Sida 1 av 2
Val av laddbox för MY
Postat: 07 feb 2022 12:44
av ocb200
Försöker läsa på vilken laddbox jag ska välja till min MY men har inte riktigt förstått det där med knapp på sladden.
Är det bara Teslas WC som har det? Och om men inte har en sån måste man använda appen eller gå in i bilen för att avsluta pågående laddning?
Det låter i såfall som en knapp gör det mycket enklare?
Och fungerar Tibber bra ihop med den laddaren för att kunna ladda när elpriset är lågt på natten?
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 07 feb 2022 12:48
av frippe
ocb200 skrev:Försöker läsa på vilken laddbox jag ska välja till min MY men har inte riktigt förstått det där med knapp på sladden.
Är det bara Teslas WC som har det? Och om men inte har en sån måste man använda appen eller gå in i bilen för att avsluta pågående laddning?
Det låter i såfall som en knapp gör det mycket enklare?
Och fungerar Tibber bra ihop med den laddaren för att kunna ladda när elpriset är lågt på natten?
En box som inte har fast kabel, där kan du själv välja vilken kabel du ska köpa till och då köpa en kabel med teslaknapp på handtaget. T.ex. går det utmärkt att göra till en Easee box. Här har du lite förslag på kabel:
viewtopic.php?f=61&t=25737
I bilen kan du ställa när den ska börja ladda, eller när du ska ha den färdigladdad. Med de inställningarna ser inte jag behovet av TIbber, men det är så klart en smaksak.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 07 feb 2022 12:59
av slugger75
ocb200 skrev:Försöker läsa på vilken laddbox jag ska välja till min MY men har inte riktigt förstått det där med knapp på sladden.
Är det bara Teslas WC som har det? Och om men inte har en sån måste man använda appen eller gå in i bilen för att avsluta pågående laddning?
Det låter i såfall som en knapp gör det mycket enklare?
Och fungerar Tibber bra ihop med den laddaren för att kunna ladda när elpriset är lågt på natten?
Du behöver inte Tibber. Du kan ha valfritt elbolag som erbjuder timdebitering. Sen kan du använda t.ex. gratisappen Gridio som känner av när elpriset är lägst och laddar då.
Tesla WC har några stora fördelar. Den är billig, den har en inbyggd knapp på sladden, det blir förhoppningsvis inte något strul om något händer med laddboxen som sabbar Teslan. Mycket av automatiken går att ställa in i Tesla-appen, annat kan du som sagt använda t.ex. Gridio till.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 07 feb 2022 13:03
av ocb200
Tack för snabba svar
Då låter det som om tesla är ett enkelt och bra alternativ!
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 09 feb 2022 00:09
av Jonthe83
Valet mellan Tesla eller easee finns inget rakt svar på. Det handlar om vilken typ av människa du är och hur många bilar ni har i hushållet.
Om du har två elbilar så bör du välja easee. Teslan i sig kan styras av Tibber att bara ladda när elen är billig. Så valet av laddare spelar ingen roll för just den funktionen. Vill du säkerställa att garantin på bilens ombordladdare ska gälla behöver du välja Teslas laddare.
Vill du läsa mer så finns en artikel om bästa laddaren för Tesla här:
https://www.jarfallaenergi.se/vilken-la ... ler-tesla/
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 09 feb 2022 13:50
av martinot
ocb200 skrev:Försöker läsa på vilken laddbox jag ska välja till min MY men har inte riktigt förstått det där med knapp på sladden.
Är det bara Teslas WC som har det? Och om men inte har en sån måste man använda appen eller gå in i bilen för att avsluta pågående laddning?
Det låter i såfall som en knapp gör det mycket enklare?
Jag har sedan tidigare en Tesla WC, men kör numera på en ny Easee och då väljer man laddkabel själv. Har valt en med Tesla-knapp från Metron, men det finns även bra sådana kablar från andra som tex. EV ChargeKing.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 09 feb 2022 15:28
av AndreasPaulsson
En annan faktor som kan påverka ditt beslut är lastbalansering vilket kan vara intressant om du har en klen huvudsäkring (typ 16A) och bor någonstans där det är dyrt att öka huvudsäkringen. Teslas laddbox har inget stöd alls för lastbalansering, medans t.ex. Easee:s box kan lösa det tillsammans med Tibber Pulse.
