Sida 1 av 1
Finansiering, förnuft och begär
Postat: 30 jan 2022 23:31
av Ladrene
En simpel medelinkomsttagare söker vishet och kloka (men helst upplyftande?) ord.
Håll ut, först en kortare livshistoria:
Drömmen om en MS har funnits under många år.
Men ekonomin har aldrig tillåtit det då jag som sagt är en enkel knegare som är utan eget företag eller möjlighet till förmånsbil.
Med rådande dieselpriser har dock letandet intensifierats de senaste månaderna. Familjens ekonomi är inte direkt blomstrande med en på föräldraledighet och elräkningar på 12 000:-
Summan av kardemumman: dags att binda elpris och dags att skaffa elbil(ar).
Frun fick hem sin privatleasade Leaf för knappa månaden sedan.
Själv kör jag en stor diesel-SUV.
Men - så dök den plötsligt upp.
Objektet, en modell S, prissatt så att det plötsligt kändes som inom räckhåll. Kanske skulle lånet det innebar ändå ”ätas upp” av lägre driftskostnad?
Det är då fråga om en model s 75D ála 2017 års modell.
Panorama, svart skinn, AP2 men i övrigt basic.
Endast en ägare, MEN: bilen har rullat 25K mil med honom. Har väl ägt kring 15 bilar i mitt liv (min ringa ålder om 33 år till trots) och har egentligen aldrig avskräcks från stora miltal förutsatt att bilen sköts.
Pris: 420K
Hur som:
Mycket matematik, och kanske glädjesiffror, senare så sitter jag hos bilhandlaren i fråga.
Det rör sig om ganska exakt
Ges väl ett okej inbyte på dieseln (300K) och får nedanstående rekommendation/förslag/alternativ från säljaren.
1. Låna hela mellanskillnaden som billån (cirkus 1600kr/mån)
2. Lägg upp ett lån på halva teslan med ett restvärde och ta ut 100K från dieseln som istället investeras så att de förhoppningsvis gror med tiden.
Hans förslag då var att sätta ett restvärde på 200K (om 36 mån)
Prislappen för ett sådant lån blir omkring 800kr/månaden.
I familjen resonerar vi fram att alt. 2 borde bli bäst för oss. Vi vill ju trots allt minska våra månadskostnader så långt det är möjligt.
Kontrakt är påskrivet men inga pengar eller fordon har bytts. Tanken är att det sker inom närmsta dagarna. Men tankarna mal.
Men: nu till de verkliga frågorna:
Vad tycks om ovanstående upplägg?
Är restvärdet satt för högt?
Missar jag något som den fartblinde jag är?
Är jag universums mest korkade man som köper en MS som rullat 25K mil?
Kommer detta rendera i att vi hamnar i lyxfällan?
Önskar nästan att jag kunnat lägga ut texten ytterligare. Men min enkla förhoppning är att diskussionen kanske breder ut sig nedan.
Fridens!
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 05:27
av Yxel
Tycker det känns rimligt och klokt!
25000 mil är inget speciellt förutsatt att den skötts bra i de delar som slits. Antar att du redan provkört och klämt och känt.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 07:01
av Ladrene
Yxel skrev:Tycker det känns rimligt och klokt!
25000 mil är inget speciellt förutsatt att den skötts bra i de delar som slits. Antar att du redan provkört och klämt och känt.
Ja visst har jag gjort det, och vilka fantastiska bilar det är!
Rent estetiskt så fanns några stenskott på huven samt div (ganska små) repor på front och bakre kofångaren samt en på passagerardörr. Lyckades då få in i dealen att säljaren står för en omlackering av ovanstående. Av en seriös lackerare ska sägas.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 08:20
av Flagada
Ladrene skrev:
2. Lägg upp ett lån på halva teslan med ett restvärde och ta ut 100K från dieseln som istället investeras så att de förhoppningsvis gror med tiden.
Just nu är det ju lite svajigt på börsen men kanske då ett gyllene tillfälle att investera 100k?
Historiskt sett har det ju oftast varit fullt rimligt att få ut en högre avkastning än 5-6% (högre än låneräntan) på pengar investerade i fonder eller aktier så alt två tycker jag låter rimligt, och att aldrig låna mer än bilen är värd vid varje enskilt tidpunkt framöver är ju en bra tumregel, då löser ju en ev. såld bil alltid ut lånet!
