesla UMC är dessutom ökänd för dess dåliga kvalitet och hållbarhet (även om säkert en massa här kommer protestera, och säga att just deras fungerar så här långt).
Känns ju som att detta är liiite annorlunda ändå när själva laddaren sitter i handtaget och denne inte är 100% vattentät.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 13:56
av martinot
Dagfinn skrev:
martinot skrev:

Skall man följa det slaviskt så kan du aldrig ladda på stan på eller något Typ2-elluttag som inte är Teslas WC. Du kan du heller aldrig snabbladda på CK, Ionity eller någon enda snabbladdare utanför SuC.

Original Tesla UMC är dessutom ökänd för dess dåliga kvalitet och hållbarhet (även om säkert en massa här kommer protestera, och säga att just deras fungerar så här långt).
Känns ju som att detta är liiite annorlunda ändå när själva laddaren sitter i handtaget och denne inte är 100% vattentät.
Nu är det inte fråga om en laddare, då de sitter i bilen i detta fallet när man laddar på AC, men lämnar det därhän.

Ingen direkt skillnad i övrigt. Samma sak gäller för Teslas UMC, och väldig liknande varningar/friskrivningar står i dokumentationen för nästan alla kablar och mobila EVSE.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 14:00
av Dagfinn
martinot skrev:

( Nu är det inte fråga om en laddare, då de sitter i bilen i detta fallet när man laddar på AC, men lämnar det därhän. )

Ingen direkt skillnad. Samma sak gäller för Teslas UMC, och väldig liknande varningar/friskrivningar står i dokumentationen för nästan alla kablar.
Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät. Hur som haver, folk får köpa vilken sladd dom vill. Med tanke på priset så är det inte riktigt värt att riskera något för min del även om risken i sig är minimal. Ju mindre man har som kan skapa pajkastning om något inträffar ju bättre.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 14:02
av martinot
Dagfinn skrev:
Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät.
Nej. Det är faktiskt en sak som är en sak som orsakat problem med just Teslas UMC. Vatten kan just riskera att tränga i boxen/klumpen mitt på kabeln om det regnar kraftigt. Det har ju varit en hel del skriverier genom åren kring just det problemet.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 14:07
av Dagfinn
martinot skrev:
Dagfinn skrev:
Jag menade självklart styrelektroniken. På Teslas UMC sitter den som en klump på sladden, och den lär vara tät.
Nej. Det är faktiskt en sak som är en sak som orsakat problem med just Teslas UMC. Vatten kan just riskera att tränga i boxen/klumpen mitt på kabeln om det regnar kraftigt. Det har ju varit en hel del skriverier genom åren kring just det problemet.
Jag har bara hört att den inte ska ligga statisk i en vattenpöl, inte att regn i sig ska vara ett problem. Men du har säkert rätt.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 14:18
av Gustafsson
Tesla har dock långt efter att garantitiden gått ut bytt min UMC när den gick sönder. Jag har tidigare använt min UMC i flera år i alla väder och oftast går det att skydda ”klumpen”, vilken ju sitter i ena änden av kabeln och inte mitt på, med allt ifrån en hink till en Coop-påse typ.
Den är inte jättekänslig, men skadar inte att skydda den.

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 17 mar 2022 15:20
av martinot
Gustafsson skrev:
Tesla har dock långt efter att garantitiden gått ut bytt min UMC när den gick sönder.
Jo, till Teslas favör så har jag förstått att de oftast byter både UMC och WC (inte heller de har så erkänt bra kvalitet) långt efter garantierna gått ut. Kanske de är medvetna om att konstruktionerna inte är de mest stabila.
Gustafsson skrev:
Jag har tidigare använt min UMC i flera år i alla väder och oftast går det att skydda ”klumpen”, vilken ju sitter i ena änden av kabeln och inte mitt på, med allt ifrån en hink till en Coop-påse typ.
Den är inte jättekänslig, men skadar inte att skydda den.
Jo, det är bra förslag att göra det lite säkrare när man har sådana "klumpar" (som jag dock inte gillar själv).

Re: Köpa extra UMC för 3-fas och Norge?

Postat: 24 mar 2022 20:23
av Ilduce77
Jag är helt ny i elbilsvärlden och väntar spänt på leveransen av en model Y..

Jag är en del i Norge vintertid och trodde att jag kunde ladda som vanligt i ett vägguttag där, med sladden som följer med bilen..

Det stämmer alltså inte??