Sida 1 av 1
”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 20:17
av simin
I väntan på min ID4 och därmed möjligheten att prova detta själv slänger jag ut frågan här och ser om någon har erfarenhet av saken. Det är ju trots allt nybörjarforumet
Är det normalt sett möjligt att "toppa upp" laddningen på offentlig laddstolpe efter avslutad laddning utan att behöva återaktivera laddningen på själva stolpen?
Exemplet jag ser framför mig är att jag hittat en AC-stolpe (MER eller liknande) att ladda över natten på inför en längre resa, men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen. Kan jag då sätta en laddgräns i bilen på säg 80-90% när jag startar laddningen, och sedan på morgonen öka gränsen till 100% och återstarta laddningen via bilens app utan att behöva återstarta laddningen på själva stolpen? Dvs, är laddningen aktiv så länge kabeln är inkopplad, eller stannar den automatiskt när bilen inte längre tar emot ström?
Inte världens största problem kanske, men det vore intressant att höra hur det fungerar. Kommer sannolikt inte ha möjlighet att ladda i min BRF innan jag får bilen nämligen.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 20:27
av Niklas Z
Har inte svar på din fråga, men ett alternativ skulle kanske kunna vara att ställa ner laddströmmen i bilen och mot slutet öka den. Jag vet dock inte vilka möjligheter det finns att styra sådant från appen för ID4.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 20:34
av frippan
Och sen blir du hatad för att du står och tar en laddplats utan att ladda. Många som vill ladda sina bilar på dessa stolpar.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 20:40
av Skatbo
När jag står på MER och bilen säger att det är klart så avslutar laddaren sessionen helt och bilen släpper loss handtaget, så att annan kan ta handtaget och ladda.
Det går att alltså inte att stå och spärra, mer än att ta upp en ruta. På alla jag sett finns det två rutor men bara en kan ladda åt gången.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 20:50
av Maw
Skatbo skrev:När jag står på MER och bilen säger att det är klart så avslutar laddaren sessionen helt och bilen släpper loss handtaget, så att annan kan ta handtaget och ladda.
Det går att alltså inte att stå och spärra, mer än att ta upp en ruta. På alla jag sett finns det två rutor men bara en kan ladda åt gången.
På AC-stolpar?
När jag stått på AC-stolpe under natten så har det inte varit några problem att förvärma med el från stolpen på morgonen trots att laddningen varit klar några timmar tidigare. Det har också gått bra att sätta schema som avbrutit laddningen för att sen återuppta den en timme eller två innan jag ska åka iväg.för att få sista laddningen precis före avresa.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:03
av Skatbo
Det blev kanske fel där. Det är MER snabbladdarna (DC) jag använt mig av.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:22
av simin
frippan skrev:Och sen blir du hatad för att du står och tar en laddplats utan att ladda. Många som vill ladda sina bilar på dessa stolpar.
Såklart, nu var jag mer nyfiken bara på hur det funkar tekniskt. Moraliskt tänker jag att man märker ganska snabbt när man själv börjar använda de stolpar som finns och störa sig på hur sina "konkurrenter" beter sig

Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:23
av Off Grid Byggaren
simin skrev:I väntan på min ID4 och därmed möjligheten att prova detta själv slänger jag ut frågan här och ser om någon har erfarenhet av saken. Det är ju trots allt nybörjarforumet
Är det normalt sett möjligt att "toppa upp" laddningen på offentlig laddstolpe efter avslutad laddning utan att behöva återaktivera laddningen på själva stolpen?
Exemplet jag ser framför mig är att jag hittat en AC-stolpe (MER eller liknande) att ladda över natten på inför en längre resa, men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen. Kan jag då sätta en laddgräns i bilen på säg 80-90% när jag startar laddningen, och sedan på morgonen öka gränsen till 100% och återstarta laddningen via bilens app utan att behöva återstarta laddningen på själva stolpen? Dvs, är laddningen aktiv så länge kabeln är inkopplad, eller stannar den automatiskt när bilen inte längre tar emot ström?
Inte världens största problem kanske, men det vore intressant att höra hur det fungerar. Kommer sannolikt inte ha möjlighet att ladda i min BRF innan jag får bilen nämligen.
Det kan eventuellt fungera om ID4 är helt kompatibel med laddboxen ifråga, och operatören inte har någon spärr.
För att vara på säkra sidan skulle jag låta den ladda fullt direkt, och sedan hoppas på att förvärmningen på morgonen kan tas från laddboxen istället för batteriet. Se det som en liten extra bonus.
Men är det samma laddplats du använder ofta så kan du ju testa dig fram. Nattetid brukar man ju få stå kvar på laddplatsen fram till cirka 07:00-tiden på många platser.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:25
av Gargamel
frippan skrev:Och sen blir du hatad för att du står och tar en laddplats utan att ladda. Många som vill ladda sina bilar på dessa stolpar.
Fast står han med AC-sladden så går det fortfarande att ladda med DC-snöret.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:25
av mati
Om laddningen är gratis, dvs stolpen kräver ingen ny aktivering via laddbricka eller liknande, är det i princip samma sak som hemmaladdning. Och där är det så att bilen startar laddningen igen när man ställer upp laddgränsen.
Tveksamt dock om en DC-laddare med typ2 anslutning beter sig på samma sätt.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 30 jan 2022 21:28
av Gargamel
mati skrev:Om laddningen är gratis, dvs stolpen kräver ingen ny aktivering via laddbricka eller liknande, är det i princip samma sak som hemmaladdning. Och där är det så att bilen startar laddningen igen när man ställer upp laddgränsen.
Tveksamt dock om en DC-laddare med typ2 anslutning beter sig på samma sätt.
En del laddare kräver att man kopplar loss handsken för att kunna starta på nytt.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 31 jan 2022 08:07
av Flagada
simin skrev:..men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen.
Kolla om det inte finns schemalagd laddning, i min Ioniq kan jag välja både lågpristider och vilket klockslag jag vill bilen ska vara fulladdat.
Och att stå med "100%" i några timmar nån gång är inte farligt, 100% tomt är mycket värre!, dessutom så finns en buffert, när bilen påstår att batterierna är 100% laddade (eller 100% urladdade) är de i själva verket endast kanske 95% (eller 5% kvar) - de flesta biltillverkarna lägger in en buffert för att skydda batterierna.
Men vill du vara smidig så kolla om du kan ställa in i menyerna att du vill ladda till max 95% (kanske ~ 90% verklig nivå på batteriet) då tappar du max ett par mils räckvidd på in ID4.
Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?
Postat: 31 jan 2022 20:39
av krille
Jag har parkerat bilen och låtit den ladda upp till 80% under tiden som jag åkt skidor. Lite senare på dagen när jag börjat känna mig nöjd så har jag startat kupévärmen, tagit två åk till och glidit ner till en varm bil som värmts med el från elnätet. Det borde ju fungera på samma sätt som om man istället hade velat ladda en andra omgång...
Mitt scenario körde jag på Recharge olika AC-stolpar i Åre förra vintern...