När det gäller milen är jag ingen expert, men haft volvodieslar som rullat längre än 25k utan större reparationer än hjullager och bromsdelar, tänker att en elbil har mycket mindre rörliga delar som ska fungera, så om elektronik och batterier klarar milen borde elbilar vara betydligt bättre köp som långmilare!
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 10:18
av Ladrene
[/quote]
Just nu är det ju lite svajigt på börsen men kanske då ett gyllene tillfälle att investera 100k?
Historiskt sett har det ju oftast varit fullt rimligt att få ut en högre avkastning än 5-6% (högre än låneräntan) på pengar investerade i fonder eller aktier så alt två tycker jag låter rimligt, och att aldrig låna mer än bilen är värd vid varje enskilt tidpunkt framöver är ju en bra tumregel, då löser ju en ev. såld bil alltid ut lånet!
[/quote]
Ja precis! Det var min simpla tanke också. Dessvärre är jag lika mycket av en nybörjare på börsen som en ev. nybliven förstagångsägare av en tesla. Men tänker att det alltid finns stöttning att få från bank/Avanza men en hyfsat stabil portfölj men inte allt för hög risk.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 11:01
av MangeT
Tänk på att kolla försäkring för bilen. Teslor är dyra att försäkra.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 11:34
av Ladrene
MangeT skrev:Tänk på att kolla försäkring för bilen. Teslor är dyra att försäkra.
Ja det är ju nästa sak på dagordningen att börja bita i.
Handlaren erbjöd, som de flesta, ett förmånligt pris för tre månaders helförsäkring. Sen kommer verkligheten ikapp. Finns säkerligen någon tråd som avhandlat detta, men något spontant tips?
Är ju såklart boende på det ur försäkringshänseende sämsta stället - Stockholm.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 11:42
av Pontus
Däcken har en tendens att slitas hårt på dessa bilar också, men det kanske du är van vid med en stor SUV.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 11:58
av SwedishAdvocate
Ladrene skrev:MangeT skrev:Tänk på att kolla försäkring för bilen. Teslor är dyra att försäkra.
Ja det är ju nästa sak på dagordningen att börja bita i.
Handlaren erbjöd, som de flesta, ett förmånligt pris för tre månaders helförsäkring. Sen kommer verkligheten ikapp. Finns säkerligen någon tråd som avhandlat detta, men något spontant tips?
Är ju såklart boende på det ur försäkringshänseende sämsta stället - Stockholm.
Finns en del skrivet om det på forumet. Jag tycker det är enklast att hitta genom att använda Googles sökfunktion...
I korthet ur (det sisådär fungerande) minnet: Gäller att jämföra alla bolag. För många har WaterCircles blivit billigast.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 12:02
av SwedishAdvocate
Pontus skrev:Däcken har en tendens att slitas hårt på dessa bilar också, men det kanske du är van vid med en stor SUV.
Är det inte möjligt att påverka detta genom körsätt – dvs lugna accelerationer och lugna fartminskningar samt inte överdrivet hårda kurvtagningar...
Men visst – som jag förstår det, så är det bra med en tillräckligt hård inbromsning i slutet av varje körning i väta för att undvika att bromsarna blir för rostiga på sikt... Men det räcker väl med att bakbromsarna precis 'biter till' för att de ska vara skinande blanka igen...
Ingen som har erfarenhet av att Michelins sommardäck med deras bästa miljömärkning/lägsta rullmotstånd håller lite längre?... Vill minnas att jag sett däcktester som påstår det...
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 12:15
av Jaegaern
Yxel skrev:Tycker det känns rimligt och klokt!
25000 mil är inget speciellt förutsatt att den skötts bra i de delar som slits. Antar att du redan provkört och klämt och känt.
Håller helt med!
De allra tidigaste model S hade lite problem med drivlina och batteri efter många mil. Men det ska nog inte vara ett problem med 2017. För 2017 är väl dessutom Raven?
