Sida 1 av 1

DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 19:00
av martinot
Positivt att media börjar att skriva artiklar om att använda elbilar praktiskt. Här en från DN om hur man bäst laddar sin elbil. Tycker det är bra att de berör ämnet.

https://www.dn.se/motor/sa-undviker-du- ... rlusterna/

Vissa råd känns rätt, men vissa lite mer tveksamma. Vad tycker ni?

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 19:06
av Dexter86
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 19:11
av Teslaspolen
Dexter86 skrev:
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars
Känns som artikeln saknar lite andra råd att falla tillbaka på. Jag laddar alltid utomhus, varken jag själv eller någon bekant/släkting i närheten har varmgarage. Men då ska man ju se till att ladda rejält på ett svep med relativt hög effekt istället för att småladda lite då och då.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 19:25
av Off Grid Byggaren
Skulle jag följa rådet att ladda direkt när jag kommer hem med varmt batteri så skulle det bli en väldigt kostsam effektavgift på min elräkning.

Audi e-tron värmer ju batteriet när jag åker på morgonen, så att ladda färdigt strax innan avresa är för mig betydligt gynsammare.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 21:41
av Esterox
Teslaspolen skrev:
Dexter86 skrev:
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars
Känns som artikeln saknar lite andra råd att falla tillbaka på. Jag laddar alltid utomhus, varken jag själv eller någon bekant/släkting i närheten har varmgarage. Men då ska man ju se till att ladda rejält på ett svep med relativt hög effekt istället för att småladda lite då och då.
Rätt intressant fenomen faktiskt. Att man köper bilar för över miljonen men att skaffa sig ett varmgarage på tomten för ca 200-300 k är svårt för många.
Nu menar jag det som bor i egen villa och har tomt som det kan göra vad det vill på. Inte lägenhetsinnehavare eller radhus människor.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 22:05
av Nicke Nyfiken
Esterox skrev:
Teslaspolen skrev:
Dexter86 skrev:
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars
Känns som artikeln saknar lite andra råd att falla tillbaka på. Jag laddar alltid utomhus, varken jag själv eller någon bekant/släkting i närheten har varmgarage. Men då ska man ju se till att ladda rejält på ett svep med relativt hög effekt istället för att småladda lite då och då.
Rätt intressant fenomen faktiskt. Att man köper bilar för över miljonen men att skaffa sig ett varmgarage på tomten för ca 200-300 k är svårt för många.
Nu menar jag det som bor i egen villa och har tomt som det kan göra vad det vill på. Inte lägenhetsinnehavare eller radhus människor.
Varför ska man bygga ett varmgarage för att man köper en dyr bil?
Bilar är designade för att vara utomhus, även om de är dyra.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 18 feb 2022 23:12
av [JM]
Om man kör in bilen som är blöt med saltvatten från gatan i varmgaraget så rostar den snabbare än om den står kvar ute i kylan.

Elpriset ser normalt ut som bilden nedan.
Jag föredrar att ladda för minde än 20öre/kwh än när jag kommer hem från jobbet kl 18 när priset är som högst och får betala över 1kr/kwh.
5ggr dyrare.

Applåder för bra tips.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 04:21
av expat
Nicke Nyfiken skrev:
Esterox skrev:
Teslaspolen skrev:
Dexter86 skrev:
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars
Känns som artikeln saknar lite andra råd att falla tillbaka på. Jag laddar alltid utomhus, varken jag själv eller någon bekant/släkting i närheten har varmgarage. Men då ska man ju se till att ladda rejält på ett svep med relativt hög effekt istället för att småladda lite då och då.
Rätt intressant fenomen faktiskt. Att man köper bilar för över miljonen men att skaffa sig ett varmgarage på tomten för ca 200-300 k är svårt för många.
Nu menar jag det som bor i egen villa och har tomt som det kan göra vad det vill på. Inte lägenhetsinnehavare eller radhus människor.
Varför ska man bygga ett varmgarage för att man köper en dyr bil?
Bilar är designade för att vara utomhus, även om de är dyra.
Bekvämlighet, man har alltid en isfri bil. Regnar eller snöar det det, inga problem, inget apptryckande och väntande bara att sätta sig i bilen. Har man handlat när det är regn och rusk, inga problem man tar det lugnt med sina matkassar/barn. Ser med förvåning på folk som lägger miljontals kronor på ett så fint hus som möjligt, sen står bilen utomhus, möjligen under en carport.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 04:59
av LarsL
expat skrev:
Bekvämlighet, man har alltid en isfri bil. Regnar eller snöar det det, inga problem, inget apptryckande och väntande bara att sätta sig i bilen. Har man handlat när det är regn och rusk, inga problem man tar det lugnt med sina matkassar/barn. Ser med förvåning på folk som lägger miljontals kronor på ett så fint hus som möjligt, sen står bilen utomhus, möjligen under en carport.
Du har inte elbil eller Tesla? Bilen värmer sig ju med schemalagd automatik, har inte skrapat bil på åratal.

