Sida 1 av 6
Elbåt
Postat: 13 nov 2015 16:52
av +46
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 16:53
av Martinen
Kul.
Finns det Superchargers i hamnarna?
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 17:03
av +46
Martinen skrev:Kul.
Finns det Superchargers i hamnarna?
Nja, det dröjer nog, men bra 3-fas laddning finns ofta på de flesta marinor och båtklubbar.
Och vem skulle kunna neka denna skönhet lite gratis laddning

Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 18:18
av Bengt
Den här är också intressant, Made in Lidingö....
http://candelaspeedboat.com/
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 18:24
av +46
+1
Mer el till båtfolket!
Har själv lite svårt att totalt snöa in på bilar när det finns båtar

Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 18:26
av apkungen
Coolt. Skulle va kul att veta vad de har för batterier, storlek, effekt och laddmöjligheter.
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 18:36
av +46
apkungen skrev:Coolt. Skulle va kul att veta vad de har för batterier, storlek, effekt och laddmöjligheter.
Det här gäller för "Lidingöbåten" enligt deras hemsida:
LOA: 7,50 m
Width: 2,50 m
Range ~ 60 nautical miles ( 70 US miles)
Motor: 42 kW
Battery: 40 kWh Lithium ion NMC
Forward foil: Automatic fully retractable double wing
Aft foil: Automatic fully retractable stabilization wing
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 20:16
av apkungen
Sign me up!

Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 20:40
av +46
Börjar bli mer och mer sugen på att dra igång ett båtprojekt på allvar. Förebilden ska vara en Buster eller Ockelbo.
Tror att det finns en jättemarknad för eldrivna bruksbåtar i skärgården som klarar cirka 20 -30 distansminuter på en laddning.
Re: Elbåt
Postat: 13 nov 2015 22:57
av Daoops
Najs. Tänk vad fint det blir när Tesla och något senare även BYD och LG Chem spottar ut sig sådana mängder batterier att det bara är att gå och hämta dom för nån dollarhundring per kWh. Och kanske ännu mindre.
Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 12:52
av apkungen
Daoops skrev:Najs. Tänk vad fint det blir när Tesla och något senare även BYD och LG Chem spottar ut sig sådana mängder batterier att det bara är att gå och hämta dom för nån dollarhundring per kWh. Och kanske ännu mindre.
Aa, om inte det finns en bra elbåt innan det så bygger jag nog en själv

Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 13:04
av Peter Holm
Sätt en sådan här på den befintliga båten.
http://www.torqeedo.com
Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 20:21
av apkungen
Såg den. Verkar grym men dyr
Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 21:07
av +46
Fler som erbjuder eldrift till båtfolket
http://greenstarmarine.se
Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 21:52
av bylund
En del sightseeingbåtar på kanalerna i Amsterdam är elektriska. Den glade skepparen berättade att det räckte att ladda över natten för en dags sightseeing. En natt glömde de ladda, men det räckte ändå hela nästa dag.
Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 22:07
av danni
Här i Göteborg har vi en eldriven städbåt på älven. Den heter Ren-Ström

Re: Elbåt
Postat: 14 nov 2015 22:15
av +46
Första gången jag såg en Cigarette i vekligheten var jag en tonåring. Ända sedan dess har den haft en en speciell plats i mitt hjärta. Häftigare offshore båt är svårt att hitta.
Kul att de nu också har världens snabbaste båt med eldrift.
http://teknikensvarld.se/cigarette-amg- ... at-119357/
Re: Elbåt
Postat: 16 nov 2015 20:00
av Teslaspolen
Själva har vi en liknande som den här tillsammans med eka
Räknas den?

Re: Elbåt
Postat: 16 nov 2015 21:04
av +46
Teslaspolen skrev:Själva har vi en liknande som den här tillsammans med eka
Räknas den?

