Ryzen
Postat: 05 feb 2022 20:27
Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Är ju precis det den inte gör, finns massa videos där 12volt batteriet tar slut och bilen måste bärgas trotts att stora batteriet inte är slut.mikebike skrev:Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det finns ingen generator...
Om lilla batteriet inte laddas är det tomt på några dygn vid parkering och på några timmar om man kör och/eller använder infotainmentsystemet.Erba skrev:Är ju precis det den inte gör, finns massa videos där 12volt batteriet tar slut och bilen måste bärgas trotts att stora batteriet inte är slut.mikebike skrev:Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det finns ingen generator...
ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.mikebike skrev:Om lilla batteriet inte laddas tar det slut på några dygn vis oarkering och på några timmar om man kör och/eller använder infotainmentsystemet.Erba skrev:Är ju precis det den inte gör, finns massa videos där 12volt batteriet tar slut och bilen måste bärgas trotts att stora batteriet inte är slut.mikebike skrev:Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det finns ingen generator...
Om det inte laddas så är det något fel som är trasigt.
Blybatterier har begränsad livslängd, därav bytet till Litium.
Mina senaste avgasbilar har jag fått byta startbatteriet vartannat år på, trots generator.
På vissa elbilar laddas/laddades lågspänningsbatteriet bara när man körde och då blev det tomt om bilen var parkerad en längre tid. I värsta fall förstördes lågspänningsbatteriet.Erba skrev:ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.mikebike skrev:Om lilla batteriet inte laddas tar det slut på några dygn vis oarkering och på några timmar om man kör och/eller använder infotainmentsystemet.Erba skrev:Är ju precis det den inte gör, finns massa videos där 12volt batteriet tar slut och bilen måste bärgas trotts att stora batteriet inte är slut.mikebike skrev:Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det finns ingen generator...
Om det inte laddas så är det något fel som är trasigt.
Blybatterier har begränsad livslängd, därav bytet till Litium.
Mina senaste avgasbilar har jag fått byta startbatteriet vartannat år på, trots generator.
ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.[/quote]mikebike skrev:Om lilla batteriet inte laddas tar det slut på några dygn vis oarkering och på några timmar om man kör och/eller använder infotainmentsystemet.Erba skrev:Är ju precis det den inte gör, finns massa videos där 12volt batteriet tar slut och bilen måste bärgas trotts att stora batteriet inte är slut.mikebike skrev:Det är klart lågspänningsbatteriet laddas av högspänningsbatteriet, hur skall det annars laddas?Erba skrev:Vad är fördelarna med ryzen som väger upp 12 km mindre räckvidd? Samt kan det nya 12 v batteriet laddas upp av bilens batteri?
Det finns ingen generator...
Om det inte laddas så är det något fel som är trasigt.
Blybatterier har begränsad livslängd, därav bytet till Litium.
Mina senaste avgasbilar har jag fått byta startbatteriet vartannat år på, trots generator.
Om du inte använder premium connectivity lär du väl använda mobilen som hotspot? Lika som att din dator hemma drar ström när den är på. Du surfar, du spelar spel, den bara står på så kommer teslan dra dröm också. Nu drar ryzen chippet mer ström. Den extra kraften du får i jämförelse till den milen du förlorar vilket mer troligt avgörs hur man kör bilen är då inget jag lär märka av. Hade valt ryzen alla dagar i veckanHelectriC skrev:Om man inte använder premium connectivity, får man längre räckvidd då? Verkar ju helknäppt om processorn ligger och drar massa ström när man inte ens har abonemang på premiumHar inte tänkt betala extra för premium.
Problem med 12V-batteriet är det vanligaste problemet med alla bilar (oavsett drivlina), och är #1 på listan hos assistansbolagen.Erba skrev:ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.
Det finns som uppgradering till Porsche, som viktbesparing.martinot skrev:Problem med 12V-batteriet är det vanligaste problemet med alla bilar (oavsett drivlina), och är #1 på listan hos assistansbolagen.Erba skrev:ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.
Att får bort den ålderdomliga och osäkra batterikemin som blybatterier utgör, och ersätta med modernare batterikemier är det klart vettigaste man kan göra (fungerar tyvärr ej för fossilbilar vars startmototorer kräver högre momentan effekt).
Nej, använder inte mobilen som hotspot. Varför gör man det om man inte delar till tex barnen, något jag inte gör i bilen. Behövs det för några funktioner i bilen? Vad extra får jag med det chippet än det som satt i innan? Alla bilar som såldes innan funkade väl bra? Verkar ju som en dålig trade off att förlora räckvidd, men inte få några förbättringar. Eller missar jag nåt?lakke skrev:Om du inte använder premium connectivity lär du väl använda mobilen som hotspot? Lika som att din dator hemma drar ström när den är på. Du surfar, du spelar spel, den bara står på så kommer teslan dra dröm också. Nu drar ryzen chippet mer ström. Den extra kraften du får i jämförelse till den milen du förlorar vilket mer troligt avgörs hur man kör bilen är då inget jag lär märka av. Hade valt ryzen alla dagar i veckanHelectriC skrev:Om man inte använder premium connectivity, får man längre räckvidd då? Verkar ju helknäppt om processorn ligger och drar massa ström när man inte ens har abonemang på premiumHar inte tänkt betala extra för premium.