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 12:27
av OfarligTesla
Det du skall tänka på är att även om den begagnade bil du köper har gått ner i värde en hel del nu så är det fortfarande en rätt dyr bil från början där försäkring och reparationer kostar därefter. Så även om det kanske aldrig inträffar så måste du klara av någon större reparation utan att behöva ”maxa kreditkorten”, att laga bilar som kostar miljonen nya är ju också oftast dyrare än en bil som kostar 500k så det kan vara värt att tänka på det innan.
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 14:35
av Bjelke
SwedishAdvocate skrev:Pontus skrev:Däcken har en tendens att slitas hårt på dessa bilar också, men det kanske du är van vid med en stor SUV.
Är det inte möjligt att påverka detta genom körsätt – dvs lugna accelerationer och lugna fartminskningar samt inte överdrivet hårda kurvtagningar...
Men visst – som jag förstår det, så är det bra med en tillräckligt hård inbromsning i slutet av varje körning i väta för att undvika att bromsarna blir för rostiga på sikt... Men det räcker väl med att bakbromsarna precis 'biter till' för att de ska vara skinande blanka igen...
Ingen som har erfarenhet av att Michelins sommardäck med deras bästa miljömärkning/lägsta rullmotstånd håller lite längre?... Vill minnas att jag sett däcktester som påstår det...
Absolut!

det finns dom som kört många tusen mil på sina däck även på model S som för andra tenderar till att
nöta ut dom på typ mindre än 1500 mil (mig inräknad i början iaf, numera betydligt bättre

)…
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 19:42
av Ladrene
Jaegaern skrev:Yxel skrev:Tycker det känns rimligt och klokt!
25000 mil är inget speciellt förutsatt att den skötts bra i de delar som slits. Antar att du redan provkört och klämt och känt.
Håller helt med!
De allra tidigaste model S hade lite problem med drivlina och batteri efter många mil. Men det ska nog inte vara ett problem med 2017. För 2017 är väl dessutom Raven?
Känns iaf lite lugnande att höra. Nu är hon iaf hemkommen!
Raven säger du. Vad exakt är det (skäms nästan över frågan) och hur vet man om det är det?
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 19:47
av Ladrene
OfarligTesla skrev:Det du skall tänka på är att även om den begagnade bil du köper har gått ner i värde en hel del nu så är det fortfarande en rätt dyr bil från början där försäkring och reparationer kostar därefter. Så även om det kanske aldrig inträffar så måste du klara av någon större reparation utan att behöva ”maxa kreditkorten”, att laga bilar som kostar miljonen nya är ju också oftast dyrare än en bil som kostar 500k så det kan vara värt att tänka på det innan.
Jo visst är det så, du har helt rätt.
Man/jag får nog hacka i mig lite av sörjan ”smalt det så kostar det”
Likväl vill man ju betala så lite som möjligt för en försäkring.
Har ju kvar bufferten i form av de 100k som jag inte la in i bilen som ska kunna svara upp för oväntade och oönskade kostnader. Förhoppningsvis växer de helt enormt och exponentiellt när jag väg kommit underfund med hur man investerar dem

Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 19:48
av SwedishAdvocate
Ladrene skrev:.../ Raven säger du. Vad exakt är det (skäms nästan över frågan) och hur vet man om det är det?
Tror den här tråden har åtm. några av svaren:
viewtopic.php?f=10&t=17113
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 19:52
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:Ladrene skrev:.../ Raven säger du. Vad exakt är det (skäms nästan över frågan) och hur vet man om det är det?
Tror den här tråden har åtm. några av svaren:
viewtopic.php?f=10&t=17113
Kanske lite mer info:
viewtopic.php?t=16991&p=346795
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 20:54
av Bjelke
Och Raven kom alltså på våren 2019 (en 2017 är inte en Raven alltså)…
Re: Finansiering, förnuft och begär
Postat: 31 jan 2022 21:10
av tigermann
Handlaren tjänar pengar på att du lånar mer, han kommer få en månadsbetalning från banken på ränteskillnaden. Bilhandlare älskar billån för det ger dom förutsägbara intäkter. Kom ihåg det
Jag tycker inte du ska plocka ut 100k av lånade pengar till en relativt hög ränta och lägga på börsen, speciellt inte just nu! Du beskriver att du har det knapert, ta dom 100k och amortera istället så sänker du månadskostnaden ännu mer. Du skulle även kunna lägga undan lite av dom och ha som buffert för när bilen går sönder. För det kommer den att göra.