Funkar perfekt till att driva en eka eller att hålla isfritt runt bryggan

Re: Elbåt
Postat: 27 dec 2015 07:10
av Laban
Eftersom jag är i båtköpar tankar nu så har jag även googlat en hel del om elbåtar (förutom de båtar jag mest troligt kommer att köpa) under hösten, vintern. Candelan är intressant men inte direkt en familjebåt, vilket jag är ute efter. Candela arbetar iofs på 2 andra prototyper/modeller så det ska bli väldigt intressant att se vad de kommer med, även om jag antar att det lär dröja några år innan dessa modeller finns på marknaden.
Jag behöver mer av en dagsfärdsbåt med en räckvidd på 50-60 sjömil som mest, den vanliga turen ut till stugan är ca 22 sjömil tur och retur. Men vill också ha möjlighet till någon enstaka övernattning, en ex båt är:
Den typen av båt (MV 6600, 6.6m lång, Candelan är 7.5m) borde gå att elektrifiera om man kör på bärplan. Sen får man förstås ta hänsyn till att en båt med överbyggnad och allt som hör till också blir lite tyngre.
De familjebåtar jag hittat med eldrift är:
http://www.livetombord.se/artiklar/arti ... ft/?page=2
Bavaria har en laddhybrid:
http://www.bavariasverige.se/motorbatar ... -hybrid/33
Den kan köras i upp till 3 knop på endast solpanelerna, i 4 knop på batterier får man en räckvidd på ca 20 sjömil. Och den har ett batteripack på ~11 kWh, med ett "Tesla" pack på 90 kWh så skulle man alltså få en räckvidd på ca 160 sjömil, om än då i 4 knop. I 7 knops fart vid dieseldrift får man en räckvidd på 700 sjömil, den drar då 0.57 liter/sjömil. Omvandlat till kWh blir det 5.58 kWh/sjömil. Tror nog man kan ta det genom 3 och då får man 1.86 kWh/sjömil, kanske enklare att avrunda det till 2 kWh/sjömil. Ett 90 kWh pack ger då en räckvidd på 45 sjömil. Helt ok med tanke på storleken på båt.
Båda dessa är stora familjebåtar på 10 m ska väl då nämnas.
Ska man sammanfatta det så får man nog hålla sig till lägre hastigheter eller acceptera hyfsat kort räckvidd om man vill ha en vanlig stor planande familjebåt med marschfart på 20 knop. Eller vänta på att bärplanstekniken (candela ex) slår igenom även på familjebåtar

Re: Elbåt
Postat: 27 dec 2015 11:24
av ovelundkvist
Men en eller två Torqueedo Deep Blue borde väl funka rätt bra på en dagfärdsbåt redan idag?
http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/deep-blue
Re: Elbåt
Postat: 27 dec 2015 11:48
av Laban
Fungerar gör det kanske, men räckvidd kontra pris blir ingen höjdare. De tar ex 14 899 € för ett 12.8 kWh batteri. Med det priset får man acceptera väldigt låg hastighet alternativt extremt kort räckvidd.
Candelan som har ca 60 sjömils räckvidd i 25 knop skulle enligt tillverkaren förbruka ca 0.27l/sjömil om den hade en bensinmotor. Och den har ett 40 kWh NMC batteri. Det är väldigt låg förbrukning jämfört med en normal familjebåt , även de som är 6-7m. MV 6600 som jag nämnde förbrukar 1.1l/sjömil i marschfart på 23-24 knop. Så ska det blir någon räckvidd att tala om så får batterierna inte kosta som Torqeedos samt att man måste göra väldigt bränslesnåla skrov, bärplan.
Men det verkar hända saker där, ex då bärplan men även mer "normala" varianter som
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/p ... ation.html. Så även inom båtvärlden så rör det på sig när det gäller elektrifiering. Vad jag förstår har ex Bavarian sålt rätt bra. Och det med ett förhållandevis litet batteri. Skulle inte förvåna mig om det snart kommer någon ny version där man har ett låt säga 50+ kWh batteri istället för 11 kWh.
Re: Elbåt
Postat: 27 dec 2015 13:41
av ovelundkvist
Jo, det är ju Torqueedos batteri som är det dyra, så med sjunkande batteripriser bör utvecklingen kunna komma igång!
Re: Elbåt
Postat: 28 dec 2015 08:23
av Laban
Ett problem är väl att båttillverkarna inte gör speciellt stora serier så det kan inte ringa LG Chem och säga "jag vill köpa batterier för 145$/kWh precis som GM gör".
Med tanke på Torqeedos priser så kan man tänka sig att det är hänvisade till ex :
http://www.batteryspace.com/limnni-2665 ... -ndgr.aspx
Det går 70 av dessa celler/kWh vilket ger 627$/kWh. Och det är på cellnivå.
Re: Elbåt
Postat: 28 dec 2015 16:33
av malkolmen
Jag har en idé på en hybridbåt. Då menar jag segel-elhybrid. Seglet behövs nog bara i början tills folk fattar att man kan lita på räckvidden hos batteriet, men tänk hur bra det skulle vara. När batteriet kommer under ca 10% - 5% användbar laddning kan man ju hissa upp seglet och använda elmotorn som en liten generator, asså att man har lite regenerative braking hela tiden.
Jag är redo för kapitalinvesteringar, PM:a för bankkonto