Tänkte samma sak. Dock stämmer inte 88W. Finns de som drar runt 110W åtminstone. Men slutsatsen blir densamma ändå.[JM] skrev:12km med en förbrukning på 150wh/km blir ju ca 2kWh energi förbrukad.
Med en WLTP range på 602km och WLTP genomsnittshastighet på 46,5km/h så tar WLTP testet 602/46,5=13h
Ökningen i genomsnittsförbrukning blir då 2kWh/13h=154W
En AMD Ryzen 7 processor drar max 88W.
Kalkylen ovan visar alltså att den ska dra 154W MER än motsvarande Intel men den ligger på 88W max.
Det är alltså något som inte stämmer med angivna uppgifter.
Förmodligen beror alltså inte minskad räckvidd enbart pga en Ryzen processor.
Jo men 154 MER än intellösningen.BosseBil skrev:CPUn ligger väl på 45w, men det är ju ett dedikerat grafikkort som lär dra desto mer, så 145w totalt kanske?
Grafiken används ju till allt, även om du inte har premium connectivity, processa kameror, använda displayen osv osv. Mjukvara blir alltid mer tungdraget med tiden, och Tesla vill nog inte hamna i en sits där dom inte kan pusha uppdateringar för att Atom-processorn gör allting laggigt och folk klagar.
Tesla kan ju ha sett detta som en chans att sänka WLTPn så den hamnar närmre real world use också, för det finns inte en kotte på jorden som kört 61 mil på en laddning i sin Model 3.
TDP är ju vad maxeffekten kommer vara, så den drar givetvis inte max hela tiden. Men en mobil CPU+grafikkort kommer ju dra rätt mycket mer än en atom-processor. Men som jag sa såg nog Tesla chansen att dra ner WLTP lite så att den procentuella diskrepansen i varje review inte är så hög.[JM] skrev:Jo men 154 MER än intellösningen.BosseBil skrev:CPUn ligger väl på 45w, men det är ju ett dedikerat grafikkort som lär dra desto mer, så 145w totalt kanske?
Grafiken används ju till allt, även om du inte har premium connectivity, processa kameror, använda displayen osv osv. Mjukvara blir alltid mer tungdraget med tiden, och Tesla vill nog inte hamna i en sits där dom inte kan pusha uppdateringar för att Atom-processorn gör allting laggigt och folk klagar.
Tesla kan ju ha sett detta som en chans att sänka WLTPn så den hamnar närmre real world use också, för det finns inte en kotte på jorden som kört 61 mil på en laddning i sin Model 3.
Inte 154W totalt, utan Mer/Högre.
Intel + 154W = Ryzen
Det är det som är orimligt
Alla CPUer och GPUer drar ju ner på prestandan så fort det inte behövs för att spara ström i laptopen tex.
200+W är väl inte orimligt ifall man kör full mutter hela tiden i både CPU och GPU men det lär knappast behövas när man kör.
För €515 + frakt så kan man köpa ett Lithiumbatteri till sin Teslamartinot skrev:Problem med 12V-batteriet är det vanligaste problemet med alla bilar (oavsett drivlina), och är #1 på listan hos assistansbolagen.Erba skrev:ok, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att det slutar fungera på elbilar. Har peppar peppar aldrig behövt byta batteri.
Att får bort den ålderdomliga och osäkra batterikemin som blybatterier utgör, och ersätta med modernare batterikemier är det klart vettigaste man kan göra (fungerar tyvärr ej för fossilbilar vars startmototorer kräver högre momentan effekt).
TDP har egentligen inget med effektförbrukning att göra, det är hur mycket värme som kommer behöva kylas bort.BosseBil skrev:TDP är ju vad maxeffekten kommer vara, så den drar givetvis inte max hela tiden. Men en mobil CPU+grafikkort kommer ju dra rätt mycket mer än en atom-processor. Men som jag sa såg nog Tesla chansen att dra ner WLTP lite så att den procentuella diskrepansen i varje review inte är så hög.[JM] skrev:Jo men 154 MER än intellösningen.BosseBil skrev:CPUn ligger väl på 45w, men det är ju ett dedikerat grafikkort som lär dra desto mer, så 145w totalt kanske?
Grafiken används ju till allt, även om du inte har premium connectivity, processa kameror, använda displayen osv osv. Mjukvara blir alltid mer tungdraget med tiden, och Tesla vill nog inte hamna i en sits där dom inte kan pusha uppdateringar för att Atom-processorn gör allting laggigt och folk klagar.
Tesla kan ju ha sett detta som en chans att sänka WLTPn så den hamnar närmre real world use också, för det finns inte en kotte på jorden som kört 61 mil på en laddning i sin Model 3.
Inte 154W totalt, utan Mer/Högre.
Intel + 154W = Ryzen
Det är det som är orimligt
Alla CPUer och GPUer drar ju ner på prestandan så fort det inte behövs för att spara ström i laptopen tex.
200+W är väl inte orimligt ifall man kör full mutter hela tiden i både CPU och GPU men det lär knappast behövas när man kör.
Nu har jag inte fått min M3a än, men kan man inte se hur mycket allting i bilen drar i en tesla? Minns inte vilken bil jag kollade på från Teslabjörn, men det kan ha varit någon kia, där stod det exakt vad pumpen, infotainment osv drog. Blir inte så svårt att få fram hur mycket mer Ryzen drar om man kan se detta och gör ett test mellan en gammal M3 och en med Ryzen som kör samma sträcka vid samma tidpunkt.