Har man inget behov av lastbalansering så tror jag att Teslas WC är det bästa valet.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 11:09
av El_Bilo
Står också i valet mellan Easee och Tesla WC. Easee känns som det givna valet rent funktionsmässigt men samtidigt har WC numera så man kan låsa laddning så inte vem som helst kan ladda på den (viktig faktor med de höga elpriserna

) samt att jag har säkring på 25A så är inte så orolig för lastbalansering. WC är ju faktiskt betydligt mer estetiskt tilltalande att ha på husväggen samt att som tidigare nämnt tar man bort risken att Tesla skyller över allt på Easee om nåt skulle gå sönder vid laddning.
Det lutar helt enkelt åt en WC för min del också.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 12:51
av martinot
El_Bilo skrev:Står också i valet mellan Easee och Tesla WC. Easee känns som det givna valet rent funktionsmässigt men samtidigt har WC numera så man kan låsa laddning så inte vem som helst kan ladda på den (viktig faktor med de höga elpriserna

) samt att jag har säkring på 25A så är inte så orolig för lastbalansering. WC är ju faktiskt betydligt mer estetiskt tilltalande att ha på husväggen samt att som tidigare nämnt tar man bort risken att Tesla skyller över allt på Easee om nåt skulle gå sönder vid laddning.
Gällande att låsa laddning för andra, så är faktiskt Easee bätte. Du kan programmera in valfria NFC-brickor som "nycklar" för att kunna starta laddning på den. Det kan man inte göra med Tesla WC.
Dessutom så har du troligen fel om garantier. I varje fall enligt de på Tesla som jag pratat med. Enligt de så var det viktiga att man använde medföljande laddkabel. Vilket är möjligt att göra med Easee då du väljer själv vilken kabel du vill ha. På det sättet kan du köra med Easee utan att påverka garantin från Tesla.
Däremot så håller jag med att Tesla WC är snyggare form på. Gillar inte den silvriga plasten (ser billigt ut med silvrig plast IMO) på vanliga WC, men däremot den svarta signaturserien från Elon som jag har är ju grymt snygg!
Fördel med Easee är dock att man kan byta skal på de, och ta samma färg som på garaget (eller huset) som den sitter monterad på. Har själv vitt skal sittandes på vår vita garagevägg så tänker man inte så mycket på den på avstånd och ser rätt OK ut.
Här är en förstoring på extremt nära håll. Har tyvärr ingen bild på lite avstånd, men man ser mest den svarta kabeln. Själva boxen ser/tänker man knappt inte alls på redan några meters håll.

Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:05
av Nicke Nyfiken
martinot skrev:El_Bilo skrev:Står också i valet mellan Easee och Tesla WC. Easee känns som det givna valet rent funktionsmässigt men samtidigt har WC numera så man kan låsa laddning så inte vem som helst kan ladda på den (viktig faktor med de höga elpriserna

) samt att jag har säkring på 25A så är inte så orolig för lastbalansering. WC är ju faktiskt betydligt mer estetiskt tilltalande att ha på husväggen samt att som tidigare nämnt tar man bort risken att Tesla skyller över allt på Easee om nåt skulle gå sönder vid laddning.
Gällande att låsa laddning för andra, så är faktiskt Easee bätte. Du kan programmera in valfria NFC-brickor som "nycklar" för att kunna starta laddning på den. Det kan man inte göra med Tesla WC.
Dessutom så har du troligen fel om garantier. I varje fall enligt de på Tesla som jag pratat med. Enligt de så var det viktiga att man använde medföljande laddkabel. Vilket är möjligt att göra med Easee då du väljer själv vilken kabel du vill ha. På det sättet kan du köra med Easee utan att påverka garantin från Tesla.
Det finns ju ägare här på forumet som säger att de blivit nekade garantibyte av ombordladdare när deras GARO laddbox haft sönder bilen för andra eller tredje gången.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:10
av Nicke Nyfiken
Är sladden låst i Easee-boxen. Eller behöver man ta bort sladden varje gång man åker iväg för att inte riskera att nån kleptoman knycker den?
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:17
av Anderzzon
Nicke Nyfiken skrev:Är sladden låst i Easee-boxen. Eller behöver man ta bort sladden varje gång man åker iväg för att inte riskera att nån kleptoman knycker den?
Den är låst
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:24
av El_Bilo
"Enligt de så var det viktiga att man använde medföljande laddkabel."
De rekommenderar alltså att man använder en kabel som kommer med bilen då? Isåfall faller det ändå eftersom jag vill ha en kabel med Teslaknapp och det är det väl inte på den medföljande från Tesla?