Skulle jag ha varmgarage så skulle inte bilen stå i det är jag övertygad om.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 06:45
av Dinsdale
Det hör inte till ovanligheten att de som har garage använder detta som förvaring av alla möjliga och omöjliga prylar förutom just bilen har jag noterat.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 09:24
av expat
LarsL skrev:
expat skrev:
Bekvämlighet, man har alltid en isfri bil. Regnar eller snöar det det, inga problem, inget apptryckande och väntande bara att sätta sig i bilen. Har man handlat när det är regn och rusk, inga problem man tar det lugnt med sina matkassar/barn. Ser med förvåning på folk som lägger miljontals kronor på ett så fint hus som möjligt, sen står bilen utomhus, möjligen under en carport.
Du har inte elbil eller Tesla? Bilen värmer sig ju med schemalagd automatik, har inte skrapat bil på åratal.

Skulle jag ha varmgarage så skulle inte bilen stå i det är jag övertygad om.
Jo, jag har en elbil, dock inte en Tesla och jag kan förvärma min också om jag vill med en app.
Men du kan inte gå till en varm isfri bil närhelst du vill eller ha det varmt och skönt när du lastar i/ur bilen.
Håller du inte med om att det är skönt att bilen står inomhus i ett garage när man handlar i ett affärscentrum, i stället för att stå utomhus i ett eländigt väder

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 09:35
av LarsL
expat skrev:
Jo, jag har en elbil, dock inte en Tesla och jag kan förvärma min också om jag vill med en app.
Men du kan inte gå till en varm isfri bil närhelst du vill eller ha det varmt och skönt när du lastar i/ur bilen.
Håller du inte med om att det är skönt att bilen står inomhus i ett garage när man handlar i ett affärscentrum, i stället för att stå utomhus i ett eländigt väder
Inte 300 000kr värt. Om jag hade ett varmgarage skulle jag använda det som verkstad inte för att ladda bilen i.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 09:37
av Teslaspolen
Nu handlade det som sagt om laddförluster, och att värma ett garage endast för bilen torde vara ett stort slöseri med el jämför emot förlusten som sker vid uppvärmning av batteriet för att ladda det.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 11:05
av martinot
expat skrev:
Jo, jag har en elbil, dock inte en Tesla och jag kan förvärma min också om jag vill med en app.
Men du kan inte gå till en varm isfri bil närhelst du vill eller ha det varmt och skönt när du lastar i/ur bilen.
Håller du inte med om att det är skönt att bilen står inomhus i ett garage när man handlar i ett affärscentrum, i stället för att stå utomhus i ett eländigt väder
Det beror på.

För vår diesel så kanske ett varmgarage hade varit bra, för den tar 25-30 minuter att bi varm (och har inte heller fjärrstartapp).

För vår elbil som oftast blir varm på 5-6 minuter så är det ingen issue. Hade jag haft garage hade jag nog inte ens orkat köra in och ut ur garaget. Hade troligen inte varit värt det böket.

När jag handlar på affärer så ställer jag mig utomhus när in/ut-gången. Orkar aldrig parkera i garage (om det ens finns så är det nästan alltid kallgarage). När jag står i kassakön så slår jag på värmen i bilen.

Sedan handlar jag få gånger per år i affärscentrum. Handlar det mesta på nätet, och åker till mer lokala matbutiker för att handla mat (och hämta paket jag beställt på nätet).

Det är det som fördelen med elbilen; jag kan parkera var som helst (på de flesta platser finns inte varmgarage att välja på), och alltid ha varm bil.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 11:10
av martinot
Teslaspolen skrev:
Nu handlade det som sagt om laddförluster, och att värma ett garage endast för bilen torde vara ett stort slöseri med el jämför emot förlusten som sker vid uppvärmning av batteriet för att ladda det.
En mycket bra poäng. Skulle troligen kosta mycket mer i elförbrukning. Där kan man snacka om uppvärmningsföruster.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 12:21
av tor-ake
Som oftast beror det på ett antal faktorer om något är nettonytta eller inte.

Kör man ofta och mycket, och bor i ett klimat där det ofta blir is och snö på bilen är det energimässigt fördelaktigt med garage. Man behöver inte ha så varmt i garaget heller, räcker med ett tiotal grader över utomhustemperaturen eller några plusgrader för att hålla torrt och isfritt. Garage på 30kvm kanske drar en tiondel av vad ett hus på 150kvm tar eller säg 5-10kWh/dag i uppvärmning. Om man laddar ett 100kWh batteri fullt under ett dygn så räcker teoretiskt bara spillvärmen från laddningen för att värma upp garaget den dagen.

