Sida 1 av 1
Vill/kan inte ladda
Postat: 05 mar 2022 19:47
av Nikola-Tesla
Hej!
Har min Model 3 inne på omlackering och har fått en gammal Model S (lånebil) under tiden. Det går inte ladda skiten nu. Har knappt 13 mil kvar i batteriet men den vill inte starta ladda. Det står ”Unable to drive. Voltage Supply Too Low”. Vad fan gör jag? Boota om (hur)? Ringa Tesla Assistans?
Hjälp!
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 05 mar 2022 19:48
av ovelundkvist
Ja, ring assistansen.
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 05 mar 2022 19:55
av Nikola-Tesla
Ringer men kommer inte fram.

Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 06 mar 2022 09:06
av Nikola-Tesla
Mirakulöst har jag nu på morgonen fått igång laddningen på den lånebil (Model S) jag fått från Tesla Service Center. Det var också möjligt att få i Drivern och köra (jag rullade några få meter i parkeringsgaraget där den står), men vågar jag ge mig ut med bilen i eftermiddag? Ska köra grabben på fotbollsmatch. Jag antar att det är 12-voltsbattetiet (?) som spökade igår när jag fick felmeddelandet ”Unable to drive. Voltage Supply Too Low.” Systemet pallade inte starta upp. Laddas detta batteri när man är ute och kör, precis som på en fossilbil? Vågar jag ha rattvärme, stolsvärme och fläktar på?
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 06 mar 2022 10:36
av Nicke Nyfiken
Nikola-Tesla skrev:Mirakulöst har jag nu på morgonen fått igång laddningen på den lånebil (Model S) jag fått från Tesla Service Center. Det var också möjligt att få i Drivern och köra (jag rullade några få meter i parkeringsgaraget där den står), men vågar jag ge mig ut med bilen i eftermiddag? Ska köra grabben på fotbollsmatch. Jag antar att det är 12-voltsbattetiet (?) som spökade igår när jag fick felmeddelandet ”Unable to drive. Voltage Supply Too Low.” Systemet pallade inte starta upp. Laddas detta batteri när man är ute och kör, precis som på en fossilbil? Vågar jag ha rattvärme, stolsvärme och fläktar på?
12V-batteriet laddas när det behövs, oavsett om bilen är parkerad eller kör. Så det funkar inte alls som på en fossilare.
Jag hade inte vågat använda bilen med de problemen du beskriver. Ring Tesla vägassistans så fixar de en annan bil.
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 19 maj 2024 13:04
av Remuz
Efter SuC igår körde jag till stan och när jag parkerade fick jag Low voltage. Assistans felsökte Remote och jag lyckades få in tow mode innan bilen dig helt med svarta skärmar. 3h senare hade jag bärgats till Segeltorp. Model S 2015.
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 19 maj 2024 14:45
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev: ↑19 maj 2024 13:04
Efter SuC igår körde jag till stan och när jag parkerade fick jag Low voltage. Assistans felsökte Remote och jag lyckades få in tow mode innan bilen dig helt med svarta skärmar. 3h senare hade jag bärgats till Segeltorp. Model S 2015.
Hade samma felvarningar på min Model S 2014.
Blev byte av HV-batteri.
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 19 maj 2024 15:19
av Remuz
Nicke Nyfiken skrev: ↑19 maj 2024 14:45
Remuz skrev: ↑19 maj 2024 13:04
Efter SuC igår körde jag till stan och när jag parkerade fick jag Low voltage. Assistans felsökte Remote och jag lyckades få in tow mode innan bilen dig helt med svarta skärmar. 3h senare hade jag bärgats till Segeltorp. Model S 2015.
Hade samma felvarningar på min Model S 2014.
Blev byte av HV-batteri.
Vad kostar det? Gissar att min försäkring tar cirka noll av den kostnaden och bilen är väl värd runt 250k…
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 19 maj 2024 15:34
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev: ↑19 maj 2024 15:19
Nicke Nyfiken skrev: ↑19 maj 2024 14:45
Remuz skrev: ↑19 maj 2024 13:04
Efter SuC igår körde jag till stan och när jag parkerade fick jag Low voltage. Assistans felsökte Remote och jag lyckades få in tow mode innan bilen dig helt med svarta skärmar. 3h senare hade jag bärgats till Segeltorp. Model S 2015.
Hade samma felvarningar på min Model S 2014.
Blev byte av HV-batteri.
Vad kostar det? Gissar att min försäkring tar cirka noll av den kostnaden och bilen är väl värd runt 250k…
Jag hade några månader kvar på den 8-åriga batterigarantin när det hände, så det kostade ingenting. Fick bara betala för ett nytt 12V-batteri eftersom det blev förstört när det blev helt urladdat, precis som du beskrev med svarta skärmar.
Hoppas att det är ett annat fel på din bil om du inte har garanti/försäkring. Men felkoderna är som sagt de samma.

Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 19 maj 2024 16:12
av Remuz
Jag har ingen garanti, försäkring har jag men den lär skriva av det mesta på ett 9år gammalt batteri. Har även solidgaranti från riddermark men den lär inte heller gälla batteriet
Edit: WC verkar ta 20% av kostnad för batteri. Solidförsäkring friskriver sig från allt. Börjar lite undra varför jag betalt 2000kr/mån för försäkring

Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 10:51
av Remuz
290.000kr kostar det att laga
Vatten i batteri och bakre motor. Ska se om jag kan hävda dolda fel mot riddermark. Knappast så att allt detta kommit på 800mil och 5.5mån…
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 14:25
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev: ↑23 maj 2024 10:51
290.000kr kostar det att laga
Vatten i batteri och bakre motor. Ska se om jag kan hävda dolda fel mot riddermark. Knappast så att allt detta kommit på 800mil och 5.5mån…
Usch va trist.
Det är samma fel som det var på mitt batteri.
Och jag fick byta motorn bak 5-6 månader före, också på grund av vatten. Det gick också på 8-års garantin för mig.
Svintrist när garantin gått ut.

Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 16:20
av nek0
Remuz skrev: ↑23 maj 2024 10:51
290.000kr kostar det att laga
Vatten i batteri och bakre motor. Ska se om jag kan hävda dolda fel mot riddermark. Knappast så att allt detta kommit på 800mil och 5.5mån…
Fel som visar sig de två första åren
En annan stor ändring i den nya konsumentköplagen som trädde i kraft 1 maj 2022 är att den så kallade ”sexmånadersregeln” som innebär att fel som konsumenten klagar på under det första halvåret ska antas ha funnits vid köpet, utökas till en tvåårsperiod. Detta innebär att fel som uppstår inom de första två åren från leveransen ska anses ha funnits vid leveransen om du som säljare inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varan eller felets art. Det innebär att både typen av vara och typ av fel har betydelse för om felet anses vara ett så kallat ursprungligt fel eller inte.
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 16:36
av Remuz
Tack nek0, detta visste jag inte. Riddermark hänvisar till solidgaranti som friskriver sig från allt som har med batteri att göra, men nu har jag matat in allt från tesla i ett skitkrångligt formulär och väntar på svar.
Tesla kräver att jag flyttar bilen senast måndag eftermiddag (från SC Segeltorp) om den inte ska repareras. Kan ju bli en utmaning då det mer eller mindre är 2.5ton brevpress just nu
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 16:40
av nek0
Remuz skrev: ↑23 maj 2024 16:36
Tack nek0, detta visste jag inte. Riddermark hänvisar till solidgaranti som friskriver sig från allt som har med batteri att göra, men nu har jag matat in allt från tesla i ett skitkrångligt formulär och väntar på svar.
Tesla kräver att jag flyttar bilen senast måndag eftermiddag (från SC Segeltorp) om den inte ska repareras. Kan ju bli en utmaning då det mer eller mindre är 2.5ton brevpress just nu
Det kan exempelvis vara att företaget har skrivit att reklamationsrätten endast är ett år. Om det står så i avtalet så gäller konsumentköplagen. Oberoende av vad ett företag skriver i sina avtal kan de inte avskriva sig konsumentens rättigheter utifrån lagen
https://synega.se/advokat/konsumentk%C3%B6plagen/
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 23 maj 2024 16:43
av nek0
nek0 skrev: ↑23 maj 2024 16:40
Remuz skrev: ↑23 maj 2024 16:36
Tack nek0, detta visste jag inte. Riddermark hänvisar till solidgaranti som friskriver sig från allt som har med batteri att göra, men nu har jag matat in allt från tesla i ett skitkrångligt formulär och väntar på svar.
Tesla kräver att jag flyttar bilen senast måndag eftermiddag (från SC Segeltorp) om den inte ska repareras. Kan ju bli en utmaning då det mer eller mindre är 2.5ton brevpress just nu
Det kan exempelvis vara att företaget har skrivit att reklamationsrätten endast är ett år. Om det står så i avtalet så gäller konsumentköplagen. Oberoende av vad ett företag skriver i sina avtal kan de inte avskriva sig konsumentens rättigheter utifrån lagen
https://synega.se/advokat/konsumentk%C3%B6plagen/
Kan man avtala bort reklamationsrätten?
Tidigare: Konsumentköplagen gällde bara för varor. Exempel: Tidigare var vi konsumenter utlämnade till säljarna avtalsvillkor (ofta med långa krångliga och finstilta texter). Men nu kan inga villkor i världen avtala bort dina rättigheter enligt konsumentköplagen!
https://www.sverigeskonsumenter.se/vad- ... r-du-veta/
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 24 maj 2024 12:06
av Remuz
Riddermark flyttar bilen från tesla till sig. Verkar dock som jag får betal teslas felsökning 4600kr
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 24 maj 2024 12:28
av roffe_s
Remuz skrev: ↑23 maj 2024 10:51
290.000kr kostar det att laga
Vatten i batteri och bakre motor. Ska se om jag kan hävda dolda fel mot riddermark. Knappast så att allt detta kommit på 800mil och 5.5mån…
Ptjaa, då lär Du stå inför en situation att hävda ”ursprungligt fel”, d v s att läckage funnits redan när Du förvärvade bilen. Och då kokar det ned till beskrivningen etc av bilen inför köpet.
Mina grannar förlorade precis en tämligen väl driven process i ARN vs en stor bilfirma som misslyckats med en reparation av deras bil. Lärdomen av den processen är väl att regelverket är rätt snårigt och bevisbördan ur konsumentens synpunkt inte riktigt hanteras lika stringent som man kanske skulle ha önskat.
Men lycka till med Ditt case, det inger väl i alla fall ett visst hopp att de erbjuder sig ställa bilen hos dem.
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 31 maj 2024 16:15
av Remuz
Riddermark tar på sig det och gör återköp med avdrag för körda mil och användande. Får se vad jag får tillbaka. Beställde en polestar 2 via jobbet
Re: Vill/kan inte ladda
Postat: 31 maj 2024 16:45
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev: ↑31 maj 2024 16:15
Riddermark tar på sig det och gör återköp med avdrag för körda mil och användande. Får se vad jag får tillbaka. Beställde en polestar 2 via jobbet
F-n va gott!
Skönt att det finns några bra/seriösa begagnade bilhandlare.
Grattis till nya bilen (när du får den)
