Sida 1 av 1

Reklamation

Postat: 23 jan 2022 10:03
av wakeuphumanbeings
Hej!
Jag tänkte på en sak, hoppas på lite hjälp här.
Jag köpte en begagnad MX2016 från en bilfirma i Skåne för snart ett år sedan, fick 2 års garanti av firman.
Första månaden upptäckte jag lite fel såsom knarr och missljud i låga hastigheter vid fullt rattutslag och vid öppningen på falkondörrarna, dessutom hade Backkameran en spricka i mitten som jag inte såg i början eftersom det var soliga dagar och fint väder men efteråt blev det väldigt dimmigt(kameran) när det började regna/snöa.

Då lämnade jag bilen till firman i Skåne som skulle fixa felen men det blev en mardröm eftersom dom hade bilen i 3 månader, men tillslut fick tillbaks bilen utan missljud och knarr, Backkameran fixade dom aldrig så jag fick betala 7000kr från min egen ficka till SC i Norrköping.

och sista stora felet var att bilen hade stora snygga fälgar 22 tummare som jag körde i ca 6 månader och när det var dags att byta till sommarhjul då kom fram ett stort problem och det var att hjulen satt fast så både SC I Norrköping och Mekonomen inte kunde få loss vinterhjulen eftersom dom bekräftade att dessa var absolut fel fälgar.
Och sedan fick jag betala ytterligare 7000kr till Mekonomen som tillslut fick loss hjulen men dom var tvungna att skada fälgarna för att få loss dom.

Men nu har alla missljud och knarrande kommit tillbaka både på falkondörrarna och i låga hastigheter vid fullt rattutslag.
Så min fråga är kan jag fixa felen själv genom att lämna bilen till SC istället för bilfirman och sedan skicka fakturan till dom eftersom jag har ju 2 års garanti?
Anledningen till att jag vill göra så är att killarna i Skåne var absolut inte trevliga och jag är orolig att dom kanske behåller bilen lika länge som förra gången .
Vad säger ni om detta ?

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 10:14
av kenjon
Du måste nog prata med dem först så de kan godkänna att du lämnar den till annan verkstad, eftersom du vill att de ska betala.

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 10:43
av wakeuphumanbeings
kenjon skrev:
Du måste nog prata med dem först så de kan godkänna att du lämnar den till annan verkstad, eftersom du vill att de ska betala.
Jag gjorde det första gången och då sa dom att jag ska köra bilen till firman som skulle fixa det, jag bor i Småland och firman finns i Skåne ca 3 timmar bort. Dessutom behöll dom bilen i 3 månader . Så det är inte lönsamt att köra dit varje gång det dyker upp nåt fel, nu har det varit flera fel på bilen och jag vill inte att dom ska behålla bilen flera månader till.
Förra gången lämnade firman min bil till en okänd verkstad i skpne som skulle fixa felen och jag är lite orolig att det kan påverka negativ min garanti hos Tesla(8 års garanti)

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 13:05
av Narnell
Tusan vilken jobbig situation! Lider med dig…

Jag skulle nog vända mig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) för ett utlåtande. Då kan du ju ha dem som referens om det skulle bli problem igen (och om ARN står på din sida i ärendet).

Lycka till!

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 13:47
av LarsL
Skulle säga att den där garantin från en tredjepart är rätt värdelös när det gäller Tesla. Antingen struntar du i den och kör vidare och hanterar problemen efterhand eller så gör du dig olycklig och fortsätter bråka.

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 14:14
av wakeuphumanbeings
Narnell skrev:
Tusan vilken jobbig situation! Lider med dig…

Jag skulle nog vända mig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) för ett utlåtande. Då kan du ju ha dem som referens om det skulle bli problem igen (och om ARN står på din sida i ärendet).

Lycka till!
Tack min vän.

Så du tycker att jag ska fixa felen hos SC och sedan vända mig till ARN?

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 14:45
av Narnell
wakeuphumanbeings skrev:
Narnell skrev:
Tusan vilken jobbig situation! Lider med dig…

Jag skulle nog vända mig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) för ett utlåtande. Då kan du ju ha dem som referens om det skulle bli problem igen (och om ARN står på din sida i ärendet).

Lycka till!
Tack min vän.

Så du tycker att jag ska fixa felen hos SC och sedan vända mig till ARN?
Nej, jag skulle nog börja med ARN för råd och tips. Ring dem imorgon redan! Förhoppningsvis har de något klokt att säga :)

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 16:22
av wakeuphumanbeings
Narnell skrev:
wakeuphumanbeings skrev:
Narnell skrev:
Tusan vilken jobbig situation! Lider med dig…

Jag skulle nog vända mig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) för ett utlåtande. Då kan du ju ha dem som referens om det skulle bli problem igen (och om ARN står på din sida i ärendet).