Att förvärma bilen på vintern utan garage brukar ta i snitt 2kWh per gång på min model 3, så om jag slipper förvärma 3-5 ggr på en dag så är energin intjänad där med.

Om jag varit på en längre tur och snabbladdat är temperaturen i packet 20 grader, vilket också hjälper till att hålla garaget varmt istället för att vaska bort energin.

Sommartid är det väldigt praktiskt att låta familjen parkera sina cyklar, mopeder, gräsklippare m.m. i garaget så man slipper krångla med att låsa och kedja fast dem.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 12:37
av Nicke Nyfiken
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Esterox skrev:
Teslaspolen skrev:
Dexter86 skrev:
Ladda inte när batteriet är kallt.
Ladda inte utomhus i minusgrader.

Blir lätt i Sverige om man bor i lägenhet och inte har garage mellan typ november och mars
Känns som artikeln saknar lite andra råd att falla tillbaka på. Jag laddar alltid utomhus, varken jag själv eller någon bekant/släkting i närheten har varmgarage. Men då ska man ju se till att ladda rejält på ett svep med relativt hög effekt istället för att småladda lite då och då.
Rätt intressant fenomen faktiskt. Att man köper bilar för över miljonen men att skaffa sig ett varmgarage på tomten för ca 200-300 k är svårt för många.
Nu menar jag det som bor i egen villa och har tomt som det kan göra vad det vill på. Inte lägenhetsinnehavare eller radhus människor.
Varför ska man bygga ett varmgarage för att man köper en dyr bil?
Bilar är designade för att vara utomhus, även om de är dyra.
Bekvämlighet, man har alltid en isfri bil. Regnar eller snöar det det, inga problem, inget apptryckande och väntande bara att sätta sig i bilen. Har man handlat när det är regn och rusk, inga problem man tar det lugnt med sina matkassar/barn. Ser med förvåning på folk som lägger miljontals kronor på ett så fint hus som möjligt, sen står bilen utomhus, möjligen under en carport.
Du får nog fortsätta vara förvånad, eftersom folk inte tycker det finns någon rimlig anledning att ha en bruksbil i varmgarage. Folk kommer fortsätta bygga fina hus utan varmgarage. Och de som bygger varmgarage har ytterst sällan sin bruksbil där ändå.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 12:40
av martinot
Beror säkert på var man bor. Bor man i södra Sverige som vi gör, så lär vi knappast tjäna in uppvärmning av ett stort garage för minst två bilar. Dessutom måste man se till helhetsekonomin; vad kostar det inte att bygga ett varmgarage för två bilar, och med tomtpriser som är oftast galet höga per kvm?

Minst ett par hundra tusen, och säkert nästan en halvmille skulle jag tippa på. Bara där så får man nog rätt många kWh för pengarna (även med dagens höga elpriser).

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 13:34
av expat
LarsL skrev:
expat skrev:
Jo, jag har en elbil, dock inte en Tesla och jag kan förvärma min också om jag vill med en app.
Men du kan inte gå till en varm isfri bil närhelst du vill eller ha det varmt och skönt när du lastar i/ur bilen.
Håller du inte med om att det är skönt att bilen står inomhus i ett garage när man handlar i ett affärscentrum, i stället för att stå utomhus i ett eländigt väder
Inte 300 000kr värt. Om jag hade ett varmgarage skulle jag använda det som verkstad inte för att ladda bilen i.
Mitt garage är på 70 kvadrat och hopbyggt med huset, så jag använder det till bägge delarna.
Men som jag sa innan så handlar det om bekvämlighet, inte nödvändigtvis kronor och ören.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 13:47
av LarsL
För min dotters moped hade ett varmgarage varit bra. Eftersom batteriet inte har värmare så gör det rätt stor skillnad om det är varmt eller kallt i garaget. Nu har jag försökt lösa det med värmeplatta emot batteriet, vilket tycks funka. Blir ju ortroligt mycket mer energieffektivt att bara värma batteriet och lättare än att bära in det.

Re: DN: Så undviker du de stora laddförlusterna

Postat: 19 feb 2022 19:09
av martinot
expat skrev:
Mitt garage är på 70 kvadrat och hopbyggt med huset, så jag använder det till bägge delarna.
Men som jag sa innan så handlar det om bekvämlighet, inte nödvändigtvis kronor och ören.
Jag tycker det är rätt bekvämt att slippa kör in/ur garage. :)

Men det sagt så handlade ju artikeln om kronor och ören, det var ju lite den poängen som DN gjorde.