Tellus skrev: ↑20 okt 2023 16:16
Skruvat av 21" sommarhjulen nu på PLAID, gått 1200 mil. Ej snedslitna och drygt 5mm kvar! Dom har väl ca 7mm nya.
M3P som totalt gått 8200 mil har original sommar och vinterdäck fortfarande, sommardäcken drygt 2mm kvar, vinter drygt 3mm kvar. Aldrig gjort hjulinställning.
Fremont for the win!
Läser man trådar om förstörda däck på nya model S så verkar runt 30% klara sig, och 70% förstör däcken.
700 mil, än så länge har inte mönstret slitits jättesnett men ena sidan av däcken (insidan bak) har slitaget betydligt längre ut på mönstret och en uppenbar färgskillnad på mönstret på utsidan som tyder på att det inte nöter jämnt.
Fram är det precis tvärtom.
Ena bakdäcket, andra ser likadant ut men såklart spegelvänt. Sliter mer på insidan.
Ena framdäcket, andra ser lika…Det är uppenbart att det sliter mer runt hörnet på utsidan på bägge framhjul.
Det är extremt uppenbart att det inte är ”Fremont for the Win” utan snarare ”Fremont sucks”.
Det är väl i huvudsak fyra problem som kombineras:
-Fremont suger på att montera ihop bilar. Punkt*.
-Tesla gör en hjulinsetup som kombinerar ”normal” och ”low” så den är inte bra i nåt läge.
-Enligt första punkten så suger Tesla totalt på hjulinställningen så de värden man får är [slumpen] som styr, inte [Professionalism].
-Model S är byggd så att det blir (för) mycket negativ camber speciellt bak i low. Runt 2 grader, vilket är bra på Nordschleife om man har bråttom men mindre bra för däcken till vardags.
På Teslamotorsclub.com finns massor med exempel på hjul som ser ut såhär, och det brukar kanske bara behövas 800-1200 mil eller så innan de tom får punktering.
Det är inte
en bil utan massor. Jag ids inte ens försöka uppskatta hur många poster och bilder om förstörda däck.
En hjulinställning hjälper, det är nästan ett måste för att säkerställa att man inte förstör hjulen. Som jag fattar det tar Tesla noll ansvar för undermålig hjulinställning. Man får stå för de nya däcken och hjulinställningen själv.
I USA är det någon form av garanti på pilot sport 4s, så en del har fått det av Michelin.
Jag övervägde att köpa ett kit med justerbara bärarmar för att seta upp allt ordentligt på en gång, men tydligen har Tesla ibland vägrat reparera annat i USA om bilen inte är orörd.
Jag inväntar att främre halfshafts ska börja skaka ordentligt innan jag gör ngt åt det (förutom hjulinställning som är ett måste, och då inte ska göras sv tesla i normalläget utan i low eftersom bilen automatiskt går i low på landsväg).
Det finns en billig lösning med ett shims som monteras där övre bärarmen sitter i bilen och som minskar negativa cambern med cirka en grad.
N2itive justerbara länkarmar:
https://n2itive.me/
Macsboost shims:
www.macsboost.com/product/macsboost-tes ... palladium/
*[Edit]Höll på glömma asterisken. Teknikern som var här i förrgår och bokstavligen repade min bil menade att min huv som inte sitter snyggt för fem öre knappt går justera för att det övriga på bilen sitter så snett, och att man kommer tvingas leva med det pga att ”Den är ju byggd i Fremont”.