Lycka till!
Tack min vän.

Så du tycker att jag ska fixa felen hos SC och sedan vända mig till ARN?
Nej, jag skulle nog börja med ARN för råd och tips. Ring dem imorgon redan! Förhoppningsvis har de något klokt att säga :)

Yes, tack

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 19:51
av HX100
Vad jag förstått så ger inte arn några specifika tips om enskilda fall direkt via telefon. Normal handläggningstid nu är 6 månader.

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 21:48
av LasseTM
HX100 skrev:
Vad jag förstått så ger inte arn några specifika tips om enskilda fall direkt via telefon. Normal handläggningstid nu är 6 månader.
Jag fick ARN att ringa en firma en gång redan efter 5 minuter när jag var där och pratade med dem.
Visserligen gällde det ett gymkort som dom tagit betalt för 8 månader även om jag inte hade tillträde till gymmet men ändå.
Det räckte med ett samtal från min handledare där hon sa att hon skulle titta på ärendet så blev gymmet väldigt medgörliga.
Kan vara värt ett försök.

Re: Reklamation

Postat: 23 jan 2022 22:04
av Fredrik j
LasseTM skrev:
HX100 skrev:
Vad jag förstått så ger inte arn några specifika tips om enskilda fall direkt via telefon. Normal handläggningstid nu är 6 månader.
Jag fick ARN att ringa en firma en gång redan efter 5 minuter när jag var där och pratade med dem.
Visserligen gällde det ett gymkort som dom tagit betalt för 8 månader även om jag inte hade tillträde till gymmet men ändå.
Det räckte med ett samtal från min handledare där hon sa att hon skulle titta på ärendet så blev gymmet väldigt medgörliga.
Kan vara värt ett försök.
Otrevliga killar som bedriver handel med begagnade bilar brukar väl inte bry sig om vad ARN säger? I dom kretsarna är det väl i det närmaste en merit om man är på svarta listan.
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.

Släpp dom och gå vidare.

Re: Reklamation

Postat: 24 jan 2022 09:48
av Curik
Fredrik j skrev:
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.
Så gott som alltid kanske. Jag har alltid varit skeptisk till bilförsäljare överhuvudtaget.

En gång köpte jag en begagnad Mazda (för 75 000 SEK) av en firma som hette Börjesson i Ängelholm. Säljaren skröt om deras begagnatgaranti och jag lyssnade väl mest med halva örat... Dessutom låg bilfirman 40 mil hemifrån!
Bilen gick sönder två gånger under garantin (ena gången AC och andra gången generatorn) och båda gångerna skickade dom upp en trevlig herre som hämtade Mazdan och lämnade en lånebil. Aldrig ifrågasatt, inget krångel.

Re: Reklamation

Postat: 24 jan 2022 10:00
av Fredrik j
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Generösa garantier på begagnade bilar är väl så gott som alltid bluff? Eventuellt gör dom ett försöka att reparera själva men att dom skulle ta en faktura från en märkesverkstad är ju inte sannolikt.
Så gott som alltid kanske. Jag har alltid varit skeptisk till bilförsäljare överhuvudtaget.

En gång köpte jag en begagnad Mazda (för 75 000 SEK) av en firma som hette Börjesson i Ängelholm. Säljaren skröt om deras begagnatgaranti och jag lyssnade väl mest med halva örat... Dessutom låg bilfirman 40 mil hemifrån!
Bilen gick sönder två gånger under garantin (ena gången AC och andra gången generatorn) och båda gångerna skickade dom upp en trevlig herre som hämtade Mazdan och lämnade en lånebil. Aldrig ifrågasatt, inget krångel.
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.

Re: Reklamation

Postat: 24 jan 2022 10:17
av Curik
Fredrik j skrev:
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.
Absolut, jag tror också dom gjorde det själva. Jag är ändå imponerad, speciellt med tanke på avståndet. Tänk om fler kunde jobba så.

Re: Reklamation

Postat: 24 jan 2022 10:41
av Nicke Nyfiken
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Finns ju säkert undantag, men det känns som bilfirmor är överrepresenterade på ARNs svarta listay. Om det beror på opålitliga företag eller godtrogna kunder är väl oklart. Förmodligen en kombination.
Troligtvis fixade dom väl din Mazda själva.
Absolut, jag tror också dom gjorde det själva. Jag är ändå imponerad, speciellt med tanke på avståndet. Tänk om fler kunde jobba så.
Det behöver inte vara anläggningen i Ängelholm som fixade bilen. Börjesson har 7 olika anläggningar i södra Sverige. Du kanske bor närmare en av dem än du tror.

Självklart fixade de själva bilen. AC och generator är ju inget unikt för Mazda.