Volvo börjar med smutsiga bensinvärmare igen
Postat: 27 jan 2022 13:20
Jo, det känns ju som ett misslyckande för Volvos miljöprofil och miljösatsning att behöva ta till helt orenad fossilförbränning för att kunna få värme i kundernas kupé.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Ja, helt sjukt. För du har väl partikelfilter och NOx-katalysator på skorstenen från din kakelugn? Eller eldar du vätgas?martinot skrev:Är själv ingen miljöfanatiker, men att förbränna orena saker år 2000+ utan någon som som helst efterföljande rening känns rätt sjukt att det ens är tillåtet.
Nej, den går på el. Kärnkraftsel.Elof skrev:För du har väl partikelfilter och NOx-katalysator på skorstenen från din kakelugn? Eller eldar du vätgas?
Inget problem med värmen i min 3:a.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Skönt för dig men många verkar ha varit drabbade, men visst håller jag med dig att om värmen funkar i en elbil ör den mycket snabbare än i en fossil men inte bättre i övrigt. Men ett värmeelement som backup i bilar med värmepump vore nog inte fel.Dexter skrev:Inget problem med värmen i min 3:a.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Aldrig haft något sådant problem som det pratas om.![]()
Betydligt bättre än i en fossil brännare.
Håller med dig med tillägget att dom borde slopa bidraget även för rena elbilar, dom säljs så det räcker ändå och bonusen håller bara priset uppe.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Jo hur mycket man än är sugen på att få bidrag på sin nästa elbil också så tror jag fakriskt man ska fasa ut dessa bidrag hela vägen från hybrid till BEV..Dafro skrev:Håller med dig med tillägget att dom borde slopa bidraget även för rena elbilar, dom säljs så det räcker ändå och bonusen håller bara priset uppe.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Hur många är många?Dafro skrev:Skönt för dig men många verkar ha varit drabbade, men visst håller jag med dig att om värmen funkar i en elbil ör den mycket snabbare än i en fossil men inte bättre i övrigt. Men ett värmeelement som backup i bilar med värmepump vore nog inte fel.Dexter skrev:Inget problem med värmen i min 3:a.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Aldrig haft något sådant problem som det pratas om.![]()
Betydligt bättre än i en fossil brännare.
Håller med helt. Galet att man ens kan få miljöbonus/bidrag för bilmodeller som kan släppa ut helt orenade avgaser.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
martinot skrev:Håller med helt. Galet att man ens kan få miljöbonus/bidrag för bilmodeller som kan släppa ut helt orenade avgaser.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Är det verkligen så lite? Det där skiten ska väl sitta i bilen tills den hamnar på skroten liksom, kan bliMWall skrev:martinot skrev:Håller med helt. Galet att man ens kan få miljöbonus/bidrag för bilmodeller som kan släppa ut helt orenade avgaser.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Är ju så lite. Spelar ingen större roll.
Det går åt ungefär en halvliter för att värma upp bilen med värmaren.Bjelke skrev:Är det verkligen så lite? Det där skiten ska väl sitta i bilen tills den hamnar på skroten liksom, kan bliMWall skrev:martinot skrev:Håller med helt. Galet att man ens kan få miljöbonus/bidrag för bilmodeller som kan släppa ut helt orenade avgaser.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Är ju så lite. Spelar ingen större roll.
många liter bränsle som bränns utan rening…
Eller menar du kanske att bidraget i det fallet är litet?
Spelar inte så stor roll. Mindre skit än från en kolgrill eller en kamin.Bjelke skrev:Är det verkligen så lite? Det där skiten ska väl sitta i bilen tills den hamnar på skroten liksom, kan bliMWall skrev:martinot skrev:Håller med helt. Galet att man ens kan få miljöbonus/bidrag för bilmodeller som kan släppa ut helt orenade avgaser.Smygisen skrev:Staten borde ta bort miljöbonusen för att hybrider med bensin/dieselvärmare...martinot skrev:
Är ju så lite. Spelar ingen större roll.
många liter bränsle som bränns utan rening…
Eller menar du kanske att bidraget i det fallet är litet?
1 som utsätts när det är typ -20 ör en för många.martinot skrev:Hur många är många?Dafro skrev:Skönt för dig men många verkar ha varit drabbade, men visst håller jag med dig att om värmen funkar i en elbil ör den mycket snabbare än i en fossil men inte bättre i övrigt. Men ett värmeelement som backup i bilar med värmepump vore nog inte fel.Dexter skrev:Inget problem med värmen i min 3:a.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Aldrig haft något sådant problem som det pratas om.![]()
Betydligt bättre än i en fossil brännare.