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:24
av Anderzzon
En sak att tänka på, någon får gärna rätta mig om jag har fel, är för att få bidraget för installationen så måste box och installation vara på samma faktura. Om man då vill ha en extra sladd för att ha permanent till sin Easee måste man se till att det går att köpa till samtidigt via installatören. Annars blir sladden dubbelt så dyr om man köper den vid ett senare tillfälle.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:32
av martinot
Nicke Nyfiken skrev:martinot skrev:El_Bilo skrev:Står också i valet mellan Easee och Tesla WC. Easee känns som det givna valet rent funktionsmässigt men samtidigt har WC numera så man kan låsa laddning så inte vem som helst kan ladda på den (viktig faktor med de höga elpriserna

) samt att jag har säkring på 25A så är inte så orolig för lastbalansering. WC är ju faktiskt betydligt mer estetiskt tilltalande att ha på husväggen samt att som tidigare nämnt tar man bort risken att Tesla skyller över allt på Easee om nåt skulle gå sönder vid laddning.
Gällande att låsa laddning för andra, så är faktiskt Easee bätte. Du kan programmera in valfria NFC-brickor som "nycklar" för att kunna starta laddning på den. Det kan man inte göra med Tesla WC.
Dessutom så har du troligen fel om garantier. I varje fall enligt de på Tesla som jag pratat med. Enligt de så var det viktiga att man använde medföljande laddkabel. Vilket är möjligt att göra med Easee då du väljer själv vilken kabel du vill ha. På det sättet kan du köra med Easee utan att påverka garantin från Tesla.
Det finns ju ägare här på forumet som säger att de blivit nekade garantibyte av ombordladdare när deras GARO laddbox haft sönder bilen för andra eller tredje gången.
Jo, men man får nog skilja på om Tesla kan påvisa att trasig utrustning troligen saboterat bilen. Samma sak gäller nog om du kör en biltvätt som repar bilen, eller använder felaktiga lyftpads för domkraften, etc.
Deras svar till mig är att man måste inte använda Tesla WC. Så länge man använder den medföljande laddkabeln så skall garantierna enligt Tesla gälla.
Vilket iofs. är logiskt. Annars så hade man ju aldrig kunnat ladda "på stan" eller på köpcentrum på offentliga Typ2-uttag utan att bryta garantin.
PS. Jag vågar aldrig ladda på Garos laddboxar/uttag. Har haft möjlighet att göra det gratis på vissa offentliga ställen, men undviker det.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:46
av martinot
El_Bilo skrev:"Enligt de så var det viktiga att man använde medföljande laddkabel."
De rekommenderar alltså att man använder en kabel som kommer med bilen då? Isåfall faller det ändå eftersom jag vill ha en kabel med Teslaknapp och det är det väl inte på den medföljande från Tesla?
Ja, då måste man använda den som följer med.
Att sedan Tesla skickar med en officiell laddkabel utan Teslaknapp, håller jag med om är hål i huvudet.
Själv så tar jag chansen att använda tredjepartskablar från Metron. Tror inte Tesla kommer kunna påvisa vilken kabel jag använt. Vill ha en kabel på 10-12 meter för att ha flexibilitet att nå större delen av garageuppfart/parkeringsplatser utanför garage och hus. Då finns ju inget alternativ.
Däremot så har jag inte checkat med Tesla vad som gäller för garantier om man snabbladdar utanför SuC. Där har man ju inte sin egen kabel, och misstänker att det lättare kan gå fel med externa laddare. Någon som vet vad som gäller med Teslas garantier när man snabbladdar utan för Teslas egna SuC-nät?
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:49
av martinot
Anderzzon skrev:En sak att tänka på, någon får gärna rätta mig om jag har fel, är för att få bidraget för installationen så måste box och installation vara på samma faktura. Om man då vill ha en extra sladd för att ha permanent till sin Easee måste man se till att det går att köpa till samtidigt via installatören. Annars blir sladden dubbelt så dyr om man köper den vid ett senare tillfälle.
Bra poäng. Samma sak om man även vill passa på att ha 50% på andra tillbehör som man kan knyta till installationen (som tex. lastbalansering/effektmätare i elskåpet, kabelhängare för laddsladden, etc.). Allt behöver numera gå på samma faktura från installatören.
Nicke Nyfiken skrev:Är sladden låst i Easee-boxen. Eller behöver man ta bort sladden varje gång man åker iväg för att inte riskera att nån kleptoman knycker den?
