Laddbox kabeldragning?
Postat: 05 mar 2022 21:13
Många kommer tycka detta är en galen fråga så först lite förklaring: huset är avlångt (10-12m) och plats för parkering finns på husets respektive kortsidor. Av olika skäl kommer vi behöva göra i ordning området vid ena kortsidan innan vi kan parkera där, och där är det mest optimalt för parkering. Men tills dess att det är i ordninggjort så får vi använda oss av den andra, mindre optimala kortsidan.
Istället för att montera en laddbox på den mindre optimala kortsidan och sedan böka med att flytta den till den andra mer optimala kortsidan och dessutom behöva laga putsen på den mindre optimala kortsidans fasad (stolpe är inte möjligt av olika skäl, låt oss inte gå in på det, då kommer vi ifrån ämnet) så är alltså frågan om ni har någon idé om hur man ska angripa problemet?
Mitt eget förslag - som jag ännu inte kollat med elektriker - är om det vore möjligt att montera en laddbox inomhus invid centralen i källaren och dra kabel från den till det mindre optimala sidan där man sätter ett uttag på fasaden i form av en hona. I honan sätts då laddkabeln till bilen. När man sen gjort i ordning den mer optimala kortsidan, så dras en ny kabel från laddboxen till den fasaden på samma sätt? Man skulle då kunna installera en brytare som kan ställa om vilket uttag som ska vara aktiverad för laddning? Ev gör man kabeldragningarna i samma seans i stället för att vänta på att göra kortsidorna i ordning, så kan man kanske utnyttja gröna avdraget i ett. Låter detta som en helt sjukt omöjlig lösning?
Det vore intressant att höra era synpunkter!
Istället för att montera en laddbox på den mindre optimala kortsidan och sedan böka med att flytta den till den andra mer optimala kortsidan och dessutom behöva laga putsen på den mindre optimala kortsidans fasad (stolpe är inte möjligt av olika skäl, låt oss inte gå in på det, då kommer vi ifrån ämnet) så är alltså frågan om ni har någon idé om hur man ska angripa problemet?
Mitt eget förslag - som jag ännu inte kollat med elektriker - är om det vore möjligt att montera en laddbox inomhus invid centralen i källaren och dra kabel från den till det mindre optimala sidan där man sätter ett uttag på fasaden i form av en hona. I honan sätts då laddkabeln till bilen. När man sen gjort i ordning den mer optimala kortsidan, så dras en ny kabel från laddboxen till den fasaden på samma sätt? Man skulle då kunna installera en brytare som kan ställa om vilket uttag som ska vara aktiverad för laddning? Ev gör man kabeldragningarna i samma seans i stället för att vänta på att göra kortsidorna i ordning, så kan man kanske utnyttja gröna avdraget i ett. Låter detta som en helt sjukt omöjlig lösning?
Det vore intressant att höra era synpunkter!