Fattar inte vad du fiskar efter. En elbil är hur enkel som helst att värma upp. Funkar det inte så är det nåt som är fel. Det har inget med bränslet att göra.Dafro skrev:1 som utsätts när det är typ -20 ör en för många.martinot skrev:Hur många är många?Dafro skrev:Skönt för dig men många verkar ha varit drabbade, men visst håller jag med dig att om värmen funkar i en elbil ör den mycket snabbare än i en fossil men inte bättre i övrigt. Men ett värmeelement som backup i bilar med värmepump vore nog inte fel.Dexter skrev:Inget problem med värmen i min 3:a.Dafro skrev:Då skulle man ju åtminstone få värme i kupén, men kanske inte rätt väg att gå.
Aldrig haft något sådant problem som det pratas om.![]()
Betydligt bättre än i en fossil brännare.
Det är nog inget generellt problem hybrid vs. elbil utan Volvo har antagligen svårt med leveranser av den elektriska värmaren. Utan bränslevärmare hade man väl fått stänga av produktionen vilket ju, för Volvo och deras kunder, hade varit ett sämre alternativ. Om man inte själv vill köpa en Volvo hybrid tycker man naturligtvis annorlunda.LarsL skrev:Det är ju absolut inget problem att värma en elbil. Antingen med ett värmeelement som i min mModel 3 eller Model S eller med värmepump som i Leaf. Att komma dragandes med bränslevärmare visar vilka sopiga konstruktörer man är helt enkelt.
Jag fiskar inte, eller vad menar du med det. Det var just det jag menade att en elbil ör hur lätt som helst att värma upp men ändå blev ett fåtal (bättre så Martinot).MWall skrev:
Fattar inte vad du fiskar efter. En elbil är hur enkel som helst att värma upp. Funkar det inte så är det nåt som är fel. Det har inget med bränslet att göra.
Det är inte lätt att gissa hur andra tänker. I 10 år hade jag dieselvärmare i mina bilar och startade skiten bara en gång. Det luktade som fan runt bilen och även i bilen. Nu kör jag en laddhybrid med värmepump och den använder jag alltid på vintern.Dafro skrev:Jag fiskar inte, eller vad menar du med det. Det var just det jag menade att en elbil ör hur lätt som helst att värma upp men ändå blev ett fåtal (bättre så Martinot).MWall skrev:
Fattar inte vad du fiskar efter. En elbil är hur enkel som helst att värma upp. Funkar det inte så är det nåt som är fel. Det har inget med bränslet att göra.
Vad vill du säga med att om det inte funkar så är det något fel, kan det vara på något annat sätt.
Men om vi släpper den vinklingen och går OT (sorry för mitt försök till skömt; könslig publik idag) en jag känner har beställt en Volvo med lev i sommar och nör jag meddelade att han skulle få en bränslevärmare så blev han glad för då kan han värma kupén även när har har slut på batteri, tror vi elbilsägare tänker annorlunda än hybridägare.
Sant,, alla tänker olika. Jag uppskattade dock inte bränslevärmare i min v90 T8. Den bilen drog 0.25 l milen vid batteridrift på vintern bara för att värma kupén men i min X5 hybrid så fanns bara elvärme, vet inte om det var pump eller värmeelement men eftersom batteriet var så stort så kvittade det.nek0 skrev:Det är inte lätt att gissa hur andra tänker. I 10 år hade jag dieselvärmare i mina bilar och startade skiten bara en gång. Det luktade som fan runt bilen och även i bilen. Nu kör jag en laddhybrid med värmepump och den använder jag alltid på vintern.Dafro skrev:Jag fiskar inte, eller vad menar du med det. Det var just det jag menade att en elbil ör hur lätt som helst att värma upp men ändå blev ett fåtal (bättre så Martinot).MWall skrev:
Fattar inte vad du fiskar efter. En elbil är hur enkel som helst att värma upp. Funkar det inte så är det nåt som är fel. Det har inget med bränslet att göra.
Vad vill du säga med att om det inte funkar så är det något fel, kan det vara på något annat sätt.
Men om vi släpper den vinklingen och går OT (sorry för mitt försök till skömt; könslig publik idag) en jag känner har beställt en Volvo med lev i sommar och nör jag meddelade att han skulle få en bränslevärmare så blev han glad för då kan han värma kupén även när har har slut på batteri, tror vi elbilsägare tänker annorlunda än hybridägare.