Man kan välja om den skall vara mekaniskt låst till boxen, eller inte. Du ställer det i appen till Easee (eller i appen från Tibber går också bra numera).
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 13:57
av R2_m3
Om man har solceller på huset så är Zappi en bra laddare , då kan man låta den styra så man bara laddar med solel, eller en kombination av solel och från nätet och schemalägga så den bara laddar på natten.
Den finns med både fast och lös kabel, men jag köpte den med utan kabel och sedan en kabel med Teslaknapp på. Är mycket nöjd med denna lösning.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 14:17
av Sandalninjan
Ni som är oroliga för garantin när ni laddar på icke tesla laddare. Hur gör ni ute på stan? laddar ni aldrig på annat än superchargers och teslas egna destinationsladdare? Hämtar min MY nästa vecka och är intresserad av att veta hur jag ska tänka, har själv tänkt använda den lite äldre 11kw laddbox som förra husägaren installerat med medföljande typ2 kabel. Men funderar på en ny sladd med knapp, då ska man inte det ? utan köpa en till sladd från tesla istället?
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 14:19
av Nicke Nyfiken
martinot skrev:Jo, men man får nog skilja på om Tesla kan påvisa att trasig utrustning troligen saboterat bilen.
PS. Jag vågar aldrig ladda på Garos laddboxar/uttag. Har haft möjlighet att göra det gratis på vissa offentliga ställen, men undviker det.
”Trasig utrustning” kan man inte säga när inga andra bilar går sönder av Garos boxar. Har inte hört någon annan än Teslaägare som haft problem.
Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 14:24
av Nicke Nyfiken
Sandalninjan skrev:Ni som är oroliga för garantin när ni laddar på icke tesla laddare. Hur gör ni ute på stan? laddar ni aldrig på annat än superchargers och teslas egna destinationsladdare? Hämtar min MY nästa vecka och är intresserad av att veta hur jag ska tänka, har själv tänkt använda den lite äldre 11kw laddbox som förra husägaren installerat med medföljande typ2 kabel. Men funderar på en ny sladd med knapp, då ska man inte det ? utan köpa en till sladd från tesla istället?
Har aldrig sett något behov av att ”ladda på stan”. Enda gångerna jag inte laddar hemma/jobbet eller SuC är om vi bor på hotell och då har det hittills alltid funnits Tesla destinationsladdare.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 14:58
av kenjon
Jag laddar överallt där det finns laddare och jag har behovet.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 15:50
av Dexter86
Nicke Nyfiken skrev:martinot skrev:Jo, men man får nog skilja på om Tesla kan påvisa att trasig utrustning troligen saboterat bilen.
PS. Jag vågar aldrig ladda på Garos laddboxar/uttag. Har haft möjlighet att göra det gratis på vissa offentliga ställen, men undviker det.
”Trasig utrustning” kan man inte säga när inga andra bilar går sönder av Garos boxar. Har inte hört någon annan än Teslaägare som haft problem.
Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Hur fasiken vet man om dom monterat det eller inte ?
Vi har ju tex massor med Garo i vår BRF, enkla, inga dubbla……är fett nojig över att börja använda den…
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 16:59
av Nicke Nyfiken
Dexter86 skrev:Nicke Nyfiken skrev:martinot skrev:Jo, men man får nog skilja på om Tesla kan påvisa att trasig utrustning troligen saboterat bilen.
PS. Jag vågar aldrig ladda på Garos laddboxar/uttag. Har haft möjlighet att göra det gratis på vissa offentliga ställen, men undviker det.
”Trasig utrustning” kan man inte säga när inga andra bilar går sönder av Garos boxar. Har inte hört någon annan än Teslaägare som haft problem.
Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Hur fasiken vet man om dom monterat det eller inte ?
Vi har ju tex massor med Garo i vår BRF, enkla, inga dubbla……är fett nojig över att börja använda den…
Du får väl fråga om någon i BRF har någon koll på laddboxarna.
Jag skulle aldrig koppla in min bil i en Garobox som jag inte vet hur den är kopplad. På jobbet finns det inga begränsningar eller styrningar som förändrar eller avbryter laddningen. Därför vågar jag använda den.
Generellt alla lösningar som slår av och på laddningen beroende på tillgänglig effekt/rätt elpris för stunden, är en killer för ombordladdaren på lång sikt.
Re: Val av laddbox för MY
Postat: 10 feb 2022 17:22
av Dexter86
Tror dock dom bara kör 1-fas här
Ska fråga om dom har lastbalansering monterat
Tvek på att dom vet det dock